Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Lekte turister

Av Ia Hornesjö - 26 augusti 2014 15:23

Dagen började bra, med solsken och värme. Lasse gick omkring och krattade lite i den nysådda jorden som hundarna hade lekt i och det såg inte alls ut som det gjorde innan.

Vad skulle hända idag, vi kunde ju inte bara sitta hemma, fast det finns miljoner saker att ta itu med. Jag skulle tex. sätta en bård i mitt lilla datarum, den har nu legat sedan förra våren och väntat på att bli uppsatt, vi har en massa taklister som ska upp både i hallen och i köket, allt finns hemma men just det där att sätta igång med dessa saker, det saknas.

Behövde i alla fall inte handla idag, har ju en halv falukorv kvar sedan igår och har bestämt mig för att göra en korv stroganoff med ris, så allt finns hemm.

Men ut ville vi och idag gick första färden till kyrkan, vi brukar alltid göra ett sista besök där innan vi åker hem. Har varit lite besviken hela sommaren på att de blommor vi har satt på Lasses farmor/farfar/farbrors grav har inte blivit vattnade. Visst vi har sagt att vi ska sköta den, vi sätter blommor och ser till att det ser bra ut, men lite vatten borde väl kyrkovårdsförvaltningen hålla med-

 

Högby kyrka är en mycket vacker kyrka och det är alltid så roligt att gå in och tända lite ljus och tänka på de som man inte längre har i livet. I dag tände vi 5 stycken ljus, 1 för Lasse farmor och farfar, 1 för hans farbror Göte, 1 för hans faster, 1 för Karin och Axel och sist men inte minst 1 för vår fina granne Berit och hennes man Lennart.

Sen for vi vidare upp mot Byxelkrok

 

som låg väldigt öde denna dag, men på parkeringen fanns det många både svenska och Tyska husbilar, så gott om folk fanns det fast igenting var öppet

 

Vi fortsatte vår färd mot Norra udden och Långe Jan, tänkte att det är väl lika tyst där borta. Men inte alls, det var många där, även där var det många husbilar med både svenskar och Tyskar och till och med fyren var öppen.

 

Jag hade lite lust att gå upp idag, men visste inte riktig om mina ben skulle klara alla dess trappor, så jag avstod, vi tog varsin glass och satte oss i solskenet och kände oss som riktiga turister denna dag.

På vägen hem hade vi bestämt att åka ner och hälsa på ett par grannar som har skaffat sig en jättestor fin pool. Men klart att de hade fått för sig att ta en semesterdag och leka turister precis om vi och de hade åkt till Degerhamn.. Vi fick i alla fall se deras fina pool eftersom det var hantverkare där och jobbade.

Sen åkte vi hem. solen flödade och det värmde gott så Lasse frågade om jag inte kunde bjuda på ett glas vin, jo men visst, det kunde jag väl, gjorde varsin tunnbrödsmacka med gorgonzolaost som fanns kvar sedan i fredags.

 

Men som vanligt här på ön är sol, blåst och regn alltid väldigt nära varandra. Vi hade precis hunnit sätta tänderna i mackan och munnen mot glaset när det började blåsa hårda vindar. Det blev svartare och svartare på himlen och snart så var även regnet över oss. Lasse flyttade sig under tak, men jag som är lite knasig och gillar regnet satt kvar med mitt glas och faktiskt njöt av de lite halvkalla regndropparna som föll över mig.

Regnet tilltog och snart var även jag tvungen att gå in.

Lasse fick ta bilen ner till brevlådan för att hämta posten medan jag lagade vår middag som idag blev korv stroganoff med ris och till detta varsit glas rött.

Sen var det TV som gällde hela kvällen

Nu säger jag god natt.

Ia





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards