Alla inlägg under april 2015

Av Ia Hornesjö - 13 april 2015 18:44

Söndagen var inte kul, det blåste full storm och alla saker som vi hade ute fick vingar.

Lasse började inomhus när jag själv satt ute i lä och lyssnade på min bok

 

När jag kom in så såg jag att det inte bara var vinden som förflyttade saker utan även Lasse som hade möblerat om i vår hall-

Värst var det nog när jag satte mig ner i lä för att lyssna på min bok och såg i ögonvrån något som for förbi- Snabbt hade jag ögonen med mig och såg att det var vår glasbord som är 90 x 90 cm som vinden hade tagit tag i.  Det landade på våra plaststolar och en av dessa fick benet av slaget  och även bordet fick ett av sina ben böjda, men detta klara Lasse att få ut igen.  Bara någon halvtimme senare var det vår gasolspis tur att få vingar, men detta hejdades rätt fort av gasoltuben.

Tog en tur upp till Högby kyrka för att kolla in gravarna

 

Set var väl ingen vacker syn, har man ingen skötsels utan litar helt på vår så händer det inte så mycket när vi inte är här

Det blev inge grillning denna kväll utan maten fick jag göra inomhus-

 

Tog det som fanns kvar i frysen och det var fläskfile som fick puttar band champinjoner och grädde. Sen blev det mys i soffan med lilla Yra

Måndagen var bestämt som hemdag. Det hade regnat en del under natten och hundarna var inte helt torra när de kom in efter kissrundan på morgonen.

Det var ju inte så mycket som skulle med hem denna dag, men det blir ändå en del när man börjar packa.

När klockan var strax efter halv 9 så var vi klara för hemfärd. Bilen packad med allt  och alla våra 8 hundar.

Solen hade nu börjat visa sig och det blev mer sol och värme fram till Kalmar.

Allt gick bra och vi valde som vanlit vårt vanliga raställe på hemvägen

 

Kårtorp har allt, det är toppen att rasta hundarna och det finns bra tillfälle att besöka toaletter för oss tvåbenta.

Färden fortsatte och det gick bra, med några irritationer, en långtradare fylld med flis som inte var ordentligt surrad fick vi ligga bakom rätt så länge innan det gick att köra om, vår bild fick en massa flis över sig.

Det är många ställen där det är enkelfiligt och det bara är att sitta och vänta tills det går att köra om, men lika bra att ta det lugnt och inte reta sig.

   

När det inte fanns så mycket för mig att göra så fotograferade jag de olika molnen

Snart var vi hemma

   

Stressen började infinna sig. bilar överallt, men vad sjutton fortfarande så var vi inte riktig hemma

Hemma igen efter 5,5 timme i bilen.

Packade ur, pratade med grannar och hundarna kände sig hemma igen

Tog en tur till Hallunda för att handla lite mat

 

Solen sken en naturligtvis blev det att lägga något på grillen. Hade verkligen längtat efter de svenska fläskkotlettena så det fick bli dessa idag.

Hundarna hittade sina platser

 

Ja nu är vi hemma igen och denna blogg får vara vilande till nästa gång vi återkommer till Öland.

Det får bli min blogg sund och glad som jag fortsätter med

Ia


Av Ia Hornesjö - 11 april 2015 08:21

Även denna dag vaknade jag av att solens strålar smekte mig i ansiktet.

Men det var iskallt i huset eftersom vi hade stängt av elementet i storstugan i går när solen värmde huset, men det blev snabbt varmt igen och när frukosten var nere så fick det idag bli Lasses tur att ta cykeln till brevlådan eftersom min rygg strejkar idag.  Men det brukar ge med sig efter ett par timmar.

När sedan Lasse kom med frågan om vi skulle åka en sväng till Borgholm så var jag klart med  Men innan skulle våra hundar få lite pälsvård

 

Alla hundarna gick vi ignom och kollade efter fästingar.  Både Qling, Yra och Nemo hade ett par stycken,

Sedan bar det iväg och naturligtvis var det Yra och Qling som fick följ med till staden

 

Lasse var in och spelade på hästar och tog sig även en sväng in på systemet för ett par öl

 

Vår hundar träffade ett par andra småttingar av rasen spaniel. Den ena var en blandras mellan flera spanielsorter och den

andra var en bedårande liten amris på 10 veckor'

 

Tog oss en promenad genom stan och upptäckte att glassbaren var öppen. Det var bara vi som var där, me klart att det fina vädret inbjöd tlll att köpa några glassar. Satte oss nere i parken och åt denna

På vägen tillbaka såg vi en massa barn med cyklar och sommarkläder

 

Kanske var det inte så konstigt att kläderna hade åkt av på både vuxna och barn

På vägen hem besökte vi Ullcenter för att hälsa på Pia som jobbar där, passade på att köpa några karottunderlägg i tovat ull.

När vi kom hem så sög det lite i magen och jag bad Lasse sätta på grillen

 

Gott var det tillsammans med ett glas öl

Sen blev det lite korsord för Lasse och boken för mig

 

Brukar inte bjuda på mig själv, men skit samma. Boken gjorde mig tydligen lite sömning

Sen när klockan började närma sig middag så tog vi först med oss fyra av våra hundar och gick en promenad ner till Hornsjön.

När vi kom hem så ställde jag mig i köket och påbörjade middagen och Lasse stod vid grillen

  

Middagen serverades inomhus

 

Gott blev det med grillade hamburgare, tomater och beasås och naturligtvis blev det två glas vin

Nu sitter jag bänkad framför TV;n kommer nog att sitta här resten av kvällen

Ia





Av Ia Hornesjö - 11 april 2015 07:51

Redan när jag vaknade så lyste solen in i huset. Så härligt det kändes efter den kalla och tråkiga torsdagen.

Men det var inte så varmt ute som det såg ut, så träningsbyxorna och jackan åkte på när jag begav mig till brevlådan.

Efter frukosten så packade vi återigen vår släpkärra full och denna gång var det tunga och otympliga nät från hundgården

 

Ser inte mycket ut, men jisses så jobbiga de var att både lyfta och slänga över den höga kanten på containern.

Sen blev det en tur till Löttorp och ett besök på Rosas för att köpa lite ost och kex. Något som jag verkligen längtade efter denna fredag.

Hem och Lasse satte igång med att städa ut ett av småstugorna, Det var mycket som kunde kastas men även en del som bara förflyttades upp till husvagnen och mitt förråda av loppisprylar, som jag en dag har bestämt mig för att sälja.

Själv satte jag mig i solen i bara linne och short och lyssnade på min ljudbok. Ska väl erkänna att jag även slumrade till lite då och då och fick börja om i boken.

Snart var även Lasse trött och kom och satte sig vid bordet med sitt korsord. Jag fick en sån där blick som jag precis vet vad den betyder, så jag reste mig upp och gick in och gjorde några små kex och så tog vi varsit glas vitt vin.

 

Vad mysigt vi hade, hundarna låg utstäckta i solen och det var bara vi på hela Vedby Skog.

Tänkte gå in och skala räkorna till den tänkta middagen, men kände inte för att stå i köket utan jag hämtade dessa och precis när jag satt mig i stolen igen så kom jag ihåg att jag hade glömt skålen som dessa räkor skulle ligga i.

 

Men vinet var ju uppdruckit så det var bara att stoppa räkorna i glaset.

Sen blev det i alla fall så att jag var tvungen att gå in för att göra omeletten,

 

En väldigt enkel middag blev det, bara denna, men ack så god, den smälte i munnen och jag tänkte på mammas goda räkomeletter som jag ätit i hela mitt liv varje midsommar.

När vi hade ätit vår middag så var det fortfarande en varm och härlig kväll och solen fanns fortfarande kvar och vi satte oss ute under tak och tog en liten gindrink och välkomnande den kommande sommaren

 

Sen blev det Lets dance och sedan en film fram till klockan 24 då vi tillsammans med några hundar kröp ner i sängen och somnade nästan direkt.

Ia

Av Ia Hornesjö - 9 april 2015 08:58

I morse fick vi ligga länge, visst hade Lasse varit uppe och släppt ut hundarna redan klockan 5,30 för en snabbkiss, men så fort de kom in så ville de fortsätta att sova, fyra av dem hoppade glatt upp i vår säng och försökte vara så nära mig som det bara gick. Olga la sig bakom min rygg, Nellie hon vill vara nära och låg halvt om halvt uppe på mig, Lycka snarkade med nosen i mitt öra och den lilla Yra tyckte nog att det hade varit bättre om jag hade gått upp, hon gjorde tappra försök att med sitt ivriga slickande i mitt ansikte få mig att kliva upp. men jag gav mig inte, utan blundade hårt ända fram till klockan var 07,00,

Sen tog jag med mig Nellie och Yra till postlådan, solen sken och det såg så skönt ut, men jisses vilka kalla vindar det var och mina händer blev så kalla att det  riktigt stack i dem.  Träffade i alla fall en av grannarna som har 6 stycken moppsar, Den yngsta har alltid sin tunga som hänger utanför och det tyckte visst Yra var jättkonstigt, hon ville gärna nosa på den men var samtidigt lite osäker på vad detta betydde,

När jag kom hem så var frukosten framdukad och jag fick som vanligt sätta mig vid dukat bord.

Klockan 9 fick hundarna sin mat och jag är så glad att även Yra har lärt sig att äta lite torrfoder, något som hon inte har gjort innan, bara om hon har fått detta som belöning, men nu slickar hon sin skål helt ren från både torrfodret och barf,


Sen när allt var klart med hundarna så blev det en tur upp till återvinningen. Släpet var fullastat med både en gammal spis och en micro och en massa annat skräp som Lasse lyckades få ihop..

 

Vi var tidiga så det var inte många på återvinningen

 

På hemvägen passade vi på att handla, för de hade lovat ett strålande väder denna dag och då ville jag bara vara ute och göra det som skulle göras på tomten.

Tog en kopp kaffe och en macka ute i solen innan vi skulle påbörja rivningen av vår stora hundrastgård. Den byggde vi för över 20 år sedan, men sen vi började med cocker så har aldrig några hundar velat vara där nere.

 

De  var stor och tog en hel del av vår tomte nere mot ängen.  Vi rev och slet, men lät en liten rastgård vara kvar, den kanske är på så där en 30 kvm och är ju bra att ha om det kommer hundar på besök som inte kan vara tillsammans med våra egna.

 

Hundarna vill som vanligt vara nära när vi jobbar med något och Yra hjälpte till med att gräva gropar, som vi egentligen inte alls skulle ha.

Sen  tog vi tag i poolen och tog bort vintertäcket, men det andra får ligga kvar tills vi kommer ner nästa gång och sätter igång poolen

 

Nu har vi hållit igång hela dagen. Jag har även suttit ute i solen och lyssnat på "kinesen", Lasse har löst lite korsord, men någon värme har vi inte haft, de som lovat blev inte alls sant, ca 11 grader har det varit, men ändå kalla och hårda vindar

Hundarna tröttnar aldrig att leka med varandra och håller värmen uppe.

Middagen ikväll blev en moussaka

 

Det var gott och den värmde våra kalla kroppar.

I morgon är en ny dag och jag hoppas att vädret blir bättre än idag

Ia



.

Av Ia Hornesjö - 8 april 2015 19:54

Morgonen började som vanligt, jag tog cykeln till brevlådan, kände lite pirr i magen när jag tänkte på gårdagens hästar och undrade vad jag skulle ha gjort om jag hade mött dem.  Men det var lugnt, jag var ensam på vägen och allt kändes som vanligt. Sen hem och äta frukost, läsa DN och lösa sudoco innan hundarna fick sin mat.

Idag bestämde vi oss för att åka till Kalmar.  Lasse var inne på vår byggmaknad här uppe för att köpa några speciella spikar, jo visst fanns de och som vanligt inte så billiga 15 stycken 30 kr,  jag sa att  kanske det var billigare på ÖB eller Jula och Lasse gillade min tanke på att få åka och handla på sitt favoritställe Jula. Det blev ju ni lite mer än dessa spikar, men skillanden i pris var enorm.

Började på Jula, sedan blev det systemet och sen Ica Maxi.

Därefter en tur till Elisabeth för en fika och lite snack.' I dag var även Linda ledig så hon kom dit för att träffa oss.

 

Klart att vi hade med oss lilla Yra, de har ju inte sett henne och vi ville naturligtvis att de skulle få träffa vår lilla bebis.

 

Fick även träffa Elisabeths nya lilla kisse, han var mycket nyfiken på våra hundar, men höll sig ändå lite i skymundan

På vägen hem hörde vi att det hade hänt en olycka vid Hagaby och att vägen skulle vara avstängd och de visste inte hur länge.  Vi tog då vägen in till Borgholm och tankade innan vi fortsatte.

 

När vi närmade oss så såg vi att vägen var avstängd och kände en klump  magen, skulle vi nu få bli sittande här, men så var det inte alls. Vi kunde ta den östra vägen över Bläsinge och sedan ut igen på 136:an så det blev inte så många extra mintuter för oss.

Hemma igen och alla de hundar som var hemma fick direkt komma ut.  Vädret var strålande och vi satte oss ute och tog en macka, jag tog även fram min bok och satte mig att läsa en timme innan vi skulle börja med maten.

Maten ja, vad skulle vi ha idag. jag hade inte alls tänkt så långt när vi var i Kalmar, men jag hade ett paket med hamburgare i frysen och lite grönsaker så det var vad jag kunde bjuda på denna dag

 

Inte mycket till middag, men vad sjutton ibland behöver man inte så mycket mer

Tittade på Glamour och sedan gjorde jag varsin Irish Coffie och bjöd Lasse på utomhus

 

Gott gottt tyckte vi

     

Ja, det var väl inte bara vi som gillade detta att få sitta ute och mysa på eftermiddagen. Naturligtvis ville alla våra hundar vara med och när husse sitter vid bordet så är det inte mycket till hyfs, undrar fortfarande varför de inte gillar mig lika mycket när det finns mat på bordet-

Nu börjar det redan mörkna ute och snart så ligger jag väl  den ena soffhörnan och sover

Ia


Av Ia Hornesjö - 7 april 2015 09:29

Så var denna påskhelg över och det har blivit tomt här uppe på Vedby Skog igen. Inte för att det var så många turister här denna påsk, men de få som var här har nu återvänt till fastlandet.

Efter gårdagens jobb på tomten så kändes det ordentligt i min kropp när jag vaknade,  Att gå till postlådan med några hundar kändes inte lockande, så det fick bli cykeln denna morgon.

Jag hade precis kommit hem och vi satte oss vid matbordet för att äta frukost, Såg som en skugga i ögonvrån och vänder mig mot vår grind. En hel flock med hästar springer förbi, min tanke var att det var någon först som ledde denna flock, men inte alls. Dessa hästar var på rymmen från Vickan nere vid pensionatet.

Slog hennes nummer och berättade att vi nu hade en massa glädjeskuttande hästar runt vårt hus,  De fortsatte ner till ängen precis nedanför oss och lekte lyckliga och skuttande där nere,

 

Men innan Vickan hade hunnit upp så hade de återvänt till vår tomt, kände att bara de inte börjar hoppa på vår bil så är det okej.

 

Det enda de lämnade kvar på vår tomt var dessa godsaker

 

Värre var det på Kerstins tomt, där hon precsi har fått en nylagd gräsmatta, den var helt upptrampad.

 

Jag ser hur de tar genvägen över Kerstins tomt till Roynes och hur de förflyttar sig utanför hans köksfönster, Ringer upp till Royne och undrar om han  ser dem, Jo då, han sitter vid köksbordet och har dem alla utanför sitt hus.

Men snart är Vickan på gång och får ledarhästen att gå hemmåt igen.

Så nu var ordningen återställd och vi kunde släppa ut alla våra hundar.

Har mest bara haft det skönt idag.

 

och visst hade vi gott på vår uteplats i solen

 

Nemo har helt plötsligt blivit riktigt gullig med sin lilla systerdotter Yra.

 

Även idag var jag bara tvungen att fotografera våra vackra blåsippor som breder ut sig mer och mer på tomten

Snart var dagen slut och det blev middag

 

Enkelt ska det vara när man är på landet och idag blev det därför en snabb rätt med bakpotatis och räkor

En som blir väldigt trött efter en dag på landet är vår lilla Yra

 

Hon somnar så gott i soffan tillsammans med oss andra.

Men nu är det mörkt ute och klockan börjar närma sig 21 och kanske kan vi hitta någon film att kolla på innan sängen lockar

Ia



Av Ia Hornesjö - 6 april 2015 18:28

Idag är det måndag men fortfarande en röd dag.  Det var kallt och ruggigt ett par timmar på morgonen, men snart så sken solen och det blev bara varmare och varmare

Hoppade som vanligt i mina mjukisbyxor och min mjukisjacka på morgonen och dessa kläder brukar jag normalt byta ut efter någon timme, men inte i dag.

Vi var snabbt igång denna dag med att rörja på tomten, hundarna var som vanligt med oss och vi jobbade fram till lunch då vi tog och la ett par korvar på grillen.

 

Efter lunchen tog jag fram min spelare och en bok och satte mig ner i solen och lyssnade på  Kinesen av Henning Mankell,  Den var bättre än vad jag trodde och jag blev fast i nästan tre timmar. Lasse löste lite korsord, men blev väldigt trött och gick in och tog en liten siesta istället.

En sån här underbar dag kan man inte bara sätta sig i bilen och köra iväg, utan det blev att bara vara hemma hela långa dagen.

När klockan var strax efter fem så var det våra hundars tur att få sin middag innan jag själv satte igång och grillade vår middag som idag var kycklinglår.

 

Potatisgratäng fanns det kvar sedan i går, så den satte vi i oss idag.

Gott var det och vin drack vi till.

Nu är klockan snart 19,00 och vi ska ta kväll framför TV:n

Ia



Av Ia Hornesjö - 6 april 2015 08:22

Kallt och ruggigt kändes det när jag steg upp ur sängen på morgonen. Lasse var snabbt upp och satte in en brasa så det i alla fall blev lite värme i storstugan under frukosten.

 

Hundarna var igång som vanligt

 

Det fanns ju ingen tidning idag så någon promenad blev det inte denna morgon. Royne kom ner med en liten benig lammstek och frågade om jag kunde göra iordning denna  så kunde vi äta denna tillsammans till middag. Jag hade redan förberett vår lammstek och gjort en god gräddsås, jag sa att jag gärna gjorde även Roynes om vi kunde äta uppe hos honom och det var helt okej.

Idag var det även en travdag så färden gick till macken för att Lasse skulle spela och hoppas på tur.

Vi tog oss en liten runda här uppe på norra sidan.

 

Till vår förvåning stod det att Valles var öppet. Så naturligtvis tog vi oss en runda i den iskalla hallen,

 

Tog en runda ända upp till Byxelkrok, Lasse skulle in på Icahallen och se efter några speciella spikar, där var det fullt ös med folk som var ute och promenerade på en promenadbingo.

Fortsatte sedan tillbaka och gjorde en avstickare in på Böda sand för att se om det hade blivit något nytt.

Parkeringen var helt tom, men inne vid golfen var det en massa barn som tydligen hade något läger. Det var kul tyckte de två hundarna vi hade mes oss och busade runt med barnen ett tag.

 

Det blåste kalla vindar, men ner till havet ville jag i alla fall. Yra var lite tveksam när hon såg de stora vågorna och ville inte ner till strandkanten.

 

Inte fanns det en själ där nere heller, bara två tokiga Stockholmare med två hundar och det var vi.

Sen åkte vi hemåt och jag började förbereda middagsmaten som jag skulle ha med mig upp till Royne.

Gjorde en supergod potatisgratäng (om jag får skryta) det var ju så länge sedan vi åt detta och jag längtade verkligen efter denna potatis. Kokade brysselkål till detta.

 

Snart satt vi vid matbordet och slevade i oss en massa mat igen.  Var kvar ett par timmar för att sedan gå hem och sätta oss framför TV:n och spela Bingolotto.  Det är ju inte så ofta vi gör detta men måste väl medge att igår var det en väldigt trevlig kväll med alla de gäster som var med.

Sen blev det en komedi och vi fick skratta en del.  Avslutade den sena kvällen med Beck, gick och la oss vid halv 1, somnade rätt fort.  Vaknade kvart över 5 av att lilla Yra ville kräkas. Lasse gick upp och släppte ut de fyra tjejerna som var i vårt sovrum och sedan fick de komma in igen och hoppas glatt upp i sängen och travade runt på min onda kropp. Somnade om i alla fall och fick denna dag sova till 06.30

Så nu är det annan dag påsk och de har lovat fint väder denna dag, men ännu är det grått och tråkigt,

 

Men nu avslutar jag denna blogg och önskar en en bra sista dag på påskledigheten,

Ia  

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards