Alla inlägg den 8 augusti 2014

Av Ia Hornesjö - 8 augusti 2014 06:03

Vaknade 05,15 av att Sally satt igång, jag blir rent av galen på hennes gnällande tidigare och tidigare för varje dag, Klart att hon satt igång resten av flocken, nej inte alla för det finns hundar i vår flock som inte fattar ett dugg så här tidigt och skulle nog precis som vi vilja fortsätta att sova. Trodde att någon hade skitit inne, det luktade illa, så illa att jag fick upp gubben ur sängen för att torka skit från hundarna, nu var det ingen som hade lättat på trycket utan det kom utifrån, det händer ju lite då och då att Öland luktar och idag var en sådan dag.. förknippar detta med när jag var liten och var i Skoghall, fy och fasa, vad det kunde lukta från pappersbruket.

Solen sken och det var över 17 grader, men gå upp det ville jag inte, så det blev ett barskt tillsägande och så vände jag mig om i sängen och försökte sova ett tag till, men det gick bara till 05,30 för lilla söta Sally gav sig inte..

Klockan 7 tog jag cykeln till brevlådan, tänk vad lugnt det är nu när många har åkt hem, kollade våra brevlådor idag, det finns 31 stycken placerade och av dessa har nu 10 stycken morgontidning, tre av dem är fastboende. Kan tänka mig att på måndag är det ännu färre och snart får vi ingen lördags och söndagstidning, det får läsas på måndagen.

 

Fast jag har mina getinfällor så verkar de gilla mig mer, så jag fick ta tidningen med mig in och sätta mig och läsa.

Vi hade bestämt oss för att åka till Kalmar idag och ha en trevlig dag, handla och äta. Rastade hundarna ordentligt innnan vi åkte, men på grund av att vi har tjejer som är på gång med att börja löpa så ville vi dela upp dem, så vi hade de i tre olika rum.. Bestämde oss för att vara borta som mest 5 timmar och detta är ju ingen baggis för hundarna, när vi är hemma går det oftast in och lägger sig eftersom det är svalare inne än ute.. Åkte iväg vid 9-tiden,  Började med att gå till Rusta.

 

Inte många som är så morgonpigga som vi. så det var inte mycket bilar på parkerngarna.

Sen blev det jysk där vi köpte nya kuddar och nya påslakan, så i natt hoppa jag att vi får sova riktigt gott.

Sen var det Claes Olsson tur och där handlade Lasse en ny skruvdragare.

Sen blev det Ikea och en hel del inköp, något som jag absolut ville ha var en stor sänghimmel för att sätta upp ute över vårt matbord, dessa skulle i alla fall hålla getingarna borta.

 

Det blev även ett besök i deras restaurang, vi hade tänkt att äta lunch, men inget som passade oss utan vi tog istället varsin räkmacka och när jag såg chokladmoussen så kunde jag inte låta bli att ta varsin, men fast den var liten så var det alldeles för mycket för mig, Lasse åt upp sin och jag sa att han kunde få min också, men även för honom var det stopp efter en.

Sen ville jag in på Bahaus för att kolla på en paviljong som jag hade sett, det var en mindre som jag inte har sett förut och den köpte vi, tänkte att det kan vara kul att ha den vid grillen och kunna sitta ute där även om det regnar.

Nu var det bara Citygross kvar och där skulle jag köpa lite till kvällen, hade allt i huvudet och kände mig rätt upprymd. Min telefon ringde och det var min snälla granne Elisabeth som undrade om hon skulle gå ner och ta ut hundarna eftersom hon hörde dem skälla, men nu ville jag inte det eftersom de var i olika rum och det är lätt att de slår omkull Elisabeth av glädje. Tyvärr så störde det oss en del och Lasse blev sur och ville hem direkt, jag kom inte ihåg hälften av vad vi skulle ha. Så när jag satt i bilen så visste jag att vi även måste stanna till i Löttorp.

Naturligvis så hade de inget krondill, men vi ville hem fort till hundarna, så det var bara att vara utan

När vi kom hem och parkerade bilen på tomten så var det alldeles tyst i huset och inte förrän hundarna hörde att vi var på väg in så började de skälla.

Rastade av hundarna och tog sedan med oss killarna och åkte upp till Böda och till ett ställde där de säljer en massa ekologiska grönsaker och tur hade jag för det var sista knippen med krondill som de hade.

Nu ville jag ha upp sänghimlen så fort som möjligt, men det sket sig ordentligt, det var bara skräp och det mest gick sönder när jag skulle sätta ihop den.

 

Lasse satte igång med paviljongen och även detta sket sig, han gjorde fel tre gånger och till slut så orkade han inte mer..

Snart var det i alla fall middag, hoppades att vi skulle kunna sitta ute och äta våra räkor.

 

Dukade ute och vi satte oss till rätta för att börja äta, men det tog inte många minuter innan det var invasion av äcklilga getingar, så det var bara att flytta in.

 

Getingfällorna börja bli fulla och tyvärr även min pool gillar de att vara i.

 

Tänkte ändå ta mig ett kvällsdopp, men när jag såg denna precis vid poolen så avstod jag.

Klockan är nu 20,15 och jag ska röra på mig lite, ta cykeln och åka ner och kolla om det finns någon post.

Sen får det väl blir att jag bäddar rent i vår säng och sätter mig sen framför TV:n som vanligt.

Ia






Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards