Direktlänk till inlägg 25 april 2014

En frostig fredag

Av Ia Hornesjö - 25 april 2014 06:48

Klockan är kvart i sex när jag slår upp mina blå denna morgon, det känns lite kallt i sovrummet när jag tar bort täcket och sätter mina fötter på ett rätt kallt golv.. Lyssnar om hundarana är vakna men det är alldeles tyst i huset.. Lycka har hört mig och kommer smygande in i rummet.  Tittar ut på det vackra Vedby skog.. Termometern visa på -1 grad,

 

Taket på lillstugan är alldeles vitt.

Tar på mig morgonrocken och sätter fötterna i mina foppatofflor, tar kameran med mig för att fånga morgonen.

 

Solen strålar in mellan de höga tallarna upp mot alvaret

 

Gräset är alldeles frostigt

 

Den lilla gula busken ser ut som den brinnernär solens strålar möter den.

Går en runda på tomten, det känns inte en kallt denna morgon, tittar upp mot flaggstångens vimpel och den hänger alldeles slak och stilla, även trädtopparna står som fastfrusna, ingen vind denna dag.

När jag kommer in har Lasse satt in en brasa

 

Det knastrar i spisen och den sprider en värme i hela storstugan.

Nu kan dagen börja.

Började med att ta Opus med mig till brevlådan, en glald kille som gillar att lukta på allt.

 

På väg till brevlådan, många dofter i marken och en och annan kisspaus innan vi var framme. Nu visste Opus vad det var frågan om och sätter sig stilla ner och väntar på att få något att bära hem.

 

Vi börjar vår vandring hemmåt, Opus håller ett stadig tag i sin post. Vi träffar Royne och Sessan som Opus inte har tid att häls på, nu vill han bara hemåt för att få överlämna posten och få sin godisbit.

Sen blev det frukost och därefter satt Lasse och Royne igång att fälla träd och röja på hans tomt.

 

Våra hundar stod vid staketet och kollade vad de höll på med.

Sen satt Lasse igång på vår egen tomt med att få bort en del längs med muren, det finns hur mycket som helst att göra, känns som om det aldrig tar slut. Undrar när man kan börja känna det som semester att vara här på Öland. Själv ska jag inte klaga, tog av mig och satt i short och linne och bara njöt av värme och sol.

Vid två tiden åkte vi in en runda till Löttorp för jag var så sugen på glass.. När vi kom hem var jag ännu mer sugen på något så jag gick in och gjorde några snittar  och tog fram en flaska mouserande vin som jag köpte när vi var till Borgholm

 

Att klaga på pensionärslivet vore dumt. Satt oss ner i solen och drack några glas av detta goda Italienska rosévin, vad är sommar utan rosé... nej jag vet , sommaren är inte här ännu, men en dag med 25 grader i solen kan man väl inte bara låtsas om.

Sen var det ytterliggare ett par slappartimmar innan jag satte mig bänkad framför TV:n för att se min Glamour och Lasse ställde sig vid grillen.

 

Fortfarande fint väder så både vi och hundarna åt vår middag utomhus.

Sen blev det en timmes kortspel för Lasses och mig innan vi gick in och satte oss framför TV och avnjuta vår efterrätt som idag är glass med hallon och laktrits.

Nu börjar Lat´s Dance och vi sitter bänkade för att kolla.

Ia



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards