Alla inlägg den 20 juli 2014

Av Ia Hornesjö - 20 juli 2014 06:27

Tidigt på fredagen åkte vi in till byggmarknaden för att Lasse skulle kunna få hem lite mer virke. Vi var först och fick stå och vänta i 10 minuter innan de öppnade, men kärran stod där i alla fall, men fortfarande bara en, men det räckte ju åt oss.

 

Åkte hem med virket och lastade av, på tillbakavägen ville jag handla, hade inte sovit mycket under natten på grund av en värkande högerarm.  Men så mycket gladare blev jag inte när vi kom in i affären och det mesta inte fanns som vi skulle ha.

Så fick jag även en utskällning för att jag ringde på en knapp för att få betjäning, orkande inte stå kvar, tog det lilla vi hade fått ihop och åkte för att handla på Lantmännen, men de hade bytt öppettider och skulle inte öppna förrän 9 denna dag, så det var bara att åka hem.

Lasse jobbade fram till klockan 10,00 då vi gjorde oss iordning för att återigen återvända till Löttorp, Nu hade Ica bilen kommit så jag fick det jag skulle ha. Även hundmaten blev inköpt. Det var olidligt varmt och jag var ner i poolen flera gånger och tog mig ett dopp, några simtag gick det inte att göra för högerarmen hängde inte alls med. Hundarna fick bada i sin pool.

 

De som njöt mest av detta var Lycka och Nemo som inte alls hade lust att lämna plats till de andra hundarna.

Men alla fick sig ett bad i alla fall.

Hade tagit fram vad jag trodde var två entrecoter, men efter att dessa hade tinat så såg jag att det var fläskkotletter som var framtagna, men nu var jag så sugen just på entrecote denna kväll så jag tog fram nya.. När kvällen kom så grillade vi allt kött och tur var väl de, för entrecoten var allt annat än bra, så det blev till hundmat, men fläskkotletten var bra.

 

Gott vin drack vi till detta

Somnade som vanligt framför TV:n

Lördagen började bättre än fredagens morgon, hade fortfarande ont i armen, men den hade inte stört min nattsömn.

 

Redan klockan 7 var det 28 grader i min pool. Cyklade ner och hämtade tidningen och satt mig ute i solen och läste, att lägga mig i poolen var ingen idé innan vi hade varit inne och gjort det som skulle göras i Löttorp, så jag satte istället en kalldeg, bakade ut 40 kardemummabullar som fick stå och jäsa tills vi kom tillbaka.  Lasse skulle köpa sig trätofflor och det fanns en sommarbutik vid systemet så dit gick han och kollade, det blev en del annat också däribland en liten hundkorg som skulle vara till Sally, men den första som tog den var Opus.

 

Även Nellie och Lycka provlåg denna lilla korg.

Bullarna satte jag in i ugnen när vi kom hem och snart kunde jag bjuda Lasse på ett glas mjölk och bullar.

 

En glad gubbe hade jag, han blir som ett barn när han får just detta.

Solen brände ordentligt och vår tomt kändes som en het gryta, så det blev att jag låg mest i vattnet medan Lasse försökte jobba i lugn takt.

Gick upp till Elisabeth och Royne för att kolla på den första starten av Hornsjön runt.

 

Klockan 14.30 gick första starten för ungdomarna, denna och den 5 km långa för vuxna går förbi oss, så jag satte mig på en stol och fotograferade dem när de kom springande. Många var redan helt slut när de kom förbi oss, redan då hade de fått springa mycket i den lösa sanden.

 

Innan ungdomarna kom så var det två funktionärer som kom springande.

 

Banan går över alvaret där tjurkalvarna går, se det blev även att hoppa över dessa trådar

   

Klockan 17 gick starten för både motionärerna som springer en bana på 5 km och för långlöparna som springer 11 km i mycket tung terräng.

När klockan var strax före 18 så cyklade Lasse och jag ner till Hornsjön för att se när långlöparna kom i mål, det var många som var helt slut och man hörde de som sa att det var det värsta lopp de hade varit med om.

Hörde en tjej säga att idag (söndag) ska hon simma mellan Kalmar och Öland och hon trodde detta skulle bli en baggis efter detta hårda lopp.

Vi hade beställt bord till klockan 19 för att äta grillbuffé. Denna dag var vi inte ensamma precis, det var ytterlilggare 80 stycken som hade beställt bord, så de två kockarna hade mycket att stå i, men gott var det och tyvärr äter man för mycket av det goda.

 

 

När vi hade suttit där ett par timmar så cyklade vi hem igen och som vanligt satte oss framför TV:n.

Gjorde som jag brukar, somnade.

Idag är det söndag och en ny dag har börjat, det är varmt men med en hel del moln på himlen. Men bad i poolen blir det i alla fall.

Ia

  


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards