Alla inlägg den 30 augusti 2013

Av Ia Hornesjö - 30 augusti 2013 09:00

  

Nu känns det som om veckorna bara rusar fram, men det är väl för att hösten är i antågande, inte för att det syns mycket av den ännu, härliga morgar med 17 graders värme, fortfarande är det linne och shorts som gäller.

 


I morse var det en helt underbar soluppgång, himlen var alldeles röd och så vacker, men sen när klockan började närma sig sju så drog molnen in och det blev rätt mörkt,   bara några ljusglimtar försökte ta sig fram.. men detta varade inte så länge, en lite regnskur kom det som varade i någon minut och sedan var himlen helt blå   igen med bara några vita stackmoln.  

Klockan 9.00 hade temperaturen stigit ytterliggare och var nu uppe i 19 grader.. började med att koka en lag till mina räkor som jag skulle röka till kvällen.. sen blev det bad av Olga.

 

När jag hade badat klart henne och torkat det mesta så fick husse ta över ett tag nu innan jag börjar med lite trimning.

 

Men fin blev hon sedan när jag var klar med lite grovtrimning.

 

När jag var klar med detta så gick jag in och la mina räkor i lagen för att de skulle få ligga och dra några timmar

Sen åkte vi till Löttorp för att kasta lite skräp och handla det som fattades till kvällen. Var jättesugen på pepparotsost, men inte fanns det någon, inte heller fanns det lätt fil, endast en liter vanlig fil och den passade jag på att köpa eftersom det inte fanns någon pepparrotsost, det som inte finns får man väl tillaga själv tänkte jag..

 

Ostsmeten som ska bli till färskost med pepparot om några timmar.

Sen tog vi och åkte upp en vända till Byxelkrok, tog oss varsin grillad korv på gatuköket, det enda som var öppet där uppe denna dag.

Hemma igen och jag satt igång och röka räkor   

Medan dessa stod och röktes så satt jag mig vid datorn ett tag och pratade med en cockervän.


När jag öppnade röklådan så kände jag mig helt nöjd med färgen och de saftiga räkorna.

 

Fyra små byttor med pepparotsost blev det av denna liter filmjölk och nu när de var färdiga så passade jag på att bjuda Lasse på ett glas vitt vin med några små salta kex och denna ost på..Tänk att solen och värmen gör så att man känner att man måste bara fira lite.

När klockan var halv fem så tog jag cykeln för att hämta posten, tjurarna var jätteoroliga, de stod precis innanför sitt elstängsel och råmade i högan sky, det var första gången jag hade hört detta under hela sommaren, men så upptäckte jag att den bruna tjuren inte var med, men jag fortsatte på cykeln och där stod den mitt på vägen och åt ur det som grävarna har tagit bort på alvaret. Han tittade lite på mig och så fortsatte han att äta.. Jag fortsatte på min cykel och tänkte att vi får ordna det när jag kommer tillbaka.

När jag kommer upp igen på alvaret så ropar Elisabeth på mig, hon och deras hund håller på att försöka få in honom i hagen, men han är som ett busigt litet barn och hoppar undan så fort Elisabeth har öppnat grinden för honom.

 

Sessan försöker hjälpa till att få in honom men det går bara inte.

 

Han travar vidare mot vår nerfart stannar vid grannens stenmur och kollar över och så fortsätter han mot Elisabets och Roynes infart, han vänder sig om precis som om han skulle vilja säga till Elisabeth "kommer du".

  

De andra har nu lugnat ner sig och betar lugnt och stilla.

Elisabeth går hem för att ringa till bonden.

Själv går jag ner och sätter mig framför TV:n för snart är det Galmour, allt är klart för middagen, baugetterna ligger i ugnen och allt annat står på en bricka som bara ska bäras ut så fort min tv-serie är slut.

Lasse börjar med att öppna champis.

 

korken satt hårt idag

 

Middagen kan börja

Tikarna är med runt bordet, men Sally har förstått att det inte är någon idé att tigga idag

 

så hon ligger avslappnad bakom min rygg i en solstol.

Vi gör som vi alltid gör, spelar ett parti med kort innan vi går in och sätter oss framför TV. Klockan har börjat närma sig 20.30 och det är fortfarande 19 grader ute.

Vi går in, Lasse tar hand om disken, jag sätter mig vid datorn och uppdaterar denna blogg.

Nu ska jag servera en bit citronpaj och till det tar vi varsin conjak.

Ha en bra kväll.

Ia





Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards