Alla inlägg den 29 juli 2013

Av Ia Hornesjö - 29 juli 2013 12:51

I dag blev det äntligen en tur till Böda Sand, jag var ju fortfarande glassugen. När vi kom dit och Lasse hade stått i kö   ett bra tag för att köpa en p-biljett så ville han gå till kondiset och köpa en Ölandslimpa innan vi tog en promenad och kollade på lite olika husbilar, jag har ju fortfarande en liten lust att få köpa en.

Men när vi kom fram till kondiset så lyste det semlor   vid disken och Lasse som är en riktig gottegris föll direkt.

Så någon glass blev det inte denna dag heller, jag fick i mig halva min semla   men Lasse hade inget emot att äta upp resten.

Sen gick vi vår runda och kollade efter bra husbil till oss, men samtidigt blir jag lite frustrerad         skulle jag klara av att bo så här. Kanske om det bara var för någon natt, men jag förstår barnfamiljer, för det finns massor att sysselsätta barnen med        och då kan ju föräldrarna få rå om sig lite själva, något som jag har stor förståelse för att det finns behov av.

Väl hemma igen så började Lasse med taket för i dag är det perfekt väder, inget regn och ingen sol.. själv gjorde jag ingenting efter att ha lagt om mitt onda ben och bara tyckt synd om mig.. tog bara en snabbvisit till en granne för att lämna över en dödsannons som jag såg i DN i lördags som gällde en av våra tidigare grannar här på Öland. När jag sedan satt hemma så ringde Elisabeth och frågade om vi kunde skjutsa dottern till Löttorp strax öre 16.00 eftersom regnet nu vräkte ner.. vi skulle ändå in och handla lite så det var okej.. När vi kom hem så vispade jag ihop en smet till ungspannkaka eftersom jag hade både mjölk,ägg och bacon hemma.   Har gjort många ungspannkakor genom åren men just denna slår det mesta.. Den innehåller 6 dl mjölk, 4-6 ägg och 1,5 dl vetemjöl, jag tärnar alltid fläsket/baconet och lägger i botten på formen och låter detta bli riktigt brynt och hett innan jag häller på smeten och då blir den så fluffig och god som en omelett. När den var klar så var det inte lång tid tills mitt favoritprogram Glamour skulle börja så vi satte oss idag framför TV:n och åt   . Denna borde räcka till minst fyra personer, men är det gott så är det och tyvärr äter man lite väl mycket, så den lilla bit som blev kvar får någon av hundarna stoppa i sin mage.

Klockan är 19.00 och solen skiner,och vi tar som vanligt ett parti kort innan vi gör något annat.  Eftersom kvällen var varm ljus och härlig så tog jag fram kameran och tog lite bilder på hundar och olika saker på tomten.                      

Kunde inte låta bli himlen som var alldeles blå med enstaka stackmoln fast solen var på nergång          

Gräset som är alldeles brunt efter all torka hade i alla fall rest sig lite idag efter lite regn   Den enda blomma som har överlevt denna sommar är en av mina minirosor   Salmbären har börjat mogna, men de gillar även hundarna så det var ju kul att hitta några som kunde fotograferas   En liten snigel hade fastnat i nätet mellan våra tomter, så den fick jag hjälpa att komma loss     Avslutade min fotovandring med att ta en bild på en spegelbland pool  

Nu är klockan snart 21.30 och jag ska bänka mig framför TV:n


Ia

Av Ia Hornesjö - 29 juli 2013 07:41

Gårdagen började som vanligt med frukost och tidningen. Efter detta så tog jag in en olycklig Lycka i duschen, hon har ett underbart kroppspråk när hon ska badas och trimmas          

Hon är duktig på bordet och gör inget motstånd utan finner sig i denna behandling och just att få tassar och klor klippta är något hon gillar och ställer gärna upp på. När jag kom till att blåsa hennes päls så fungerade inte min fön, nu gjorde det ju inte så mycket eftersom solen torkade hennes behäng när jag borstade, men till utställningen är en fön viktigt, så nu måste jag få tag på någon här nere.

När allt var klart så kände jag mig trött i både rygg och huvud och längtade efter en paus och en glass. Även Lasse ville åka iväg, så vi tog in alla hundar utom Qling som denna dag skulle få följa med oss till Böda Sand, men denna lilla kille kan göra oss galna med sin envishet. Han vill ju aldrig gå in när vi ska åka iväg och vi har då alltid lurat honom med att gå till bilen och då kommer han ju så snällt, men efter att ha blivit inburen flera gånger har han nu tydligen fattat galoppen och förstår att vi bara lurar honom, så just denna dag vägrade han till 100% att komma fram, visst var han nyfiken och gärna ville, men varje gång han kom mot bilen så tvärvände han vid grinden och sprang tillbaka under huset. Vi åkte då ifrån honom men redan vid brevlådan fick Lasse kalla fötter och vände hem igen, tanken var ju att han då skulle sitta vid grinden och vara glad att vi kom, men icke sa nicke, han kom återigen bara halvvägs och så vände han om igen. Denna gång var jag bestämd med att nu får han vara hemma för vi måste in till Löttorpt i alla fall och så fick det bli.. Jag köpte då i affären den goda glassen Chili/laktrits och sa att vi åker hem och äter denna istället.


Väl hemma hade jag tänkt brygga kaffe till glassen, men innan ville jag ge mina hundar ett litet mellanmål och i dag var det varsit kycklingben, alla blir ju helt vilda när de ska få något och alla är lika rädda för att bli utan, Nellie är alltid värst och bara ska hålla sig främst och nu vet jag inte hur hon gjorde men det värkte till i mitt ben och det blev ett stort    köttsår med ordentligt blodvite.. kände mig så jävla besviken på att mina hundar inte ska kunna vänta och vara lugna, så musten gick helt ur mig och inte kände jag varken för kaffe eller glass.

Kände mig mest gråtfärdig och misslyckad som hundägare.. men skam den som ger sig, efter ett tag så kände jag för att

inte sura mer utan göra något roligt i stället. Vädret var ju fortfarande obehagligt varmt och vara ute ville jag inte så jag ställde mig att göra en deg till munkar, det tar ju ett tag och jag hade god tid för att lunga ner mig   När degen hade jäst en timme så bakade jag ut den och tog ut små runda bullar med hjälp av ett glas..Efter detta fick de ligga för jäsning ytterliggare 30 minuter innan de lades i den heta oljan   för att friteras gyllenbruna.      Fick för mig att jag skulle doppa dem i choklad, men hade bara vanlig mjölkchoklad hemma och den ville inte smälta och la sig som ett täcke på munken.. Halva satsen fyllde jag med hallonsylt. Sen blev det inget fika utan ett glas Rosé till glassen och en munk..

Gick sen upp till grannarna som själva har en munkvagn       där de säljer små goda munkar och bjöd dem på varsin av mina hemgjorda.. Fick då även hjälp med omläggning av mitt ben. Elisabeht är duktig och gjorde detta så fint.     

Det var fortfarande varmt och klibbigt och det var lycka när det vid 17-tiden det efterlängtade regnet kom, kändes befriande att få ställa sig i de rätt varma dropparna som föll från skyn.. Det kom ett par riktigt hårda skyfall men sen var det över och solen tittade fram igen. Vi satt ute och åt och spelade kort och luften kändes ren och härlig men visst fanns det en viss klibbighet kvar.


Såg på Vag Veum och gick sedan och la mig efter att jag hade pillat i lite salva innanför den stora kompressen på mitt ben, det hade blödit en del och kompressen satt nu fastklistrad i såret, fick in lite i alla fall så att jag kände att den släppte och jag kunde röra benet igen..

Sen var de då ryggen, hade inte alls känt av denna under dagen när jag stod och trimmade, men nu helt plötsligt när sängen ska intas då sätter den igång att värka och kännas helt stel, låg och vred mig fram till klockan slog två slag, somnande lite men vaknade när klockan åter slog och då var det tre slag, men så måste jag ha somnat i alla fall, för nästa gång jag vaknade så var det av sju-nyheterna på radion.

Har nu återkommit från brevlådan, regnet liksom hänger i luften och det är tryckande kvavt igen, så det är bara att hoppas att himlen återigen öppnar sig denna dag.

Ja nu är det måndag igen och en ny vecka. Flera av våra vänner är på ön, så det blir säkert ett eller annat besök.

Ha en bra dag

Ia

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<<
Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards