Alla inlägg den 23 juli 2014

Av Ia Hornesjö - 23 juli 2014 19:59

Denna morgon var det inte någon sol som sken in i huset, det var en grå men riktigt var morgon som jag började med att kolla hur mycket vatten det fanns kvar i poolen. Kändes rätt okej när jag såg att det fortfarande gick att rena poolen.

 

Inte så vacker syn, men bara ett ¨måste för att behålla de droppar som rinner "forsar" ur poolen.

När jag var på väg till min cykel så började hundarna skälla och då ser jag min granne Elisabeth komma med sin rullator, hon hade idag tagit en promenad ner till postlådan men deras hund Sessan, duktigt gjort tycker jag, inte lätt att köra rullator på dessa grusvägar. Själv slapp jag ta hund eller cykel ner dig eftersom Elisabeth även hade tagit vår tidning.

Jag hade försökt på alla vis att få vattnet att sluta forsa ur poolen, hade föreslagit plastic padding, men både Lasse och grannen sa att det kommer inte att fungera.. men jag gav mig inte utan ville in och köpa en tub och i alla fall få försöka.

Detta lyckades till 95%, vattnet forsade inte längre utan kom ut i en fin stråle och dessa liter som den då släpper ut kan jag lätt fylla på med vårt brunnsvatten.

 

Ingen vacker syn med det fungerade i alla fall, kanske kommer detta att släppa, men jag får vara glad för varje timme det håller.

 

Tog mig flera simrundor i poolen och låg sedan i dryga timmen och bara hade det skönt.

 

Inne låg Lassse och Olga och vilade, eller sov vill jag nog påstå att de gjorde.

 

Ute var det varmt

 

Men inne var det svalt och skönt med sina 18 grader.

När klockan var strax före 17,00 så cyklade jag ner för att hämta posten, men även idag fanns det inget i vår låda, har inte fått någon post sedan i torsdags, men ingen post är alltid bra post.

Maten i kväll var väl ingen direkt sommarmat, men god var den.

 

Tänk att mager falukorv med en gräddig senapssås kan vara så gott.

Efter att vi hade ätit så tog jag mig ett kvällsdopp innan vi la på poolöverdraget och jag hoppas att det inte ska ha försvunnit allt för många liter i morgon.

Skulle ha åkt till Böda Sand i kväll för att kolla på Magnus Carlsson mfl. men innan maten så bjöd jag Lasse på ett glas vin och hade inte en tanke på att vi skulle ut och åka bil, så vi fick vara hemma denna kväll.

Nu är klockan 20.15 och vi har tagit in alla våra hundar och satt oss tillrätta framför TV:n.

Egentligen skulle jag ha velat vara ute denna härliga kväll, men vad ska man hitta på, har ingen aning, så det är nog bara att även för mig att bänka mig i soffan och kolla på TV:n tills ögonen går i kors.

Ia



Av Ia Hornesjö - 23 juli 2014 06:54

Måndagen började bra i strålande sol och värme. Lasse bygger fortfarande de korta stunder han orkar i värmen, så det går inte så fort som han hade önskat, men vi har ingen brådska.

 

Naturligtvis så håller Nemo koll på vad husse gör.

Klockan 11,00 åkte vi in för att handla lite mjölk innan vi hade bestämt oss för att gå ner till Hornsjöns pensionat och kolla på helikoterflygningen som var här för 2:a gången på ett par veckor.. Visst är jag lite sugen att åka, men upp i 4 minuter för 250 kr suger och jag kollar hellre på andra som har roligt.

Som vanligt så smög Qling med oss, det går bara inte att försöka göra något utan honom, han är en riktig liten lurifax.

 

Idag var det kul att få ha honom med, vi träffade ett par som hade en 14 veckors jaktlabbe och han var så gullig och ville leka med Qling.  Qling är ju en som vet hur man ska leka med galna valpar, men idag så tyckte han nog att den här killen var lite väl galen, så han satte sig ner och bara kollade på honom.

 

Det blev 8 uppstigningar denna dag och våra tyska grannar var uppe och flög.

Gick hem och slängde mig i poolen och njöt av att simma runt innan jag bara la mig på madrassen och solade.

Så kom kvällen och idag hade jag gjort en carbonara, tog bild med min mobil, när jag skulle lägga in bilden så tog jag fel laddare och förstörde tydligen något i mobilen så nu tar den inte emot laddning, kul var det inte, men som tur var har jag en annan mobil med mig som jag kan använda.

Efter maten så tog jag mig ett kvällsdopp innan vi skulle lägga på täcket på poolen, allt var frid och fröjd och jag kände mig lyckligt lottad av att ha denna pool. Men allt har en baksida och så var det i kväll när vi upptäckte att poolen läckte vid tappskruven längst ner. Det sprutade vatten ur denna och med 24 tons tryck så är det inte lätt att stoppa vattnet.

 

Försökte på alla vis stoppa flödet, men det försvann ca 15 cm under natten.

Tisdagen började även den med sol och värme, kollade på poolen och såg att det hade försvunnit ca 15 cm, så idag kunde jag i alla fall få ta mig ett morgondopp. Fortsatte sedan men att försöka hitta på något att laga poolen med. Men inget fungerade.

Tog istället med mig Lycka på en promenad ner till postlådan, hon gjorde mig lycklig och glad med sin viftande svans och att se denna tjej så lycklig känns härligt efter den jobbiga tid vi hade när hon opererades i höstas för sin juvertumör. Tyvärr har jag hittat en ny knöl, får ta ställning till denna när vi kommer hem i höst.

   

Att jobba gillar Lycka och att få bära hem lite post till husse är ett jobb som hon älskar.

När klockan var 10 så åkte vi in till byn för att leta efter något att reparera poolen med, det enda vi hittade var en liten tub med klister + en plastbit för 80 kr,  nu skulle det ju inte räcka med en sådan utan det blev ett par istället.

När vi kom hem så skulle jag försöka laga från insidan, men inte ville denna lapp med klister fästa, gav upp efter många försök och bestämde mig för att inte bry mig, utan bara ta vara på det vatten som gick och slå tillbaka i poolen.

Höll på hela dagen med att rädda det vatten som gick och bada också en hel del.

Gjorde inte så mycket annat än hålla på med poolen denna dag, så både lunch och fika glömdes bort.

I dag hade jag tagit fram köttfärs, hade tänkt att göra några biffar, men valde att göra en helt annan påhittad rätt.

 

Det blev fett och gott, men inga kolhydrater alls.

Zuccini fylld med god köttfärs och osttäcke, tillsammans med en röra av inkromet av zuccini, tomat, lök, kryddor och grädde. Lovar att det var godare än vad det ser ut.

Någon som blev extra glad denna kväll var Nellie.

 

Blev lite kortspel innan vi gick in och satte oss för att kolla på Skansenkväll, men jag tycker inte att det är så kul som det var förr. Klockan 21.30 började jag se på Morden i Midsommer, satt faktiskt uppe och såg hela för en gångs skull.

Gick och la mig för att lyssna på Karlavagenen, men somnade tydligen, för jag har inte hört något alls.

God natt.

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards