Alla inlägg den 11 augusti 2013

Av Ia Hornesjö - 11 augusti 2013 20:06

Dagen började tidigt denna morgon.. när klockan slog sina fyra slag så vaknade jag och tänkte gå upp, men höll mig i sängen tills halv fem, en timme borde räcka att göra klart allt innan vi skulle iväg..

Solen sken redan och himlen visade sin bästa sida, men var var kameraran.. okej man får inte allt tänkte jag innan vi kom iväg, men hoppades naturligtvis på en dag med uppehåll.   Inte en bil syntes till under hela resan fram till Alböke där vi mötte två tidningsbilar.

När vi kom till Borgholm så kom första regnskuren, men den höll nog bara i sig ett par minuter.. Väl framme i Färjestaden var det stora vattenpölar och regnet hängde i luften.   Även Ölandsbron var helt öde denna tidiga morgon.

Men det blev bara bättre och bättre, solen sken mellan molnen och jag kände att det här blir en toppendag.     

Vädret blev bara bättre och bättre    

 

Vet inte om ni ser den stora fågeln som är på väg mog oss, men den var bredare än bilen och jag var rädd för att den skulle hamna på vår framruta.   hann även få en bild på denna örn när den vände tillbaka, men att  hinna ta fram kameran när man även känner en viss oror för vad som håller på att hända är inte lätt.. men rätt häfftigt


Resan till Ronneby som tar 2,5 timme gick galant, tror inte att vi mötte många bilar och de som var före oss höll hastigheten.

Så var vi framme vid P-platsen och det var dags att plocka ur hundar, burar, tält, stolar mm mm. Idag fick alla våra fyra hundar promenera från P-platsen till utställningen, ett par stopp blev det för bajsning och kissning men annars så gick allt bra.

Framme så skulle tältet upp, Lasse var rätt slut efter allt slit och släp men tältet är lätt att sätt upp och snart var vi klara med att alla våra hundar var inne i sina burar.

Snart var klockan 09.00 och i vår ring var det nu full action.

Först ut denna dag vår både Lasse och jag med våra hanar Qling och Nemo, vi hade idag bytt hundar och jag skulle visa Nemo eftersom Lasse och hann är för tajta och Nemo snackar en hel del på bordet, något som han inte gör mig mig. Det var en stor öppenklass med 15 snygga killar.. Jag stod som 7:e hund och Lasse med Qling som 8:e hund.. Hunden före oss morrade lite åt Nemo och när jag då skulle säga åt Nemo att stå still fick han spelet, han började lägga sig ner, ville ha godis och uppförde sig jättejobbigt, jag vände då honom åt Lasses håll och han ställde sig direkt snyggt, men tyvärr så får de inte stå åt olika håll på internationella utställningar så jag var tvungen att vända honom igen, nu gick allt bra men Nemo var så speedad och bara tiggde godis från mig hela tiden, har aldrig sett dessa tendenser tidigare, men väl uppe på bordet så blev han helt normal igen och fick pussar och en massa beröm av domaren. Denna kille har ju en del brister som jag är väl medveten om, men hans rörelser slår nog de flesta. Han fick idag ett VG som jag är helt nöjd med.       Kritiken löd: 7 års rejäl hane av goda prop. Ngt öppna ögonkanter. Välans. öron, korr. bett, onödigt lösa läppar och riktligt halskinn. Vällagd skuldra, rak överarm, välformad bröstkort, onödigt lång i länden. Bra rygg och kors. Rör sig med tillr. steg, ngt mjuk i ryggen. Trevligt temperament.


Sen var det  Qlings tur och där gick det toppen med Lasse, Qling som kan vara rätt seg i värmen var idag pigg i sina rörelser och visade sig glad i ringen.       Här blev det ett exellent och fortsättning i bästa hane,   där han placerade sig om 3:a med Ck tillsammans med en glad husse. Hans kritik löd: Snart 5 årig hane av goda prop. Välskuret huvud med korr. bett. Välansatta öron, ngt brant skuldra. vällagd . Välformad bröstkorg av korr längd, bra rygg, ngt brant kors, bra svans, lagom benstomme. Fina tassar. Korr pälskvalitet. Rör sig balanserat med härlig attityd. Parallel fram och bak.

Sen var det åter min tur med vår fina Olga, den jag alltid tror mest på, men idag blev det bara ett Exellent men det var även här en stor grupp och många fina hundar.       Olgas kritik löd: 6-årig tik av goda prop. huvudet kundet vara lite längre (något som jag själv anser fel, men domaren dömmer) Korr. öron och bett. Normala vinklar runt om. Välformad bröstkorg, Korr. topline, lagom benstomme. ngt hög i hasen (inte heller detta håller jag med om). Rör sig med tillr. steg, vrider framtassarna in (har hon aldrig gjort tidigare) Trevligt temperament..

Sen var det min tur igen att springa runt och nu var det vår veterantik Lyckas tur, hon har en sådan härlig attityd i ringen och visar att hon verkligen älskar att få vara med.. Det blev en 2:a placering med Ck, men sen oplacerad i bästa tik-

      Lyckas kritik löd idag: 9-årig tik av goda prop. Välformat huvud, ngt öppna ögonkanter, korr bett, öppet vinkl. fram. tillr. bröstkorg, Välv. bak, Lagom benstom. Ngt ullig päls. Rör sig med härlig attityd och långt vägvinnande steg.

Fick många fina ord av domaren just för denna härliga veteran.

Nu var i klara för dagen, passade på att gå och hämta lite rosetter och priser medan Lasse fick hjälp av Tommy att ta ner vårt tält och börja packa.

Ja nog är det släp och slit dessa dagar, men samtidigt som man är både trött i kropp och själ så är det rätt roligt och just på denna utställningsplats   som är så vacker träffar jag alltid en massa härliga vänner och nya blir det varje gång på grund av FB.

Vägen hem gick bra och natruligtvis vill man hem fort, det tar ca 2.5 timme att köra och när man då får en bil framför sig som ligger i 45-50 km där det är 90 gör ju ingen glad och det var inte bara vi som blev irreterade och fick göra olyckliga omkörningar, nu gick ju allt bra och jag hoppas denna unga tjej ska lära sig att anpassa hastigheten eller lägga sig åt sidan..

Väl hemma så var hundarna så glada att få röra sig som de ville, Qling rullade och rullade sig i gräset och mådde som en prins. Bilen packades ur och vi satt oss ner och tog en drink.  Maten var planerad och jag såg fram emot en god middag med krabba och skumpa, men tröttheten kändes bedövande och krabban   la vi upp på varsitt fat, tog fram lite tunnbröd att lägga romen på och att knäcka en flaska skumpa kändes inte alls bra..

När maten var uppäten så skulle jag sätta mig vid datorn och blogga, vet inte om det var tröttheten som gjorde att det bara blev fel, så jag la detta åt sidan och satt mig för att se på TV, men inte heller detta fungerade som det skulle och jag bara kände mina ögon grusas ihop, så när klockan var 21.30 så låg jag i sängen och snart svartnade rummet.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards