Alla inlägg den 16 augusti 2014

Av Ia Hornesjö - 16 augusti 2014 08:20

Vaknade som vanligt tidigt, men kände mig rätt utövd denna morgon, kanske har jag sovit bättre under natten. Drömt har jag gjort i alla fall och idag kommer jag ihåg en del, det  var väl inga konstigheter med drömmen annat än att det var en massa människor och då en del som jag sällan pratar med. Kände mig tjock i huvudet och hade fortfarande ont i mina leder, så jag började med alvedon för att åtminståënde komma igång. Tog det lugnt och hade tänkt hämta tidningen lite senare idag, men den var redan levererad av grannen, så jag slapp sätta mig på cykeln.

Klockan 8 har jag i alla fall både tvättat en tvätt och sedan innan den hängdes så har jag även hunnit med att göra en björnbärspaj.

Sen fick jag för mig att ta ut högsängen från mitt datarum, vill ha in en vanlig säng så att jag kan gå in och lägga mig där när jag vill vara ifred från hundarna på natten. Sagt och gjort, fick bort den stora tunga madrassen, men sen var det stopp så jag var tvungen att be Lasse om hjälp med att skruva ner den.. snäll som han är så la han ifrån sig sin tidning och kom och hjälpte mig..  Efter det så vill Lasse åka till Löttorp för att spela på V75 och till om med jag spelade idag, för 22 kr spelade jag på dagens dubel.. kanske helt fel hästar med vad gör det när man är så försiktig med spel som jag är.

Sen åkte vi upp till Valles för att jag skulle kolla efter en muffinsform, men det fanns inga och idag var det deras sista öppna dag, sen stängs det mesta till helgen här nere på ön.

Hem och jag gick upp till Elisabeth, hon hade muffinform så jag lånade hennes, gjorde några riktigt små som prov till Lasse och mig och till detta tog vi varsit glas vitt vin.

 

Klockan 16,00 var jag klar med de små snittarna som jag gör i muffinsformar. Varmt var det ute och inne kändes det också väldigt varmt när jag hade ugnen på, fast vi har vår AC står på 17 grader.

Klockan 18,00 kom grannarna ner för att dricka lite vin och spela kort-

 

Som vanligt håller sig även hundarna framme och vill vara med oss vid bordet

 

Opus tar en stol så fort någon reser sig upp och sen vill han bara vara med och bli klappad

 

Nemo är jätteförtjust i Linus och gör allt för att han ska bry sig om honom

Det blev väldigt mörkt ute, men temperaturen höll sig på 17 grader, men fast det då borde vara varmt så känner man kyliga vindar.

Vi avslutade med kaffe och björnbärspaj

Så när klockan var strax efter 22 så gav vi upp.

Nu ska jag bara kolla lite på TV och sedan krypa ner i sängen och hoppas få sova i ett sträck tills i alla fall klockan fem i morgon bitti.

Ia

Av Ia Hornesjö - 16 augusti 2014 06:11

Dagen började inte så bra, blev väckt väldigt tidigt av Sally och sedan var det lögn att somna om.

Inte mådde jag bra heller, hade redan på onsdagen känt att det var något på gång i kroppen och torsdagen var inte alls rolig, var skakis i hela kroppen och benen ville inte riktigt bära mig, så efter vår vandring i Trollskogen blev jag sämre och orkade nästan inte stå på benen. Så att börja fredagen med att ha ont i huvudet, att kroppen värkte var inte kul, men det är bara att bita ihop och försöka hänga med.

Började i alla fall dagen som vanligt med att hämta tidningen, tänk vad tungt det kan kännas att cykla när man inte mår bra.  Satte mig på baksidan i solen och läste, det fanns så mycket att göra men svårt att komma igång- Men plockade i alla fall ett par liter björnbär medan Lasse gick igenom en del av hundarna.

 

Var ner till det rinnande vattnet och hämtade några byttor till hundarna, men det kommunla vattnet är inte alls lika gott som vårat tycker hundarna.

   

Sen tog vi med oss Lycka och (ja som ni ser så är han med som vanligt) upp till Böda och köpte oss varsin glass.

Lasse hade velat åka och äta något men jag kände inte för detta. Utan ville vara hem.

Satt mest stilla denna dag, visst var jag upp en sväng till Elisabeth men det var mest för att prata om lördagskvällen då vi ska spela kort och dricka lite vin.

När Lasse lag sig och vila så passade jag på att tända röken

 

Det var första gången jag stod vid min nya grillplats under tak och det kändes rätt lyxigt att stå där-

Efter ca 45 minuter så lyfte jag på locket för att se om räkorna var ordentligt rökta

 

Det var fin färg på dem och de luktade ljuvligt gott.

Denna kväll skulle det inte bli så mycket mer än just detta och lite bröd och ost till, dagen till ära fick det bli vitt vin.

 

Dukade utomhus och vi började äta med vårt brinnande kaffe bredvid oss, hann i alla fall sitta i 30 minuter innan getingarna tog sig förbi röken av kaffe och landade på våra saker i stället. Det känns inte kul att sitta och tänka på var man stoppar i munnen utan det blev att langa in allt genom fönstret och sätta oss inne i stället.

 

Regnat hade det inte gjort men en stor fin regnbåge visade sig ändå på himlen.

Det blev en tidig ingång och sen satt vi framför TV:n och kollade på friidrotten. La mig att vila en halvtimme mellan 20-20.30 för att kunna vara vaken hela kvällen.

När klockan var 21.00 gick Lasse in och la sig för att lyssna på radion och jag och hundarna satt framför TV:n och såg filmen "Fullt hus".. har faktiskt inte sett den innan och jag skrattade mycket och mådde riktigt bra av att få avsluta kvällen med skratt.

När den var slut vid 23-tiden så gjorde jag iordning hundarna morgonmål och gick sidan och la mig och tror nog att jag somnade rätt snabbt och sov till klockan var 05.15 då jag väcktes av en kall nos mot mitt ansikte.

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards