Alla inlägg under april 2015

Av Ia Hornesjö - 4 april 2015 09:44

I natt blev det inte mycket sömn. Vet inte vad som var fel men Nellie kunde inte koppla. var uppe och sprang runt och gnydde, släppte ut henne, men då ville hon in direkt, detta pågick till klockan halv sex och vad vi än gjorde så var hon inte nöjd. Som tur verkade inte de andra hundarna reagera på hennes gnäll.. Trött var bara förnamnet i alla fall när jag klev ur sängen,

Började direkt på morgonen efter att jag hade tagit mig en dusch med att bryna på lammsteken som sedan skulle in i ugnen.  Sen gjorde jag lite köttbullar och stekte prinskorvar, så mycker mer än detta blir det inte, jo lite sill och lax till Lasse och lite räkor till mig och så naturligtvis lite ägg.

När vi hade ätit vår frukost så tog Lasse ut alla hundarna och satte igång att elda upp lite gamla saker som har blivit liggande.

 

Det blev så rökigt och illa´luktande så Lasse släppte in alla hundarna och de verkade vara nöjda med detta, en del kröp ihop i sina korgar men så finns de ju alltid de som istället väljer soffan

 

Opus kan koppla av ordentligt, kanske beror det på att hon inte hör och störs inte av något

 

Qling valde en fotölj, inte för att jag tycker att det ser så bekvämt ut, men han tycks gilla detta.

 

minst men tar störst plats gör lilla Yra.

Sen blev det en tur in till Löttorp och idag var det fullt ös där inne

 

Parkeringen var full

 

på torget var det påskmarknad och sedan skulle de bli allsång.

Vi själv åkte hem och jag började förbereda vår brunch som vi hade bjudit ner grannen Royne till

 

Det blev väl det mesta som hör en påsklunch till. Men ingen nubbe till sillen.

Nu är klockan snart 17.00 och jag har varit igång precis hela dagen och tror nog att jag behöver ta en liten sovstund innan kvällen kommer för att orka hålla mig vaken.

Lammsteken som jag gjorde i morse får vi ta i morgon, för nu får vi inte i oss något mer denna dag.

Ia

Av Ia Hornesjö - 3 april 2015 07:17

 

Nån som gärna hjälper till är Yra, men det blir lite väl många hål i marken.

 

Just nu ser poolen inte direkt ingivande ut, men det blir nog bra till sommaren

Gårdagen var lång och intensiv för både Qling och Yra som inte är stilla många minuter.

 

Att vi har kommit in i en påskvecka syntes tydligt i Löttorp. På Snäckans parkering har det varit max 2 bilar parkerade de första två dagarna vi besökt detta, men igår var det så fullt att parkeringen inte räkte till

 

Har som vanligt haft sängen full med hundar under natten, vaknade av att det lät som om någon tuggade på sängbenen och trodde att det var lilla Yra, men hon sov så gott, Fattade inte vad detta ljud kom ifrån men fortsatte att sova.

När jag går upp ser jag att någon har knaprat på rottingkorgen, men vem sjutton kan det ha varit, den enda som inte var i sovrummet var Sally och jag har ju svårt att tänka mig att hon skulle få en sådan idé. 

Nu är klockan snart halv 8 och vi har varit uppe ett tag. Hundarna har varit ute och både lekt och gjort sina behov. Vi har ätit frukost och nu har jag gjort en rolig bana till våra hundar med lite hundmat här och där så de ska få jobba lite.

Vädret är fint, vindstilla och solen skiner, kanske lite kallt ännu och taken på småstugorn är alldeles vita.  Men värre var det i köket i morse, tyckte att det var lite kylslaget när jag kom upp och terrmometern visade på 14,7 grader.  Upptäckte att elementet hade slagit ifrån, men det finns ju kläder, så inte mycket att gnälla över. Nu brinner det återigen i öppna spisen, men denna värme stannar ju aldrig kvar.

Nu klockan 8 så är vi alla igång med något på tomten. Lasse ska elda och springer runt och letar lite kvistar här och där.

 



Fullt ös från morgon till kväll är det på vissa av hundarna,  Det är så härligt att kunna låta dem skäölla av glädje utan att behöva tänka på att man stör några grannar.  Vi är alldeles ensamma i skogen,

Att bara få ta kameran med mig och gå ut och njuta av tysnaden och stillheten är en obeskrivlig känsla.

 

Nån som inte tycker att det är så snällt av mig att gå ensam är Nemo.

 

Var man en vänder sig om så lyser det blätt av dessa skönheter

 

Denna syn när jag kommer upp på alvaret är svårt att motstå och vägen ner till oss i skogen är så vacker när den flödar av solsken.

 

Elden var igång


Idag tog vi det lugnt, eller jag tog det lugnt och Lasse jobbade på som vanligt

När klockan var 12 så var även grillen helt iordninggjord

 

och Lasse tyckte att vi borde prova den för att veta att den var helt okej till middagsgrillningen

   

provade den med att lägga på varsin grillkorv och så tog vi och delade på en flaska öl.

 

Lasse plockade ihop en massa rör som hade blivit över nu när det gått över till kommunalt vatten

kvällen var igång och även grillen som i kväll bestod av entrecote

 

maten blev utsökt

 

Vinet vi drack till denna middag var det vi fick av grannen

Just nu står Lasse i köket och diskar, vår diskmaskin ville inte ikväll och ännu vet vi ju inte om det har med vattnet att göra eller om det är något annat som har hänt,

Men avslutar denna soliga kväll med det finaste som finns här på Vedbyskog denna årstid

 

Vi höres igen i morgon

IA





Av Ia Hornesjö - 2 april 2015 15:15

Vaknade med tre hundar i sängen, lite mysigt är det fast visst är det trångt i en 140 cm säng. 

Var så skönt att stiga upp i ett nu varmt hus, varmvatten så att man kunde tvätta sig utan att frysa.

Hundarna fick springa fritt ute och det kändes bra att nu var ordningen återställd i flocken. Visst löper tikarna fortfarande, men höglöpen är över och killarna vet att då är det ingen idé att försöka uppvakta dem.

Efter frukosten så tog jag min morgonrunda till postlådan. Idag fick bara Yra följa med. Inte så kul tyckte hon och vände flera gånger för att få gå hem igen till de andra hundarna.

 

Vädret var i alla fall bra och solen sken igenom molnen.

Väl hemma igen så hade Royne kommit ner för att be Lasse om hjälp med hans flaggstång. Så fick han även träffa vårt lilla yrväder och hon fick beröm av grannen.

Fick en box med rödvin av Royne, han hade köpt denna från Tyskland men gillade den inte, så om jag tyckte att den gick att dricka så fick jag den

Solen sken ju och jag tyckte att det var lämpligt att vi började med att sätta ihop vår lilla grill som vi köpte igår.

Samtidigt som vi jobbar så leker det två hundarna Yra och Qling, se får aldrig nog av sitt lekande


 

Den var inte så olik den vi har hemma, fast den är större, så det gick lättare denna gång att få den ihopsatt-

 

Inte så stor, men ganska så lagom till oss två.

Sen när detta var klart så blev det en tur in till bensinstationen för att köpa en gasoltub. Men fy vilken ful det blev, jag är ju van med de snygga i sina fina behållare, men sådana hade de inte, men som Lasse säger, det är ju gasolen som är viktigast och inte utseendet.

När vi kom hem så kände vi att det behövdes något i magen, jag gjorde ett par mackor och så satte vi oss utanför tillsammans med gänget.  Smakade på det röda vinet vi hade fått och det var helt okej.

 

Mackor ja, jag vet det hör ju inte precis till GI men det skiter jag i nu i två veckor.

 

Lasse lämnade sin plats för några minuter och direkt hade stolen en annan gäst-

 

Våra hunar tigger aldrig vid matbordet brukat jag säga,  men då gäller det bara av mig.

 

Kan väl säga att vi hade det gott ett par timmar i solen.

När klockan var ca 15 så började det att blåsa upp och vi gick då in och satte oss framför TV:n och såg en svensk film

När klockan var 17 hade jag stått vid spisen ett tag och lagat en god middag med fläskfilé

 

Dagens middag bestod av flästfilë, champinjoner, kabanossenkorv. pujolök och grädde.

Jag gillade detta mycket, men Lasse tyckte att korven var lite väl stark, men vad gjorde det, jag fick ju några exta korvbitar.

Nu stänger jag denna blogg för i kväll och återkommer i morgon

IA


Av Ia Hornesjö - 1 april 2015 14:40

Efter att allt var klart på morgonen så gjorde vi oss färdiga för en lite tripp till Kalmar. Vi hade en lång lista med för att inte glömma något.

Först blev det Borgholm och Länsförsäkringar för att hämta en pulversläckare. Det var inte lätt att komma fram dit för flera gator inne i lilla Borgholm var avstängda för arbete.

 

Åkte direkt vidare till Kalmar där första besöket skulle bli på Bygg Max för att vi skulle handla två fönster, hade kollat på dessa hemma i Stockholm och trodde att de även skulle finnas i Kalmara, men tyvärr dessa fanns inte, Fortsatte då till Bahaus och där hittade vi vad vi sökte, Lastade bilen med dessa och fortsatte sedan fram till Rusta där vi köpte en lite gasolgrill och lite annan.  Sen blev det en tur upp till Claes Olson för jag hade naturligtvis glömt hubben hemma där alla mina kamerakablar satt, även speciella batterier skulle inhandlas.

Sen var det bara maten kvar och detta skulle jag handa på City Gross, det gick rätt smidigt och när vi sedan skulle åka därifrån så var Lasse superhungrig, jag var väl lite sugen jag med, så det blev en tur in och ta hamburgare.

 

Jag som inte äter bröd tog bara underdelen på burgaren och ett glas vatten, fast det inte blev mer så kände jag ett enormt sug i magen och mådde inte alls bra under färden hem.

Det var första gången vi lämnade Yra tillsammans med de andra tjejerna hemma.  Normalt brukar hon få vara för sig själv i köket för vi vet ju att de andra inte får vara med, men idag skulle vi vara borta lite längre och tyckte vi synd om henne.

Hemma i Stockholm har hon inte bitit sönder någonting för hon har alltid en massa ben ligger, jag vågade inte lämna henne med de andra och ben eftersom hon inte ger sig utan ska ha allt som de andra har och då kanske de skulle vara elaka mot henne. Detta resulterade i en sönderbiten biabädd i stället.

Hjälpte Lasse att tömma bilen medan hundarna var ute och sprang. När vi var klara så öppnade sig himlen och det började snöa, det varade inte många minuter och inget som stannade kvar på marken.

Tog cykeln ner till brevlådan vid 16-tiden och då hade vår fjärrkontroll kommit, så det var bara för Lasse att sätta igång TV:n.

Egentligen ska jag väl inte säga att jag har tyckt det varit så jobbigt utan denna TV, har ju kunnat kolla på SVT play på de saker som jag annars skulle sakna,

Men så kom då frågan, vad ska vi ha till middag, Hade handlat en massa till påsk, men just till denna kväll hade jag inte en tanke på vad vi skulle ha. Men man tager vad man haver tänkt jag och brydde mig inte ett dugg om vad både mjöl och annat innehåller utan gjorde några små pannkakor och stekte upp den skinka som var kvar sedan gårdagens middag.

 

Det är väl ingen höjdarmat i mitt tycke, men Lasse var lyrisk över dessa tråkiga pannkakor.

Till råga på allt så har nu min ugn helt slutat fungera, så det blir en liten utgift till, för en spis utan ugn vill jag inte ha.

Blir väl ingen till påsk, så vi får se hur jag lyckas göra en bra lammstek.




  

Av Ia Hornesjö - 1 april 2015 07:42

   Vår resa tillbaka till Öland startade klockan 09.00 måndagen den 30:e mars.  Regnet duggade lätt när vi satte oss i bilen, när vi kom till Nyköping så regnade det riktigt ordentligt, Vi hade som tur släpet bakom oss och kunde därför inte köra fortare än 80 km, jo ibland kunde det bli 100 km.  Resan fortsatte i regn fram till vår rastning vid Emån

 

Det var isande kallt och regnet gjorde både oss och hundarna dyngsura på den korta rasningen.

Färden fortsatte nu ända hem till Vedbyskog och regnet bara blev värre och värre-

 

Hundarna var glada att få komma ur bilen och ta sig några glädjerundor runt tomten. Själv gjorde jag som jag alltid gör tog kameran för en inspektionsrunda.

Det första jag upptäckte var att vi hade fått en vattentoalett i lillstugan, men ingen i vårt hus. Det kändes lite snopet, men det får väl vänta tills nästa omgång när vi kommer ner´.

Jag ville att Lasse skulle plocka fram digitalboxen så att jag kunde förbereda TV:n på att jag ville se Glamour, det kan ta upp till 2 timmar innan denna kommer igång efter att ha varit vilande sedan i september.

Men där kom det första bakslaget, Lasse hade inte tagit med sig fjärrkontrollen till boxen, så det var bara för honom att ringa till Canal Digital och beställa en ny.  Får se när den kommer.

Sen upptäckte vi att det inte fanns vatten i lillstugan och då kunde man ju inte använda den nya fina toaletten.

Går in på toa och sedan när jag ska tvätta mig så finns det bara kallvatten.  Lasse ringer till killen som har gjort detta jobb och han lovar komma på tisdagsmorgonen.

Som tur var fick jag i alla fall igång min dator och kunde se på både Glamour och en film


Lasse var tvungen att börja med att göra en provisorisk grind eller vad man kan kalla det för, där grävaren hade fått åka igenom. Men det får väl fungera,

Vi var kalla och trötta efter att ha kommit igång. Någon brasa i spisen blev det inte för Lasse kände inte att gå upp på taket och öppna luckan i detta regnväder.

Vi åt en lagom middag med lite stekt varmkorv och grönsaker, tog ett glas vin till detta och somnade ovaggade.

Tisdagsmorgonen bjöd på solsken, himlen var alldeles blå när jag tittade upp och då även såg att flaggstångsknoppen var borta och vimpeln i trasor-

Servicekillen kom och ordnade med vatten till lilla huset och allt kändes bra.

Men var fanns varmvattnet. Detta fick vi inte fram och även tisdagskvällen fick det räcka med en tvättning i handfatet med kokande vatten.

Dagen var i alla fall toppen. Började morgonen med att ta med mig tre av hundarna till postlådan

 

Virrigt värre var det att ha en valp bland dessa två andra, men det gick och vi fick vår promenad.

Eftersom solen sken och jag inte hade så mycket annat för mig så började jag med att rensa vår uteplats under tak så att vi kanske kan sitta där på påskafton om vädret tillåter

 

Nån som tyckte att jag hellre skulle leka med honom var Qling, han la sig mitt på bordet och bara kollade in mig när jag jobbade på. sen tog han min trasa som jag hade torkat av bordet med och ville busa.

Nu var i alla fall bordet på den stora altanen på plats och solen sken så fint så det blev en eftermiddagsfika där.

 

Hundarna var i lektagen hela dagen och dessa tre är väl de som busar mest.

Efter att vi hade ätit en middag på lite skinka och spenat så tog vi oss en promenad med Qling och lilla Yra,

När vi är på väg hem igen så möter vi en glad och lycklig Opus, men hur sjutton har har både kunnat öppna dörren och även grinden är en fråga som vi inte kommer att få besvarad.

Det jobbigaste med Opus är ju att han sällan får vara lös eftersom han inte hör. Men han vände glatt med oss tillbaka, men vid tomten så fortsatte han bara sin vandring ner mot sjön.  Lasse fick springa efter honom för att få honom att förstå att han hade gått för långt.  Nemo var i alla fall kvar i huset och tycktes inte ha märkt att brorsan var på rymmen.

Satt in Opus igen och tog istället med oss Nemo och gick en till liten promenad. På hemvägen hälsade vi på vår granne Royne och hans hund som bara låg och sov och brydde sig varken om oss eller om Nemo.

Det blev en till på Glamour på svt,play och sen hade jag bestämt mig för att se hemmafinalen med biggest loser. Men innan klockan var 21.00 så låg vi alla och sov, både två och fyrbenta.

Måste ha varit väldigt trötta för så gott som jag sov denna natt var det länge sedan jag gjorde och första gången jag hörde klockans slag var när den slog fyra.

Vi låg till klockan var halv sex och då gick jag upp och satte mig vid datorn för att se på biggest loser.

När klockan var 7 så kom återigen killen för att kolla vårt varmvatten. Så nu är detta igång, det visade sig att det var han själv som hade vänt något åt fel håll när han installerade det nya systemet.

Det var en kall och klar morgon idag. Klockan är nu strax efter 8 och vi har ätit, hundarna har fått sin mat, sex stycken leker på tomten och Lasse har varit en promenad med de löpande tikarna.

I dag blir det en tur till Kalmar för inköp av två ny fönster, kanske lite mat och annat.

Ia



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards