Alla inlägg den 5 juli 2014

Av Ia Hornesjö - 5 juli 2014 08:56

Natten var jobbig, vaknade titt som tätt och när klockan var fyra så var jag tvungen att stiga ur sängen, naturligtvis var vissa av hundarna direkt på benen och trodde att det var morgon, men jag sa till på skarpen att de fick gå och lägga sig igen. Detta gjorde de och höll ute till klockan var strax efter fem. Lika bra att stiga ur sängen och ge dem sin mat, de fick springa ut och rasta av sig och kom sedan in nöjda och belåtna..Gjorde något som jag aldrig brukar göra, gick och la mig igen och somnade om och vaknade när klockan var 06,50, Lasse sov hårt och snarkade så jag hade inte hjärta att väcka honom utan jag smög mig upp och tog cykeln till brevlådan. Väl hemma satte jag mig i solen och läste Ölandsbladet och sedan DN.  Lasse sov fortfarande och jag lät honom göra detta..  Frukosten som brukar vara över innan klockan 06,00 var idag inte klar innan klockan var 08.45

Lasse försökte sig på lite jobb men med feber i kroppen var det svårt att komma igång. Vi valde istället att åka på Böda Marknad, men vilket skit det var, 98 % var kläder, sen fanns det ett tält med lite kökssaker och ett med en massa hårprodukter.. Sen var det även några loppisar.. nej att denna marknad kan vara i två dagar fattar jag inte. Lasse köpte soppåsar och jag köpte fryspåsar, tog ett par lotter men bara nit och så fikade vi där. På hemvägen skulle vi handla och nu valde vi att åka upp till Byxelkrok och gick på Ica, köpte entrecote för 245 kr kg och öländsk färskpotatis för 10 kr kg, en knippe sparris och lite andra grönsaker. När vi kom hem så var tomten som en het gryta, orkade bara inte vara ute utan gick in och satt en deg istället.  Ja hur dum kan man vara när man svettas och går in och sätter på ugnen och ställer sig att baka.  Men det var precis det jag gjorde, en orkade bara göra en deg på 5 dl mjölk, detta brukar ge mig ca 50 bullar, men jag bara orkade inte stå och göra så många så det blev stora i stället och bara 35 stycken

 

Stora var det redan innan gräddningen

 

och större blev de.

Sen när Lasse vaknade så fick han sätta på grillen, jag ställde mig med potatisen och ordnade till grönsaker och kött som skulle på grillen.

    

Helt okej var denna svenska entrecote och sparrisen var så mjäll och god.

 

Avslutade middagen med jordgubbar och grädde.

¨Klockan är bara 20.00, men jag känner mig trött och orkar inte så mycket mer denna dag, så jag sätter mig i soffan och kollar på TV.

Ia




Av Ia Hornesjö - 5 juli 2014 08:39

Dagen började som den brukar, men idag var jag och även Lasse ordentligt trötta, jag var vissen med ont i kroppen och Lasse var förkyld och hade haft svårt att sova.

 

Började i alla fall morgonen med en promenad till postlådan tillsammans med en lycklig Qling.

Sen blev det att åka till Borgholm för att gå på apoteket och inhandla en del till Lasse och även fick jag då möjlighet att hämta ut mina recept.. Man bör ju planera när man måste åka 8 mil för att  handla på apotek.

Lasse passade på att även besöka systembolaget för att köpa ett sprudlande vin till räkorna.

Väl hemma igen gjorde jag ett par mackor och en kopp kaffe till oss.

 

Den grillade kycklingen som vi köpte i onsdags räckte i tre dagar till olika rätter och denna dag blev det filébitarna som fick ligga på mackan.

Lasse orkade inte så mycket idag utan han gick och la sig för att vila. Själv gick jag upp till Elisabeth (grannnen) och satte mig och pratade bort ett par timmar. Helt plötsligt ser jag Lasse komma gående över tomten med en box rosévin och fyra glas.. Så det blev att vi satt ytterliggare någon timme där uppe och snackade och drack lite vin.

Nu hade klockan hunnit bli nästan 17, så jag började med att röka lite räkor till oss

 

Det blev en ganska så enkel middag med lite bröd och gorgonzola till de rökta räkorna.

 

Naturligtvis var även hundarna med vid bordet och vissa av dem tar sig friheten att hålla sig framma för att få slicka skålarna.

Skojade en dag med Lasse och sa, man får ju inte sätta hundar i bur, så du får bygga en till oss i stället så att vi kan få vara lite i fred när vi äter.  Detta skulle jag ju inte ha sagt, för direkt så började han planera och nu är han på gång med att sätta upp ett räcke och en liten grind så att vis ska kunna stänga hundarna ute när vi äter.. Ha ha, säger jag, kanske en bra tanke, men jag undrar nog om de inte kommer att vara med oss i alla fall.

Kvällen slutade rätt tidigt för oss efter att vi hade varit vakna alldeles för många timmar.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards