Alla inlägg den 5 september 2013

Av Ia Hornesjö - 5 september 2013 09:02

I morse vaknade jag tidigt och det gick bara inte att ligga kvar i sängen, så redan klockan 06.00 var jag uppe på alvaret för att ta en bild.

 

  

Vi är inne i september, men än kan vi inte säga de vanliga orden "var tog sommaren vägen", för den bara fortsätter och fortsätter. Vi vill ha de röda kvällarna och den vackra soluppgången. Hela alvaret låg i en tjock dimma denna morgon, men solen visade sig ändå, inte röd som jag hade önskat, men den lyste. Redan på väg hem från brevlådan hade det lättat lite och man kunde se den blå himlen breda ut sig. Som vanligt var det bara jag och min cykel vid de 34 brevlådorna.

Även Lasse kom upp tidigt denna morgon, kanske med lite öm och stel kropp från gårdagens trädfällning, men vad är inte bättre än att får komma igång tidigt. Jag fick till och med med honom på en promenad med några av hundarna denna morgon.

 

  

Qling var som vanligt uppskattad av tjurkalvarana och en stor puss fick han denna morgon av  min favorittjur, när han ville gå därifrån så blev tjurarna så uppspelta, de började springa efter oss och jag kunde nästan höra hur de ropade "gå inte ifrån oss".

Lasse ville ner till pensionatet för att se hur långt det har kommit där nere med "förstörelsen"

 

  

Ja det är ingen vacker syn just nu, men klart att det kommer att bli en förbättring när allt är klart. Men det gäller att det inte bli stopp i avloppen, då lär de inte bli kul..

När vi kom hem satt Lasse igång nere vi gamla poolen för att ta bort däcket, där ska sedan avloppet går fram så vi måste förbererad för detta.

Tyckte att Lasse skulle ta en liten paus så jag gick in och stekte varsin hamburgare, la fram underläggen och gick in för att hämta tallrikar, men redan nu var det något upplagt på underläggen

 

och det var lilla Sally som säkerligen tyckte att det var lika bra att ligga där och då få lite gott att tugga på.


Sen var det dagen då hundarna skulle få sitt, det var både bad och lite vardagstrimning. Satte mig en timme även idag och bara slappade med hörlurarna i öronen.

 

Ja som sagt, sommaren är inte slut ännu och detta svalkade gott i värmen

Det har varit lite invasion denna vecka av trollsländor i alla färger

 

Idag kom det även en röd, så jag var bara tvungen att ta fram kameran.

Sen blev det att börja fundera på middag, inte för att det är torsdag men nog tyckte jag att det skulle passa bra med en ungspannkaka. Men det fanns ett hinder och det är vår ugn som helt plötsligt att börjat göra lite som den vill, ena gången går allt toppen, nästa gång blir den inte ens varm. Funderade på om det kunde ha något med varmluften att göra och kollade om den blev varm om man bara använde den som en tradiotionell ugn. Jo då varm blev den och jag satt in min baconpannkaka, den gjorde inte alls som den brukar göra, då den pöser upp nästan på en gång.

Men så tittade jag i ugnen efter 15 minuter och då var det en riktigt stor sufflé där inne.

 

Var lite osäker på om den verkligen var färdig, men det fick väl bli som det blir tänkte jag och ställde den på bordet och jag lovar att en gick åt.

Efter middagen blev det Glamour för mig och lite korsord för Lasse. Sedan smög jag ut med kortleken och frågade lite snäll om vi skulle spela lite poker, för inte vill man väl gå in när solen lyser och det fortfarande är riktigt varmt ute.

 

Jo det gick gubben med på, om jag gjorde varsin konjaksgrogg, en sådan där gammal som man drack när man var yngre, konjak och sockerdricka.. smakade väl så där tyckte jag, men den gick ner medan vi spelade poker och idag vann jag överlägset.

Klockan började närma oss 20.00 och solen skymdes mer och mer av träden nere i Stockholm, men ett litet kort fick jag i alla fall där man ser solens strålar träffa trädtopparna på vår tomt

 

Med detta avslutar vi denna kväll.

Ia




Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards