Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Ia Hornesjö - 24 augusti 2013 08:37

Gårdagskvällen avslutades med Irené Huss, det kändes bra efter en toppenkväll med grannarna Elisabeth och Royne. Men vad man äter och dricker när man sitter och spelar kort och snackar, Elisabeth hade med sig ett jättegott rödvin som hon fått av våra tyska grannar och denna box gick nästan åt,  men det är så härligt när det mesta går åt och jag vet ju att både Royne och Elisabeth uppskattar det jag bjuder på.

Opus   hade somnat så gott ihopkrupen i en fotölj med mina filtar, hade inte hjärta att be honom gå och lägga sig i hallen och han hade inte visat något intresse av Nellie så han fick sova kvar. Även Olga och Nellie sov kvar i soffan som vanligt, men de andra hade krypit ner i sina korgar. Den lilla korgen som Lasse köpte till Sally har blivit Lyckas, hon kan verkligen krypa ner i den så hon inte syns, jag tycker att det borde kännas trångt, men det är väl det som de vill.. Nellie pockar på närhet och vill gärna sova mellan Lasse och mig och när jag sover så spelar det ingen roll, men lite jobbigt är det att hon absolut måste se mitt ansikte.

Men jag kände mig rätt utvilad när jag vaknade vid sextiden i morse, men låg kvar en halvtimme och lyssnade på radio. När jag skulle hämta tidningen var klockan sju och temperaturen hade bara en skillnad på fyra grader inom och utomhus   konstigt att man kan tycka att det är kallt inne men varmt ute..

Sen åt vi vår frukost och hundarna fick i dag både torrfoder och varsin halv grisfot att gnaga på och det är gott tycker de alla..

Behöver en Digital Canal parabol till Stockholm, har ju detta här nere och tycker att det är lite dumt att sitta och betala en massa pengar hela vintern utan att kunna använda den i Stockholm, så i morse såg jag en annons om detta i Ölandsbladet, tyvärr vet man ju inte idag var saker som annonseras ut finns eftersom det oftast är mobilnummer, men jag ringde och det var bara röstbrevlåda, pratade in mitt meddelande så får vi väl se om han ringer upp igen.

Det är ju lördag och då är det ATG som gäller för Lasse, när vi hade varit till macken och spelat så ville jag åka och fika, kände mig sugen på en god smörgås och kaffe..

 

Vi åkte upp till Böda Sand, där inne på kondiset brukar ju det mesta smaka bra. Men det fanns bara godissaker, chokladbollar mm, det är inget för mig så vi gick bara en liten runda och kolla på alla stängda butiker, jag egentligen en helt stängd camping, där bara de långgästade folken fanns idag, men jag undrar fortfarande vad de har för glädje av en stängd ö.

Vi åkte då vidare upp till Trollskogen, kiosken där brukar ha jättegoda mackor, såg att den var öppen och det satt en del folk och fikade.. Gick fram och frågade om de hade några smörgåsar.. nej, men jag kan göra varsin baugett till er sa killen glatt, bra, sa jag,  vad har du för pålägg, jag kan göra dem som du vill ha dem sa han och berättade att det fanns ost, kallrökt skinka, salami från Johan "vem nu han är" och så brieost..


   

 det lät ju precis som det jag ville ha, så jag frågade om jag kunde få två baugetter mer salami och brieost och klart att ordnade det..och så skulle jag vilja ha en skål med vatten till hunden sa jag och pekade på Qling som hade smygit in i bilen när vi skulle åka. Allt smakade toppen, men Qling var inte alls sugen på vatten utan ville smaka av oss i stället, vi sa till honom att lägga sig ner och vänta och det gjorde han så fint. Sen fick han en stor bit smörgås av mig och även en bit av Lasse. Han tuggade i sig detta och det var tydligen supergott för jag har väl aldrig sett honom slicka sig om munnen som han gjorde idag   Jag sa sen till honom att han fick komma till oss och snabb som en liten iller rusade han rakt upp i Lasses knä.. När vi kom hem satt sig Lasse framför TV och jag satt mig i solstolen och lyssnade på min bok..

Gick som vanligt upp och satt mig och snacka lite med Elisabeth, det känns alltid så kul att prata av sig någon timme innan maten.

När jag kom ner så var det lagom för Lasse att sätta på grillen, idag skulle det bli fläskkotletter, tomater och halomiost på grillen.  

Det ser mycket ut för oss två, men våra hundar får alltid det som blir över.

  Vi ät och hundarna var som vanligt med, jag säger ju alltid att våra hundar får inte vara med när vi äter, konstigt då att bilderna säger något helt annat.

 

Sen blev det min älsklingsglass, saltlakrits och chili som fick avluta middagen tillsammans med lite kortspel.

Klockan var bara kvart över åtta ikväll när vi kom in, men dagen kändes som om den var slut i och med middag, lite vin och kortspel, så nu för det bli TV resten av kvällen.

Vi höres och synes i morgon då det är ny vecka


Ia



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards