Direktlänk till inlägg 31 augusti 2013

Lördag och loppis

Av Ia Hornesjö - 31 augusti 2013 13:38

I natt har det regnat, men redan på morgonen så började himlen spricka upp och solen visade sig.. även termometern visade 16,6 grader så dagen såg ut att bli bra.

Jag cyklade ner till brevlådan och såg att alla kalvarna var innanför stängsel idag, så det kändes skönt.

Vi åt vår frukost och hundarna fick sin mat, sen tog jag en promenad med alla fyra tjejerna, killarna fick vara på tomten. Tjurarna är så nyfikna på hundarna och följer med så långt de kan på vår promenad, Sally tycker inte alls om dem och måste ge skall och då blir de ännu mer nyfikna.

Vi tog sedan med oss Qling och Sally och åkte till Borgholm för att gå på storloppiset,   idag var det större än någonsin, till och med smågatorna fanns det bord på. Jag blir nästan blind när jag ser så mycket saker och bestämde mig för att det enda jag skulle köpa var ljudböcker om jag hittade något jag gillar. Tyvärr så var det väl inte direkt mina författare jag fann, men alltid skönt att ha något att lyssna på tänkte jag   och köpte mig tre böcker för 70 kr

Lasse hittade lite annat som han köpte, bland annat ett larm, inte för att jag riktig vet vad han har tänkt sig men säkert har han någon tanke bakom.

Sen gick jag in i flera affärer för att kolla efter ett par capribyxor, men inte fanns det några sådana.. jag hade ett par för ett par år sedan i svart som jag gillade och dessa hade jag köpt på Kapp Ahl och det finns ju inte i lilla Borgholm. Vi gick i alla fall in på Röda Korset, Lasse tror alltid att han ska hitta något som är kul, idag fanns det inget, men jag hittade ett par Capribyxor i brunt för 45 kr, så det var ju tur att jag följde med honom dit in. Sen blev jag jättesugen på en glass, men var inte säker på att Ölandsglass hade öppet, men nog var det öppet och jag fick min goda   blåbär/champanjesorbé och Lasse sin mandelkrokant/hallonsorbé. Sen blev det en tur in till Netto för att köpa lite kycklingklubbor till hundarna, hittade även en påse med grisöron 7-10 stycken för 39 kr, på lantmännen tar de 14 kr styck för dem. Så det blev lite billiga köp idag i alla fall och vädret var toppen, fast lite kvavt.

Ingen trafik på vägarna så det tog bara dryga 20 minuter både dit och hem..

Hemma igen och jag satt mig vid datorn och spelade lite spel, Lasse satt sig framför TV:n. Jag kände att det började suga i magen och tänkte precis föreslå  Lasse att gå ut och fixa något, men det räckte med tankeöverföring för helt plötsligt så kommer han med två mackor med gorgonzola och pepparrotsost på och därtill ett glas vitt vin..

Kände att det inte var något roligt idag, hade svårt att företa mig nått och någon kubb verkade det inte bli, så jag tog i alla fall med mig kameran och gick ut och fotade "sådant man inte vill se", eller klart man vill se det men när det naturen börjar ändra färg så vet man att hösten är på väg.

 

Lite vackert är det i alla fall när det börjar skifta i gult och rött.

  

En vacker stenmur tycker jag alltid är fint, men när bonden lägger ut massa krossade takpannor precis utanför vår tomt ner mot ängen så ryser jag lite, för mig är det nedskräpning. Rötter gillar jag att kolla på och det finns det massor av vid vår tomt, liljekonvaljbladen börjar nu helt bruna och lägga sig ner, men nyponrosorna är vackre än någonsin med sina kraftfulla röda bär.

Att fotografera djur gillar jag och har lite svårt att låta bli att ta bilder på våra tjurkalvar, de är riktigt roliga fast jag har lite koskräck  

Och inte kund jag låta bli att ta ett kort på en sovande Opus   tyckte att denna stil han hade somnat i kan väl inte betraktas som skön annat än för mitt öga.

Så blev det kväll och Lassse ställde sig vid grillen och grillade kycklingfilé, jag kokade ris och gjorde ent tsatsiki.

 

Började middagen med en liten chevresmörås.

 

Sen själva middagen

 

Husets vin som alltid

Sen blev det lite kortspel och då tände vi ljusen i våra nya ljuslyktor som vi köpte i dag på loppiset-

 

En till varje fönster.

När klockan var 20.00 satt jag fortfarande i linne och barfota, då säger Lasse att det bara är 8,6 grader ute, nog tyckte jag att det var lite kyligt om fötterna men kunde det verkligen vara så kallt tänkte jag och kollade på termometern, tror nog att han borde ha glasögon för ettan hade fallit bort i hans synfält, det var 18, 6 grader ute och fortfarande en helt otrolig kväll.

Men så kommer mörkret fort här i skogen och när klockan närmande sig 20.30 var det dags att gå in och sätta sig framför TV:n.

Ha en bra fortsatt kväll

Vi syns i morgon och då är det ny månad.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards