Alla inlägg den 19 juni 2015

Av Ia Hornesjö - 19 juni 2015 14:17

Vaknade tidigt denna morgon efter att ha sovit dåligt, Nellie tog mer plats än flera av hundarna och jag blev nästan liggande på golvet. Till slut orkade jag inte så när klockan var 04.00 så vände jag mig om och la huvudet vid fotändan och försökte somna om, men det kändes inte rätt och snart var jag tillbaka igen med huvudet på kudden.

Klockan var fem när jag inte orkade mer utan bestämde mig för att gå upp och öppna dörren och låta tikarna springa ut.

Även Lasse vaknade så när tikarna var inne så släppte han ut hanarna.  Gick sedan in och la mig igen och bestämde mig för att inte stiga upp ur sängen innan klockan 07.00 Tanken var ju bra, men inte gick detta, utan när klockan var sex var vi båda uppe ur sängen..

Åt frukost och sedan var det hundarnas tur att få sin mat.  Lasse fortsatte med badrummet, det känns som om det aldrig ska bli färdigt. Jag påpekade att när Timell gör dessa saker så går allt superfort, men Lasse han tar tid på sig.. Lasse skyllde på verktygen och sa att de hade bättre än vad han har.

Sen blev det en tur till Löttorp för att inhandla lite ost på Rosas handel.  Tog en tur upp till Byxelkrok och där var vädret inte alls som nere hos oss.  Regnet nästan forsade på gatorna.. På hemvägen blev det bättre och bättre och väl hemma så sken solen igen

Ställde mig i köket och gjorde en västerbottenpaj, en räkomelett och en champinjonomelett. Det var det som jag hade tänkt bjuda på till den tidiga timmen på midsommarafton. 

Solen sken fortfarande när vi satte oss till bords ute och åt det som bjöds till "midsommarlunch"

 

Eftersom vi bara är två så gjorde jag en kombinerad räk och champinjonomelett denna dag.

 

ovanpå dessa lagde jag en fet men härlig gräddstuvning

  

Vädret var fortfarande toppen, visst en massa vita moln men solen sken igenom de som öppnade sig

 

Själv äter jag ju inte varken fisk eller lax, men räkor går bra.

 

Det blev ett par räkor kvar när jag gjorde omeletten och dessa passade ju bra att lägga på min macka

 

På min tallrik blev det just denna macka, västerbottenpaj, räk och champinjon omelett.  Kanske blev omeletten lite väl fet av allt smör jag hade i, men gott var det

 

Vi skålade med varandra

 

Varmt var det i alla fall och det räckte med ett linne denna dag.

 

Hade sällskap av både våra hundar och även en liten fågel som höll sig nära.

Så var denna midsommarlunch över och så mycket mer blir det ju inte idag. Har man druckit både starköl och snaps till maten så får det bli att stanna hemma resten av dagen.

Dagen gick fort, vi lekte lite med våra gevär och pistoler och sköt prick på både tavlor och burkar.

Sen kändes vi för att stoppa något i magen igen

 

Nu fick det bli lite färskpotatis, köttbullar och prinskorvar.  Lasse tog lite sill och jag åt upp resten av räkorna,

Detta serverades inomhus eftersom jag ville se på Glamour.

Men efter detta så gick vi ut igen och satte oss och nu sken solen riktigt starkt

     

Åt lite jordgubbar och grädde


 

Avslutade kvällen med att skjuta lite till.  Gevär är kul tycker jag men pistolen klarar jag inte riktigt av.

 

En sista sväng ute på tomten för hundarna innan jag bänkade mig framför TV:n

Tog med mig Sally på en liten promenad upp till alvaret

 

Några av hundarna tycker det är lite orättvist att bara hon får följa med mig utanför grinden.

 

Det började mörkna lite över Vedby skog, men solen fanns fortfarnade där bakom molnen.

Så var denna lite annorlunda midsommarafton över. Att vara ensamma är väl skönt ibland men klart att jag saknar att ha familjen runt mig.  

Ia





Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards