Alla inlägg under april 2014

Av Ia Hornesjö - 22 april 2014 06:47

Äntligen är det sista dagen på denna långa helg.. Har ätit alldeles för mycket under dessa dagar och det märks även på vågen, så nu är det bara att börja tänka smalt igen.

Vaknade redan klockan fem i morse och kände mig pigg och utvilad.. solen visade sig bakom träden och det märktes att denna dag kommer att gå i solens tecken.  Hundarna fick sin mat vid sextiden, vi själva drog ut med vår fram till klockan sju.. Har ju inte haft någon tidning att hämta och då blir det även att jag inte rör mig så mycket innan frukosten,

Solen sken och vi hade inte en massa åtagande denna dag, så vad var då bättre än att åka till havet. Denna dag fick Qling och Nemo följa med. 

Vågorna slog mot stranden och detta var rätt så kul tyckte hundarna som gjorde allt för att få vara i vattnet.. Det fick bli att de gick i koppel, hade liksom ingen lust att få hem två hundar med en massa fin sand i pälsen..

Det var mycket som var på gång på Böda Sand, husen höll på att renoveras och vi var de enda dagsbesökare denna dag. Visst fanns det ett fåtal husvagnar där man såg lite folk röra sig runt, men det var annars mycket tyst och stilla.

 

Den stora parkeringen där det oftast är svårt att hitta en plats på var helt tom när vi kom

 

På vägen ner till havet så tog jag lite bilder på de nyrenoverade husen

 

Även stranden var helt tom

 

Qling i badet

 

Nemo i badet


Väl hemma igen tog Lasse sig sin middagslur, själv satt jag ute i solen och löste suduko.

Alla hundarna var utslagna runt mina ben.

Middagen idag bestod av rester från påsken .Satt även ute till klockan var 19.30 och spelade lite kort innan vi gick in och satt oss tillbakalutade i TV soffan.

Ia

Av Ia Hornesjö - 21 april 2014 06:59

Dagen började bra och idag fanns det inga måsten på min agenda, så det var bara att ta dagen som den kom.

Efter att vi hade utfodrat hundar och ätit vår frukost så tog jag min kamera och gick upp på alvaret som idag låg i dimma, men det är ju ett bra teckan på att det blir en fin dag.

   

Gick sen hem igen och bestämde mig för att fortsätta att elda eftersom elden brann fortfarande lite lätt sedan i onsdags.

 

Jag jobbade med detta och Lasse höll på att ta bort trall från en gammal plats där en gång vår pool låg

 

Rätt som det var hörde att det var något som hände på ängen, såg våra stora fina Grå Gäss och även en stor fågel som hade slagit ner tillsammans med dessa. Tänkte först att det var en korp, det har vi ju många av. Hämtade kameran för att få lite bilder på fågelivet.
 

Den stora svarta fågeln lyfte direkt med ett pipande läte något som bara rovfåglarna har, men detta var ju en korp fast rätt så mycket större än normalt, lite klurigt att reda ut vad det var, men jag lutar nog i alla fall till att det var en korp.

 

Även gässen fick full fart och flög iväg,

Gick tillbaka till mitt jobb som eldare och efter ett par timmar så hade jag fått bort en jättestor hög med gammalt bråte från nedfallande träd..

 

Även Lasse hade avslutat sitt sågande och tog nu och gick igenom våra hundars klor. Medan han hade en och en av hundarna på bordet för kloklippning så passade Olga och Qling på att ha en liten tävling i vem som vinner benet

 

Nästan 10 minuter satt dessa två på detta vis innan Olga vann kampen om det äckliga benet.

 

Lycka som visste att det var kloklippning på gång höll sig på avstånd.

Sen ville Lasse in till ATG för att hämta sin V75 kupong som han redan hade betalt för.

Satte oss ner i varsin solstol och bara vilade lite innan vi skulle upp till våra grannar Elisabeth och Royne. Dagen till ära så var även deras ena dotter där och det var hon som ville att vi skulle ha en grillafton. Så det blev, Lasse /jag, Elisabeth /Royne och Linda/Linus.

   

Gott var det med den grillade fläskfilen och potatisgratäng.

 

Nellie kom upp och ville vara med och naturligtvis fick hon sitta i Elisabeths knä och få smaka på maten.

 

Deras hund Sessan var helt utslagen i solen under hela middagen. Men när Nellie fick en morot så var hon med på noterna och tog en hon med som hon la sig och gnagde på, men det var ingen beasås på moroten, så hon överlämnde även sin egen till vår Nellie.

Bröt upp strax efter klockan 18,00 för att gå ner och göra oss i ordning innan vi satte oss till rätta och spelade Bingo lotto, något som vi inte har gjort på mycket länge.

Jag vann 100 kr så det blir väl att köpa två nya och så får vi spela en vecka till.

Klockan 22 var vi båda trötta och snart låg vi i sägen och lyssnade på Karlavagnen innan jag slumrade bort och sov hela natten fram till 05.30

Ny dag kan börja.

IA




Av Ia Hornesjö - 20 april 2014 06:40

Skärtosdagen var jobbig, hade ont i kroppen efter onsdagens slit på tomten.

       

Det regnade hela torsdagen, fast jag var vissen så kunde jag inte låta bli kameran-

Lasse kunde inte låta bli att planera något nytt och började med att riva vårt räcke runt uteplatsen-

 


Fredagen trodde jag skulle börja bättre, men då slog även febern till och fick mig helt ur chack. Men Lasse fyllde år denna dag och jag ville i alla fall bjuda honom en god middag.

 

Detta bjöd jag på denna kväll.

 

Solen var framme länge och vi satt ute lite.


       

Matte hjälp mig, han tar min boll

 

Där kommer lillbrorsan, han tänker säkert ta min boll.

   

Ha ha, nu tog jag din boll syrran, säger Qling till Olga som verkligen beklagar sig över detta till mig


På påskafton vaknade jag efter att ha fått sova hela natten med hjälp av lite Alvdon, kände att kroppen denna dag var mycket bättre och jag var upp före halv sex och började dagen sedan med att förbereda påskmiddagen jag skulle ha med grannarna.. rullade köttbullar, snittade prinskorvar, gjorde en räkomelett, en ostpaj, kokade äggen till ägghalvorna, skalade räkor, ja det blev en del gjort denna morgon och det kändes härligt.. Det var kallt ute efter ännu en frostnatt, men jag tog med mig Olga till brevlådan och inandades den härliga luften.. Mötte Jörgen och vi snackade lite om vad som häde hänt på byn under vintern.. några hade som vanligt gått ur tiden.  Sen blev dagen bara bätte och bättre, solen brände och jag satt mycket och hade det skönt.. Klockan 14 kom våra grannar för att äta lite påskmat, visst saknade jag lammsteken som jag normalt alltid har på bordet, men i brist på denna vara så blev det ialla fall alldeles för mycket med mat, som vanligt.

Lite biler som är klickabara lägger jag in här från påskafton

               

Påskmiddagen avslutades med en chokladpannacotta med hallon

 

Gott gotti gott gott

Vi satt ute i det härliga vädret fram till klockan 19,00 då grannarna drog sig hemmåt och vi själva gick in och tog hand om disk och sedan satte oss tillrätta framför TV:n. Såg Gladiatorerna, men sen fick det bli sängen.

Ia



Av Ia Hornesjö - 17 april 2014 08:41

Dagen började med en promenad tillsammans med Nemo ner till brevlådan, kallt var det, flera minusgrader men solen sken från en molnfri himmel.

Efter frukost och lite städning så förberedde vi oss för att åka till Löttorpt och handla. Fick vänta ett tag för vår väg var spärrad av en stor traktor. Fick sedan åka innevägen ända till Byrum för att komma ut på stora vägen, då de har grävt upp hela gatan utanför den väg som vi ska åka.

Väl hemme igen satt vi igång med att elda, det var massor med skräp efter de nedtagna träden.

   

Fick ta lite åt gången för att det inte skulle bli så höga lågor, hundarna la sig till rätta runt elden, ingen som är rädd här inte och vi både klättrade över dem och även så fick de ibland något på sig, men de bara låg där och hade det bra.

 

Olga hade hittat ett gammalt ben som hon låg och tuggade på och var noga med att ingen annan tog.

 

Opus sover hårt och slöar nära den varma elden

 

Även Nemo är en som kan koppla av ordentligt.

 

Nellie hade också hittat ett ben och låg en bit från elden och tuggade på detta, en liten sädesärla var väldigt nyfiken på vad hon gjorde och var framme vid henne flera gånger, men Nellie är ju inte den som bryr sig.

 

även Qling hittade en skuggig plats där han la sig och kopplade av.

 

När vi hade jobbat i sex timmar så bad Lasse mig att gå in och göra varsitt glas vitt vin, lite chips blev det som tilltugg.

Bara detta jobb på tomten denna dag gjorde att jag gick fram och tillbaka mellan elden och allt jag plockade dit, gav mig över 13000 steg.. Hade tdigare på morgonen gått 2100 steg fram och tillbaka till postlådan.. Sen tog batterier slut i min telefon så de sista stegen på kvällen vet jag inte vad det blev.

 

Middagen denna dag bestod av en färsbiff med massa kryddor och citronpotatis.

Sen blev det lite TV tittande innan jag gick och la mig vid 22-tiden rätt mör i kroppen efter allt jobb.

Kände mig i alla fall väldigt effektiv och nyttig.

Ia

Av Ia Hornesjö - 15 april 2014 07:37

Gårdagen gick bra och vi fick igång allt som skulle göras. Så när vi satte oss vid TV:n på kvällen och kände doften av den sövande eldslukten och såg flammorna i den öppna spisen så var det god natt för oss båda.

Tvättrummet var iskallt och det kändes inte som om jag kunde stoppa kroppen i duschen, utan det fick bli en vanlig tvättning och sedan när jag skulle lägga mig så var sängen lika kall så det blev långa byxor och tröja under täcket.

Sov gott i alla fall och sov till klockan slog sina fem slag och jag då hörde hundarna som började röra på sig.. Toarummet var lika kallt nu på morgonen och detta berodde säkerliggen på att elementet hade slagit av sig..

Det bästa med morgonen här nere i skogen är att man bara kan öppna dörren, släppa ut hundarna och inandas en härligt ren luft.

Tände en brasa i spisen för att få bort den råa fukten som finns i stugan efter vintern.

 

Bara älskar det knastrande ljudet och doften


Tog en ensam promenad till brevlådan,känner behov av att få vara ensam på promenaden och ta lite bilder och inandas den lite kyliga doften som är så speciell här på öland.

   

Tog ett par bilder på våra träd som blev fällda i höstas innan vi åkte hem, de ligger fint upptravade för att de ska hämtas. Men när vet vi inte. Men det som är kvar på tomten blir att elda denna dag.

   

Vårt vackra alvar är ett minne blott och jag undrar om det kommer att kunna se ut som det gjorde innan.

   

Vägen ner till brevlådorna har blivit väldigt bred och detta är ju kanske ingen nackdel.

     

På vägen ner till vår tomt har de satt upp några stationer för både vatten/avlopp och el, dessa har ju inte suttit där förut så de fick sig en utskällning av våra hundar.

   

Utanför vår tomt är det inte så vackert med all grävning, men inne är det precis som vanligt ännu, blir väl annorlunda när de ska börja gräva ner vår pumpstation.

Det blåste en ordentlig nordanvind hela dagen så någon eldning blev det aldrig denna dag. Kallt var det också och jag skulle ha behövt ett par vantar, men trodde ju att det skulle vara vår och värme när vi kom ner.

När klockan var fyra så kom i alla fall både sol och värme. Så vi bar då ute med hundarana på tomten och lekte lite olika söklekar. Olga hittade in skurtrasa som jag hade gömt och naturligtvis så ville hon sedan gömma den.

 

Även Qling hittade sina gömda saker och sprang länge omkring med en burk i munnen, men jag hade gömt två sake till honom och bad honom söka mer och visst hittade han även den gömda handsken.

 

Möblerna är ju framplockande så efter vår middag som idag bestod av kyckling

 

så gick vi ut och satte oss i solen som fortfarande värmde fast klockan var 19.

 

S

Av Ia Hornesjö - 14 april 2014 17:52

      Nu är det snart påsk och vi har åkt hit till Öland för att få tillbringa denna med våra kära vänner Royne och Elisabeth. Vi är ju här också för att kunna städa på tomten innan sommaren.. Vi tog ner en massa träd innan vi åkte hem i höstas och dessa har Royne varit så snäll och skalat av och lagt upp snygg, men nu är det allt annat som ska bort.

 

Resan gick superbra och det fungerade bra med de fyra burarna vi hade till sju hundar.

 

Här fick det plats fyra hundar och sedan hade vi två extra burar där Opus fick en egen och Nellie och Sally fick dela på den andra.

       

Skönt var det att få strecka på benen och få kissa av sig lite innan vi fortsatte ett par timmar till.

När vi kom fram till tomten så blev alla våra hundar jätteglada och bara sprang runt runt och hade roligt. Qling han hittade en av av sina leksaker direkt

     

Kolla matte vad jag har hittat säger Qling som direkt hittade den gömda leksaken sedan i höstas.

Blommorna som jag inte har sett på många år fanns nu på hela tomten

Dessa underbara blommor som har brett ut sig över hela tomten.. tur att man inte behöver klippa gräsmattan.

Efter att ha varit upp till våra grannar och fått varsin whisky så gick vi hem och Lasse installerade TV-boxen. Så nu har jag även sett min Glamour och vi har ätit en  snabbrätt från Findus.

Kvällen är fin och solen värmer fortfarande, men det tar på krafterna att både sitta i bilen och att iordningsställa allt inför en kommande sommar, så nu nar vi det lugnt och sömnen får komma när den själv vill och bestämmer.

Ia





Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards