Direktlänk till inlägg 30 augusti 2014

Lördag med lopppis

Av Ia Hornesjö - 30 augusti 2014 08:34

Vaknade även denna morgon 5,50, tydligen så är min inre väckarklocka inställd på den tiden.

 

Det var mörkt och ruggigt både ute och inne. Termometern visade på dryga 12 grader. så det var inte kallt.

Dagen började som den gör varje morgon, med utfodring av hundarna och sedan fick de springa ute en halvtimme medan Lasse ordnade frukosten till oss. Innnan vi satt oss ropades hundarna in och alla la sig till rätta och somnade. Åt vår frukost som även den är väldigt vanlig för mig. Kaffe, lättyougurt, en halv banan och ett glas tranbärsjuice.  Lasses vanliga frukost betår av 2 ägg, en stor tallrik med mjölk och flingor med banan och kaffe.

Cyklade ner till brevlådan för att hämta DN, något Ölandsblad fanns inte i dag och även lappen på brevlådan var borta, så tydligen har jag sagt upp den lite för tidigt. Det småduggade och det är ju något jag gillar, tycker om att känna de våta dropparna mot mitt ansikte.  När jag kom hem så satte jag mig ner och läste tidningen och fyllde i två sudoko innan jag satt igång med att lägga en tvätt i maskinen och ta mig ann den ena kylen.

 

För oss blev det en tur till Borgholm och sensommarens storloppis.

 

Vädret var inte det bästa inne i Borgholm och de flesta som stod och sålde kände sig nog rätt våta efter det skyfall som hade fallit en halvtimme efter att de hade fått allt på plats. Själva undkom vi regnet. Det var mest prydnadssaker, cd-skivor och barnkläder som fanns och det man vara intresserad av tog de hutlösa priser för.. själv köpte jag en ställning för mina bakplåtar, har en sådan i Stockholm och har länge tänkt inskaffa en hit, men det har inte blivit av. Frågade vad den kostade och tjejen säger 50 kr, jag bara ruskade på huvudet och sa att "det var dyrt", hon frågade då vad jag ville ge, men jag var på väg därifrån när hon ropade " du får den för 20 kr" taget sa jag-

Sen tog vi en tur in på Netto för att handla potatis och lite pålägg.

Ica hade en bondemarknad på sin stora parkering och det var en massa stånd där man kunde handla och även smaka saker från orten. Alla som känner mig vet att jag älskar allt som har med lamm att göra och har hittat en del lammkorvar som jag gillar, men denna korv jag smakade på idag var något extra. Så jag köpte ett paket med 5 smala korvar.

 


 


Blev nog lite förvånad när jag kom hem och läste innehållsdeklarationen, trodde detta var från någon Öländs gård, men de kom från ett slakteri i Irland  och ursprungslandet var Grekland när det gällde osten.  Men de var goda i alla fall.

 

De sötaste av de djur de visade var nog griskultingarna och det kändes lite i maggropen när jag tänkte på att vi skulle grilla fläskkarre denna kväll.

 

Det två 5-veckors kalvarna var också gulliga.

På vägen hem åkte vi in en snabbis på en annan loppis som var på hemmaplan, men de stackarna hade inte haft nästan några besökare alls denna dag, Själv köpte jag 5 par barntrosor för 10 kr för att se om det går att göra tikskydd av dessa, har ju två tikar som troligen kommer att sätta igång med sitt löp innan måndag och ska man sedan sitta i bilen med både killar och tjejer så är det ju bra att ha ett skydd på dem.

I dag skulle det ju bli grillning, jag stod i köket och gjorde iordning det som skulle på grillen, men sen blev det jag som stod vid denna i kväll. det är ju inte så ofta det är jag som grillar

 

Men varför inte, det är ju rätt kul att laga mat utomhus. Men eftersom det var jag som stod där så glömdes kameran bort och det fick bli lite bilder när maten kom på bordet i stället.

 

Det blev som synes grillad fläskkarré med potatis, tomat och beasås, det fanns även lite aioli kvar sedan gårdagen och istället för att kasta denna så fick det vara med på tallriken.

Efter maten bänkade vi oss framför TV:n för att kolla på Finnkampen.

Lasse var glad idag för han fick in V75:an, men naturligtvis var det ju inga större summor, men vinst var det med råge i alla fall.

Lägger ner denna blogg redan nu klockan 18.40

Ia




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards