Alla inlägg under april 2014

Av Ia Hornesjö - 29 april 2014 08:11

Måndag och vi åkte hem till Stockholm. Startade strax före klockan 8 vår hemfärd. Att få in 7 hundar i bilen är hur lätt som helst, de är alla så rädda att inte få åka med. Tog lite bilder på tomten innan vi åkte, det var redan riktigt varmt och solen flödade som den hade gjort de flesta dagar.

         

Var bara tvungen att ta dessa bilder för att ha något att titta på då och då när längtan tillbaka kommer smygande.


Rastning av hundar blev vid Kårtorp.. Normal brukar vi gå in och ta oss en fika där när vi är på hemväg, men denna dag avstod vi och tog varsit ägg som vi hade med oss.

Klockan 13,30 var vi hemma igen.

Nu blir det ingen mer uppdatering här innan vi kommer tillbaka i juni.

Ia

 


Vi rastade vid Kårtorp, en bra plats att ta ut alla hundar för kissning.


Av Ia Hornesjö - 27 april 2014 08:12

Vaknade 04,30 och kände mig rätt vaken, men la mig ändå på sidan och försökte somna om, tror att jag gjorde detta för nästa gång jag kollade på klockan så var hon halv sex och jag hörde hur hundarna började röra på sig, så det var lika bra att stiga ur sängen.. 

 

En hel äng full med gullvivor fick mig att vakna upp ordentlig, Så vackert lyste de knallgula i gräset,

Idag kommer det ingen tidning så jag bröt traditionen att ta med mig en hund till brevlådan, tog i stället min stora kamera med mig och satt på ett bra objekt, tänkte att idag ska jag fota alla de djur som jag vanligtvis möter varje morgon..

 

Blev ju inte bilder på djur så det fick bli lite på naturen i stället.


Har varit ute i dryga timmen och gått, men inte ett enda djur har jag sett, hörde fåglarna i buskar och såg några gäss på himlen, men inget annat, men jag fick i alla fall en 2 km promenad.

Dagen var ju helt underbar. Lasse jobbade som vanligt och jag bara satt och latade mig

     

Detta är ett projekt för kommande sommar.

 

Fanns andra som latade sig lika mycket som jag gjorde

 

Pooltäcket avtaget från poolen och fick ligga ett par timmar för att torka ordentligt i värmen innan vi la ihop detta, klart att hundarna var och undersökte detta.

 

oh vad jag längtar till sommaren, men jag hoppas hinna med några dopp i min pool hemma i Stockholm innan vi återkommer hit.

 

Sista middagen innan vi lämnar ön blev rester från kyl, frys och skafferie, så blev även det sista vinet uppdrucket.

Spelade lite Bingolotta eftersom jag hade vunnit 100 kr förra veckan. Sen blev det att börja med att tänka ut vad vi måste ha med oss hem..

I morgon far vi till Stockholm igen.

Ia

Av Ia Hornesjö - 26 april 2014 06:26

Även denna morgon vaknade jag av att solen sken in i huset.. termometern visade på -2 grader, men vad gör det när man vet att dagen kommer att bli som gårdagen.'

Idag fick Nellie följa med till brevlådan, hon älskar att bara gå omkring och lukta på allt.    

Här finns det ingenting som får henne att bry sig om rådjuren som befinner sig precis framför oss, en stor ståtlig bock med stora sammetshorn och hans lilla fru.. Tar fram kameran för att ta ett kort men bocken sticker iväg med ett ihållande skällande för att locka med sig sin lilla fru, men hon springer åt ett annat håll.  

Hinner få ett kort på henne när hon stannar upp för att kolla oss, men naturligtvis hade jag fel kamera denna dag.

Nellie bara lunkar på och håller sig till de andra dofterna som hon har hittat.

 

Tar i stället en bild på några ensamma gullvivor som står efter vägen.  Kollar in den stora högen som växer för var dag och skymmer sikten ut mot alvaret för våra grannar.  

Undrar när de tänker hämta denna hög och hoppas bara att den är borta nästa gång vi kommer ner.

När vi ska gå från brevlådan så försöker jag få Nellie att bära en tidning, men hon bara sätter sig ner och visar bestämt att det tänker hon inte alls göra.

 

Vadå, ska jag bära den där

 

snälla matte säg att jag inte behöver.

 

om jag tittar bort så kanske du fattar

 

Nä matte, ge dig nu, jag tänkter inte bära tidningen åt dig. Jag vill springa nu.

 

 

Det här är roligare än att bära tidningen, det kan de andra göra.

Jag satt mig i solstolen och kollade på de häftiga örnarna som flög precis över oss

 

Dagen fortsatte med jobb för Lasse och själv tyckte jag det var viktigare att få slappa i solen

 

Tyckte att den som jobbar behövde en ordentlig lunch och den slappande och solande hängde med.

Sen blev det en liten tur in till Löttorp och en till till loppis som är en gång i månaden, men det var bara fyra bord och inget som vi vill ha.

Träffade en av grannarna som hade skaffat sig en söt liten valp som ska bli jakthund

 

Naturligtvis kunde inte Lasse låta bli den.

Sen hem igen och jag satt mig igen i solen och löste lite korsord, Lasse tog sin siesta.. Sen gick jag upp till grannarna och blev bjuden på ett glas vin, efter en stund kom även Lasse och fick en whisky.. de skulle grilla och tyckte att vi kunde stanna och äta med dem, men jag hade redan förberett vår middag som idag var en tunn rågskiva med massa räkor och lite annat gott

 

Sen blev det lite kortspel som hör Öland till

 

Nu sitter vi inne och snart börjar Gladiatorerna .

Ia



Av Ia Hornesjö - 25 april 2014 06:48

Klockan är kvart i sex när jag slår upp mina blå denna morgon, det känns lite kallt i sovrummet när jag tar bort täcket och sätter mina fötter på ett rätt kallt golv.. Lyssnar om hundarana är vakna men det är alldeles tyst i huset.. Lycka har hört mig och kommer smygande in i rummet.  Tittar ut på det vackra Vedby skog.. Termometern visa på -1 grad,

 

Taket på lillstugan är alldeles vitt.

Tar på mig morgonrocken och sätter fötterna i mina foppatofflor, tar kameran med mig för att fånga morgonen.

 

Solen strålar in mellan de höga tallarna upp mot alvaret

 

Gräset är alldeles frostigt

 

Den lilla gula busken ser ut som den brinnernär solens strålar möter den.

Går en runda på tomten, det känns inte en kallt denna morgon, tittar upp mot flaggstångens vimpel och den hänger alldeles slak och stilla, även trädtopparna står som fastfrusna, ingen vind denna dag.

När jag kommer in har Lasse satt in en brasa

 

Det knastrar i spisen och den sprider en värme i hela storstugan.

Nu kan dagen börja.

Började med att ta Opus med mig till brevlådan, en glald kille som gillar att lukta på allt.

 

På väg till brevlådan, många dofter i marken och en och annan kisspaus innan vi var framme. Nu visste Opus vad det var frågan om och sätter sig stilla ner och väntar på att få något att bära hem.

 

Vi börjar vår vandring hemmåt, Opus håller ett stadig tag i sin post. Vi träffar Royne och Sessan som Opus inte har tid att häls på, nu vill han bara hemåt för att få överlämna posten och få sin godisbit.

Sen blev det frukost och därefter satt Lasse och Royne igång att fälla träd och röja på hans tomt.

 

Våra hundar stod vid staketet och kollade vad de höll på med.

Sen satt Lasse igång på vår egen tomt med att få bort en del längs med muren, det finns hur mycket som helst att göra, känns som om det aldrig tar slut. Undrar när man kan börja känna det som semester att vara här på Öland. Själv ska jag inte klaga, tog av mig och satt i short och linne och bara njöt av värme och sol.

Vid två tiden åkte vi in en runda till Löttorp för jag var så sugen på glass.. När vi kom hem var jag ännu mer sugen på något så jag gick in och gjorde några snittar  och tog fram en flaska mouserande vin som jag köpte när vi var till Borgholm

 

Att klaga på pensionärslivet vore dumt. Satt oss ner i solen och drack några glas av detta goda Italienska rosévin, vad är sommar utan rosé... nej jag vet , sommaren är inte här ännu, men en dag med 25 grader i solen kan man väl inte bara låtsas om.

Sen var det ytterliggare ett par slappartimmar innan jag satte mig bänkad framför TV:n för att se min Glamour och Lasse ställde sig vid grillen.

 

Fortfarande fint väder så både vi och hundarna åt vår middag utomhus.

Sen blev det en timmes kortspel för Lasses och mig innan vi gick in och satte oss framför TV och avnjuta vår efterrätt som idag är glass med hallon och laktrits.

Nu börjar Lat´s Dance och vi sitter bänkade för att kolla.

Ia



Av Ia Hornesjö - 24 april 2014 19:26

Vaknade vid femtiden i morse solen var redan framme på en molnfri himmel, men så kallt det var, Väntade med att stiga upp ur sängen tills klockan närmade sig sex, kollade på termometern som visade 0 grader.  Men vad gör det när solen är framme.. Vill väl ändå erkänna att det tog emot att ta promenaden ner till brevlådan, men vad är kaffe utan tidning och mitt soduko.. Tog då med mig Sally på promenaden och gissa om hon var lycklig, tänk att denna snart 12 åriga tjej kan har så mycket energi i kroppen.. gå i lina betyder ju att spåra och det gjorde hon ordentligt utefter hela vägen.. väl framme vid pöostlådan så visste hon att det skulle bli en belöning och detta fick bli ett reklamblad.

 

En lycklig liten tjej med sin post i munnen.

Snart satt vi vid bordet, jag fikade. åt min fil och läste tidningen. Rätt som det var så small det till på fönstret och jag förstod att det var en fågel som hade flugit in i rutan.. där låg den lilla söta blåmesen och kippade efter andan, men ingen nacke var bruten utan den var nog mest chockad.. bara att ta det lugnt innan den började komma till sans igen

 

Allt gick bra efter att den fått lite omvårdnad av både Lasse och mig och det var en lycka när det tittade på mig och sedan började flaxa med sina vingar och stiga mot skyn.

Sen tog vi det lungt ett par timmar innan vi skulle ta en tur till Borgholm för att handla lite.. Både Qling och Nemo var redan vid bilen när vi skulle åka, så det var bara att öppna burdörrarna och låte dem följa med.

 

Det blev en tur till både systemet och Netto och hundarna fick hänga med på en tur i stan.

Väl hemma igen tog jag en tur upp till grannarna och satt och snackade ett par timmar med Elisabeth.

Efter en tur i solstolen så började jag med middagen som idag blev en Grekisk sallad

 

Vi hade inget grekiskt vin hemma så det fick bli ett annat, men som sagt man tager vad man haver.

Sen blev det lite kortspel i solen innan vi gick in för att kolla på Halv 8 hos mig.

Ia

Av Ia Hornesjö - 23 april 2014 08:11

Vaknade av att solen sken in genom fönstret i storstugan, denna härliga morgon var i antågande.. Även hundarna hade nog känt av att denna morgon var extra solig för Sally vaknade långt före klockan fem och började prata för att få liv i oss, men vi höll ut, så länge hon inte sätter igång de andra så kan hon få hållas.

Vi sjutiden tog jag med mig Lycka ner till brevlådan., något som hon gillar, hon är alltid så förväntansfull när vi går dit,vet att hon kommer att få bära hem tidningen till husse.

 

Lycka tycker nog att jag inte går fort nog, nu vill hon hem för att visa husse och få en godisbit.

 

Lika bra att släppa lös henne så hon får gå i sin takt, men då stannar hon och väntar på mig istället.

 

Äntligen hemma på tomten och snart blir det ett övelämnande av Ölandstidningen.

Jag ville helst bara ligga och slappa i solen och tittade på fåglarna   denna dag, men Lasse har altid myror i  kroppen och ville iväg för att hitta två hyllor till sovrummet. Han hittade dessa också på Kupan, alltid blir det något när man går in där, jag var inne dagen innan och köpte gardinringar och en magväska. Allt är så billigt så man kan bara inte gå ut därifrån tomhänt.

När vi kom hem så kände jag mig sugen på något så jag bad Lasse att tända grillen.

   

Det gjorde han gärna när jag sa att jag skulle grilla några lammkorvar, gott men egentligen inte så bra för figuren.

Effter en sådan sen lunch så borde det ju inte bli någon middag, men den var redan förberedd så det blev att sätta sig vid bordet lite sent och äta vår middag

 

Det blev en kycklingwok-

Efter att jag var klar i köket så skulle jag sätta mig till rätta i soffan för att titta på TV. men soffan var redan full av hundar.

 

I den lilla soffan satt Lasse med Sally och Qling, som inte ens syns.  Båda fotöljerna var också upptagna av Olga och Lycka.. men jag hade mina knep, gick ut i köket igen och gjorde i ordning hundarnas morgonmål och det där med att öppna locket på tunnan kan de ju inte motstå, så den stora soffan blev tom och jag skyndade mig att ta den i besittning.

Slängde ut lite kulor på golvet till hundarna så att de inte skulle bli alltför ledsna.


Ia




Av Ia Hornesjö - 23 april 2014 07:45

Äntligen är det vardag igen. Jo så kan ju jag säga som inte behöver gå till ett arbete, så jag får nog ta tillbaka orden.

Vaknade 5.45 som vanligt, detta har tydligen blivit en tidpunkt då jag ska vara utsövd, något som är extra bra är att det är jag som vaknar först och inte hundarna... det blir liksom ett lungare tempo om jag hinner göra mig i ordning innan vi ska börja utfodra hundarna.

Idag var det även dags för mig att börja dagen med att gå till postlådan, men vad jag tyckte det var långt, var alldeles stum i mina ben denna morgon och det var inte alls någon mysig morgonpromenad, men Nellie som var med hade mycket att spana efter och rörde sig fritt bland alla buskar.. Marken hade exploderat av gullvivor denna morgon, har varje dag tittat efter dem och visst har jag sett knopparna, men idag det hela fält som sken av dess gula färg..

Vädret känns inte som det bästa, visst försöker solen titta fram mellan molnen, men vinden är rätt stark och lite kylig denna tidiga morgon..

Hade tänkt att åka till havet idag med ett par hundar, men det var riktigt kyligt i luften så det fick bli att sitta hemma istället och ta det lungt. Hundarna lekte själva på tomten, så det gick ingen större nöd på dem.'

     

Alltid är det något på gång för dessa tre hundar.

 

Nemo ligger gärna där vi är och har inte alls samma behov av att springa runt som sina bröder-

   

Men efter mycket lek blir det skönt med en tupplur.

 

Sally söker alltid upp en skuggig plats. Märks att hon inte är så ung längre, visst kan det vara full fart på henne, men luften går ur rätt så fort och då vill hon gömma sig och vila.

Lasse tvättade och hängde tvätten och då kan inte hans tre killar låta bli att vara där han är

   

Nemo är en riktig hussehund och ska vara vid hans fötter hela tiden.

Vid fyra tiden så kom den riktiga värmen och Lasse ville grilla lite korv till middag och det tackade jag gärna ja till.

 

Det är verkligen livet att sitta ute och äta

 

Det blev grillad lammkorv och min citronpotatis som kommer ofta på tallriken nu för tiden, den är bara så god, tycker vi båda.

Satt sedan ute till strax efter sju och spelade lite kort.

Avslutade kvällen vid 22.30 tiden då sängen ropade efter mig.

Ia

Av Ia Hornesjö - 22 april 2014 09:02

I går kväll nar vi satt ute och spelade lite kort så kom det det jättemaskin ner för vår lilla väg för att hämta de träd som vi hade tagit ner i höstats .  Lasse var ute och fotade detta.

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards