Alla inlägg den 26 juli 2013

Av Ia Hornesjö - 26 juli 2013 20:24

Började dagen med att trimma lite lätt på Opus, men orken fanns inte riktigt för att göra en hel trimning utan det fick bli lite denna dag.

 

Idag blev det åter en dag med värme.. inte mycket har det blivit gjort, men bara inte orkar.

Åkte en snabbis till Löttorp för att handla räkor och väl hemma så bryggde Lasse lite kaffe och vi tog varsin macka, därefter kokade jag en lag till mina räkor.

 

Nu ska räkorna få ligga och gotta sig i detta några timmar för att få den rätta sältan.



Sen blev det vara slappa , skurade lite i poolen men vägrade att trotts värmen lägga mig i den.

 Värmen bestod hela dagen och var   strax före halv fyra fortfarande hög. Tog det lugnt och tog cykeln och tramapde på i lugn takt ner till brevlådan-   Naturligtvis vad den tom så när som på Kalmarposten, en tidning som i stort sett bara handlar om kändisas.

Efter en avkopplad halvtimme framför TV och Glamour så blev det dags att sätta sig till rätta för att smaka på mina


 

räkor, som denna dag var precis i min smak.. det blir lite som havskräftor i konsistensen och smälter i mun tillsammans

 

med ett gott rosévin.

 

Vi började med en chevrésmörgås och sen blev det bara räkor, kex och gorgonzola.  

Idag var jag hård och sa till hundarna att hålla sig på golvet, ska väl ljuga om jag säger att de inte försökte att tigga, men Lasse klarade det till i alla fall 80% att försöka säga ifrån.. Qling älskar ju sin pappa och han blir här ompyssland ordentligt, vet inte om Opus har fått blodöra, för det ena örat är tjockt och tungt och Opus håller huvudet på sned, det verkar även som om Qling vill tvätta detta öra hela tiden.

Vi satt ute till klockan var ca 20.00 och då ropade grannen att vi skulle komma upp på ett glas whisky, jag tog ett glas rött. Vi stannde till 22.30 och värmen bestod.

 

Grannen Royne

 

svärsonen Linus

 

dottern Linda

 

Royne och Elisabeth

 

En av deras vackra blommor, denna ros står precis vid uteplatsen och glänser i solen.


Idag är det lördag och det är mycket på agendan. Uppvaknandet denna morgong var inte kul, efter att i två nätter har fått släppa ut Opus flera gånger så har det i natt varit väldigt tyst, men att vakna upp och känna en odör som får en att tro att man sitter på ett utedass är inte kul.. Det var sex härliga högar i hallen så där lite halvlöst som inte är det lättaste att få upp. Själv drog jag täcket över huvudet för att slippa känna doften, klarade bara inte att gå upp och ställa mig att tvätta golvet, men tur är att jag har en gubbe som inte är lika kräsmagad som jag utan han tog sig ann allt och jag höll mig kvar i sängen. Alla dörrar öppnades och snart var i alla fall den västa lukten utvädrad.   Sen var det dags för frukost och även denna tidiga morgon är värmen här   efter maten så cyklade jag ner till brevlådan för att hämta tidningarna. Sen blev det frukost för hundarna. Lite svårt att veta vem som ska ha lite denna morgon och alla var som vanligt hungriga och verkade inte må dåligt.

  Norrlänningarnas hibiskus blommar fortfarande med sina helt enorma blommor och har inte tagit någon skada av värmen, hoppas att den ska klara många dagar till och vara lika fin när de kommer tillbaka.

Idag är det både storloppis vid Böda hamn och marknad i Byxelkrok, så det finns en del att göra, men först ska jag nu sätta mig i lugn och ro och läsa morgontidningen och sommarföljetången.

Ha en bra lördag. Jag återkommer i morgon och berättar om dagen.

Ia




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards