Direktlänk till inlägg 7 september 2013

Sista fredagen på ön

Av Ia Hornesjö - 7 september 2013 06:30

Ja idag är det sista fredagen här innan vi åker till Stockholm, många har det blivit denna sommar och lika härliga hade de varit som alla andra dagar.

I morse lät jag cykeln stå och tog istället med mig Opus i lina för att han skulle få jobba lite under vår promenad, men doften av tikarna var nog starkare för efter att han hade bajsat så tyckte han att vi skulle gå hem. Men nu var det jag som bestämde och han skulle i alla fall med till postlådan.

På hemvägen fick han bära en tidning och det var ju ialla fall lite jobb. Han höll sig sina 25 meter före mig för att snabbt komma hem. När vi passerade den enda granne efter vägen som bor permanent så kom hon och deras hund ut från tomten, hon fick lite panik när hon såg oss och drog ner sin stora blandras mot deras hus. Jag plockade in Opus som jag inte ens tror såg denna hund, han hade bara en sak i huvudet och det var att få komma hem igen..

Väl hemma blev det som vanligt frukost och mat till hundarna innan dagen kunde börja.

För mig och Lasse blev det att börja röja bland alla grenar och kvistar som låg kvar vid de nedfällda träden.

 

Mycket blir det av de träd som de ha tagit ner. Cirka 25 stycken 3,30 meters bitar fick vi ihop, de ska sedan fraktas iväg som massaved.

 

Rätt rent ser det i alla fall ut nu när det bara är stockarna som ligger kvar. Tyvärr så är det tre stora träd till som skulle ner men de står så tokigt till så det var inget som de nu vågade sig på.

När detta var klart så blev det nästa projekt för Lasse och det är att få bort hela trallen runt den gamla poolen så att det ska kunna dras fram vattenledningar där nere.

         

Naturligvis var både Qling och Nemo med när han jobbade och hur mycket störning det än är så ligger killarna helt coola och slappar.

När detta var klart så blev den en dusch för Lasse innan vi anlände till Löttorp för att hoppas få tag på en bra köttbit till grillen.

 

Dessa entrecoter såg bra ut men till ett högt pris enligt mig, jag tycker att 250 kr kilot är lite väl häftigt men är man sugen så får det kosta.

 

Fortfarande finns det även öländs sparris och även dessa till ett helt annat pris än vad man är van vid i Stockholm där man kan köpa importerad, men god är den.

 

Detta har jag aldrig tidigare köpt, tycker att det är så enkelt och gott att göra egen, men jag hade ingen lust att köpa 3,5 kg gammal potatis bara för att göra en liten gratäng, så det blir att prova denna .

Gick upp och satt mig hos Elisabeth ett litet tag och när jag kom ner så låg Lasse och sov. Tog då in Olga i duschen och gjorde henne ren, sen när jag kom ut så stod Lasse redo att ta emot henne, så han hade hört oss och direkt hoppat ur sin sömn

När han ändå tog sig ann Olga så passade jag på att bada alla tikarna, det var ju så varmt och soligt så det kunde gott få självtorka i solen. Men de vet ju att efter bad ska man upp på bordet så det blev lite trimning på dem också.

Efter detta så var klockan 16.00 och vi hade i stort sett varit igång hela dagen. Jag bad Lasse ta cykeln till brevlådan medan jag gjorde oss varsin Lumumba.

Lasse forsatte att jobba lite vid poolen och jag gick in för att förbereda det som skulle grillas. Idag var det ju inte mycket för mig att göra, det räckte med att jag klippte upp påsen till potatisgratängen och hällde den i en form för att sedan gratineras i ugnen.

Såg på Glamour denna dag innan maten, annars har vi nästan hela denna vecka ätit klockan 17.00 och sen har jag satt mig vid TV:n men idag fick det bli lite annorlunda.

   

Maten smakade i alla fall bra och även den färdiga gratängen fick godkänt.

Vi satt kvar ute till klockan var strax efter 20,00 och spelade kort även denna dag fick jag vinna. Kvällen blir fort kylig efter en sån här varm dag och det var skönt att komma in i stugvärmen och inatt hoppas vi få sova för alla hundarna är nu inne och kanske de känner sig lungnare när vi finns i närhetet.

Syns i morgon.

Ia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards