Alla inlägg den 14 augusti 2013

Av Ia Hornesjö - 14 augusti 2013 20:32

Dagen började så fint med solsken. Jag gjorde det som jag burkar göra på morgonen, tog cykeln till brevlådan och tyckte att det kändes rätt bra i kroppen, men tyvärr varade det inte så länge, efter frukosten så kom stelheten åter och det var svårt att röra mig. Men skam den som ger sig, jag vill vara igång och det är ju då jag känner mig som bäst.

Vi åkte in till byggmarknaden för Lasse skulle köpa mer trallvirke till vår terass.. själv gick jag runt och kollade lite, fundererade på om det fanns något jag skulle kunna sätta sticksågen i, men hittade inte det jag sökte.

Väl hemma satt Lasse igång med att bygga, jag satt på fika och gjorde ett par mackor. Vi satt är i härligt solsken och fikade. Lasse fortsatte med sitt och jag bänkade mig i en solstol med en bok, blev sittande i nästan två timmar innan jag klarade av att sluta med boken, men fan vad jag var stel efter detta, stretchade lite och försökte få kroppen i balans igen, men det var svårt att komma igång.. men  jag lägger mig inte utan försöker göra något i stället för att kroppen ska få jobba.. funderar länge på vad jag ska hitta på, går in och får för mig att börja städa i storstugan, städa och städa, ska det vara ordentligt så måste ju även möblerna flyttas och så blev det, det blev ommöblering, slit och släp, men ack vad jag kände mig nyttig och glad efteråt.

Bestämde mig för att cykla lite nu när ommöbleringen var klar, men kom bara upp på ängen och där mötte jag en av ungtjurarna som hade tagit sig ur hagen och mådde så gott när han gick där och tuggade i sig alvarsblommorna.

Gick in till Elisabeth och berättade att tjuren var utanför och hon, jag och hennes hund Sessan skulle försöka mota in


honom    

 , men han fick lite spel då och då och jag var precis på väg ner för att hämta bilen när Elisabeth lyckades få in honom i hagen med hjälp av hunden.

   

Så var han då inmotad i hagen igen, tror att han var lite besviken på att vara inburad igen, han gick omkring och nosade på elstängslet, precis om om han försökte leta efter en utgång.

 

Hans kompisar var nyfikna på vad vi gjorde. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig så det fick bli lite bilder med mobilen.

 Det blev ingen cykeltur för himlen öppnade sig och regnet vräkte ner.

Idag blev det tidig middag och Lasse hade beställt stekt falukorv och potatismos, så denna dag hjälptes vi åt i köket.. satt inne och åt, sen såg jag på Glamour och efter det gick vi ut och satt oss i solskenet som hade återkommit och spelade kort.

Väl inne bänkade vi oss åter framför TV:n för att kolla på vänskapsmatchen mellan Sverige och Norge.

Sen blev vi kvar vid TV:n hela kvällen och såg en rätt otäck thriller på TV-film.. sen var det bara att avsluta kvällen med att ligga 45 minuter på spikmattan innan jag somnade ..

Ia


Av Ia Hornesjö - 14 augusti 2013 07:18

I går var det en jobbig dag, min kropp hade svårt att hänga med. Men att slopa Löttorps marknad tänkte jag bara inte göra, det är den marknaden som jag alltid ser fram mot mest under dessa månader på Öland..

Vi tog med oss Qling som alltid hittar på något för att få följa med, han är även en hund som man inte behöver tänka på att man har i snöret, han liksom bara finns med. Vi hämtade även grannen Elisabeth som skulle åka med oss in till byn.

Det var jobbiga steg som jag tog den första kvarten, men så på något vis kommer kroppen igång och det mesta fungerar. Vi skulle möta upp familjen Eriksson, de har en cocker som jag hjälpte till världen i september förra året på kennel Stream Flow, han var den som behövde lite extra för att komma igång och ligger mig mycket varmt om hjärtat. Vi gick tillsammans runt och kollade sen gick vi till kondiset och fikade      

Efter detta så tog Lasse och jag en tur till runt marknaden, jag handlade en del torkad vom till hundarna och Lasse hittade en del andra saker, så tomhänta kom vi inte hem i alla fall.

När vi kom hem så öppnade sig himlen och det regnade, blixtarna gick i kors på himlen och det small ordentligt flera gånger.. tur att man inte har åskrädda hundar.

Jag kände mig ruggig, kroppen värkte mer och mer och jag bara låg i soffan med en filt över mig och kollade på sporten.

Till middag skulle vi i dag ha bakad potatis med räkor, detta tog vi framför TV:n eftersom jag bara inte kunde tänka mig att gå ut och sitta på en stol  

Strökollade på TV:n hela kvällen men avslutade med "När skenet bedrar", man får i alla fall skratta.

Kröp ner i sängen och i natt var det hundfförbud där, la mig på min spikmatta och somnade.. Vaknade efter flera timmar av att ryggen var helt bortdomnad av spikarna och att då ta sig bort från den är inte kul, men även det fungerade.. kände hur det sved i ryggen, men på ett rätt behagligt sätt och somnade om och sov till 06.45

Idag är en ny dag som även den får gå i lugnt tempo.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards