Alla inlägg under september 2013

Av Ia Hornesjö - 1 september 2013 06:52

Tänk att vi redan är inne i september, denna rätt härliga månad som  både kan  vara varm och lite kylig, mörka kvällar med levande ljus, tror nog att jag gillar dig september.

Vaknade av en enorm soluppgång, såg ut som vår flaggstång brann av ljuset från solen. Men idag är det både solen och vindarnas Ö, det blåser så mycket att vi tyvärr fick inta vår frukost inomhus. Ingen tidning kommer idag så cykeln får stå ett par timmar.

En hel del stod på agenddan idag, Tror inte att det blir något mer dopp i poolen så det kändes som om jag gott kunde rena denna, plocka bort mina madrasser och stänga av aggregatet.. Hade sex stycken stora 25 liters hinkar stod vid poolen, sånt vatten som vi tar hand om till våra växter när vi backspolar. Så i brist på cykelturen till brevlådan denna morgon så tog jag tag i detta i stället. Det är en del steg att gå från poolen upp till växterna så jag tog skottkärran och fyllde en 50 liters hink åt gågen   sen blev det att traska med denna framför mig fram till buskarna   där jag vattnade med detta. Det är sex stycken häckplantor + en större syren och så lite blommor framför verandan som jag tyckte behövde detta, så det blev 2730 steg jag gick, lite mer än de 600 trampningarna som det blir när jag cyklar till brevlådan, men det tar på kroppen, samtidigt som det är härligt att röra på mig, men tyvärr så vet jag ju att det blir surt efter

Lasse skulle ta ner Ölandsflaggan och sätta upp vimpel, men den var trasig och så helt plötsligt så ser jag detta   frågar vad han håller på med och han säger i brist på annat får vi väl välkomna *Obahma. Jag ber honon ta ner denna, men han tycker att den får sitta tills vi har köpt en ny vimpel..

Opus och Qling är både väldigt förtjusta i våra löptjejer och de vill gärna tala om för varandra vem som är störst och vackrast så för att få dessa två på lite andra tankar så körde jag lite sök med dem. Båda var pigga på detta och glömde nog för ett tag att det fanns några tjejer som luktade gott på uteplatsen.

                  De jobbade bra båda två, men det var Qling som vann och hittade föremålet först. Jag hade gömt det på ett klurigt ställe för att de skulle få jobba länge, lurade dem lite med att visa åt andra hållet när jag sa sök. Men deras näsa går ju inte att lura.

Nemo däremot tycker att det där att springa runt och leta saker det finns det andra som kan göra.

      Han håller sig hellre nära sin husse och kollar vad han håller på med och slappnar av lätt och bryr sig inte så mycket om vad som händer runt omkring.

Sen kände både Lasse och jag att vi ville ta en liten paus från tomten och åkte iväg först med lite skräp, sen handlade vi för att sedan åka till Böda Sand  

  där var det tomt idag, de sista långliggarna måste lämna denna plats idag för att det ska finnas plats nästa vecka för utställningen. Vi gick ner  och satte  oss i den varma sanden och bara njöt av tysnaden    

På tillbakavägen stod det att glassen var till halva priset idag och det gjorde ju oss inte mindre sugna.

   

Även Qling (som natruligtvis hade fått följa med oss eftersom han inte går att lura in när i ska åka någonstans) ville ha glass och klart att han fick det.

På vägen hem går Lasse in på Böda såg och köper en vimpel så nu är det rätt vimpel på flaggstången igen  

När vi kom hem så sa Lasse att han ville ha några bullar och ett glas mjölk, han vet ju att jag sällan är sugen så här mitt på dagen och efter en glass så är suget ännu mindre. Men jag tog ändå fram en påse med 6 bullar och värmde i ugnen, de blev så där lagom mörka och det doftade gått av nybakade bullar. Tänkte att kanske kan även jag ta en, men när jag kom ut till Lasse så säger han "du ville väl inte ha någon" och inte fanns det heller någon kvar.. Fattar inte hur mycket denna karl kan få i sig när det gäller sötsaker och bullar och ändå hålla vikten, själv räcker det med att jag luktar på något så visar det sig på vågen.

Efter detta mellis så ville Lasse ta en liten siesta, jag satt mig att lyssna på ljudboken Sol och Vår som jag köpte igår, jag tycker att Viveca Lärn skriver bra, men jag har så svårt för hennes röst, trodde inte att det var hon själv som läste sin bok, men tyvärr var det så och jag orkade inte lyssna så länge. Får väl se om jag tar tag i den senare.

Snart var det dax för middagen, idag blev det att sitta inne, inte för att det så kallt men blåsten fungerar inte när man vill sitta och mysa.. Det blev wook idag, kyckling wookgrönsaker och cocosmjölk, därtill även nudlar.

 

Påbörjade själv wooken, först var det grönsakerna som skulle stekas och kycklingen i en egen panna.

 

Allt samsas i samma panna innan resten hälls på

 

Nu har även cocosmjölken, nudlar och oliver fått komma ner i grytan.

 

Lite vanlig dukning av Lasse innan maten serveras

 

Ingen höjdare på tallriken heller, men gott var det och rödvin serverades till.

Hade tänkt sitta ute ett tag i kväll och spela lite kort, men vinden avtog inte och det är ju inte så kul att leta spelkort på tomten, så vi stannade inne denna kväll. Satt och framför TV:n och lät bara tiden gå.

Nu har Wallander börjat och Lasse har precis bjudit mig på en grogg med mjölk och konjak.. men nu kommer jag att avsluta denna blogg för kvällen och återkommer i morgon.

Ha en bra dag alla läsare

Ia



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards