Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Måndag med dunder och brak

Av Ia Hornesjö - 26 augusti 2014 06:29

Vaknade efter att ha sovit rätt bra denna natt i sovrummet, inga hundar fick komma in och visst var det lite tandagnisslan ett tag från Nellie och Olga som är så vana att sova i sängen, men det gick över.

Det brakade till i skogen och in mot vår tomt kommer rullande en jättemaskin, klockan var bara 06.15 och vi hade precis hunnit ta in hundarna efter deras morgontoalett.

 

En glad kille kom in och berättade att idag var det dags för dem att börja med grävningen hos oss.  De började med att lägga ut plåtar över rören och sen var de full gång med grävandet.

Vi bestämde oss då för att ta en tur till Borgholm eftersom vi i alla fall inte kunde har hundarna ute

 

Tog först killarna och gick ner till Hornsjön för att de skulle få rasta av sig ordentligt, sen tog vi tjejerna åt andra hållet och lät det glada ungtjurarna få se lite hundar, de är så nyfikna och vill fram och hälsa, men våra hundar bryr sig inte direkt

När klockan var 9.30 åkte vi iväg till Borgholm, killarna fick följa med.  Vi tänkte att det var bra att hämta en bandsläckare som Länsföräkringar bjuder på, det var ytterliggare ett par inne samtidigt som oss och skulle hämta deras. Men det fanns inga, de skulle ha ett stort jippo dagen före valet och då skulle de ha dessa med och dela ut. Det stod på lappen att sista dagen för avhämtning var den 31 augusti, det hade både vi och det andra paret läst, men att det även stod 2015 var inget vi hade observerat. Naturligvis blev det ett besök på Röda korset när vi var till Borgholm, det är så fint i denna butik och allt hänger snygg och prydligt upphängt

 

Lasse köpte sig två jätteläckra skjortor i lila, han sa direkt när han såg dem att dessa passar på utställning.

Men var vi nu inne i storstan så fick det bli ett besök på systemet. Lasse tyckte att vi gott kunde köpa en flaska rött till middagen. Han ville ha stekt falukorv och potatismos denna dag, så det blev en tur till Ica på hemvägen för att handla pulvermos, för någon vinterpotatis hade de inte.

 

Kolla in priset på pärltomaterna, 124,50 kilot.

Kunde inte låta bli att ta lite bilder på de dyra tomaterna. Visst är det bra grönsaker och jag känner att här kan jag löpa ett kilo och ha i kylen, detta är inget som fungerar hemma i Stockholm när man handlar billigt på Supermarket, men närheten till affärerna gör ju att man kan handla när man vill.

När vi kom hem var fortfarand grävmaskinen inne på tomten, men det var inga killar där

 


 

Men snart kom killen som skulle jobba lite för hand i groppen och sa att han med grävaren skulle iväg till ett annat ställe i ca 1,5 timme så vi kunde gott släppa ut hundarna. Lasse satt ihop lite kompostgaller och gjorde ett provisoriskt staket och hundarna blev överlyckliga och ville naturligtvis prova groppen. Alla var nere och killen stod där nere och hjälpte dem upp.

 

Sen kom grävaren tillbaka och snart var även den stora gröna trumman på plats och det började återställa det som de hade grävt upp.

 

Klockan hann bli halv 6 innan de var klara med detta och det såg så fint ut när de lämnade tomten. Men de säger att de är inte klara ännu, allt ska återställas fin matjord har de lagt på och sedan ska de så gräs. Jag skrattade och sa, men vi har aldrig haft något gräs där förut, vår tomt är ju en naturtomt och det gräs som finns är självsatt.

Dagen blev lång och givande, det var riktigt roligt att ha dessa killar här och hundarna uppskattade dem och tyckte att det var kul att de fick vara med och kolla.

Vi åt vår falukorv och potatismos med tillhörande rött vin, det blev bara ett litet glas till mig och ett normalt till Lasse, så denna flaska räcker även en dag till.

Sen var det att bänka sig framför Idol, skratta får man ju i alla fall göra åt alla tokigheter som händer.

Sen var det en ny thrillerserie som började och den ville jag se.

Klockan 22.15 kändes det att vi hade varit igång hela dagen och jag kände mig faktiskt lite bättre när jag la mig för att sova.

God natt


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards