Alla inlägg den 9 juli 2015

Av Ia Hornesjö - 9 juli 2015 21:45

Idag var det bara 10 grader ute och det kändes riktigt ruggigt när man satte näsan utanför dörren.

Enligt prognosen på radio så var det vad de kunde erbjuda och ingen varken sol eller värme kunde de hitta någonstans.

Men här på Vedbyskog visade sig i alla fall solen och när klockan var 7 så var det 15,6 grader, men även denna dag blåser det kraftigt.

 

Efter vår frukost så satte Lasse igång med att sätta upp skåpet på väggen. Vi har ju litet och alla utrymmen behövs för att det ska fungera, så skåpet var helt okej, fast jag från början sa "NEJ"

 

Att det var en ruggig morgon märktes på våra hundar och även Yra som alltid är i full gång orkade inte denna dag utan kröp upp i soffan och tog sig en vila medan vi åt vår frukost

Efter att jag hade hämtat och läst DN så ställde jag mig att göra pannkakor. Både Per och Åsa hade lämnat mjölk kvar i kylen och denna tyckte jag att det var lika bra att använda, så har jag ju även en gubbe som älskar pannkaka fast han inte får det så ofta



Sen blev det en tur till återvinningen, det är så slönt att se Lasse kasta saker, han är annars väldigt noga med att tänka "det kanske kan användas en annan gång"

På vägen hem blev det en tur till Löttorp, hade det mesta hemma till vad jag hade tänkt göra denna dag, men det viktigaste fattades och det var kryddpeppar.

När vi kom hem igen så ställde jag mig vid spisen och stekte fläsk till pannkakorna innan jag satte igång att skala potatis till de tänkta kroppkakorna som jag skulle göra denna ruggiga dag.

 

Solen sken och det var nästan 25 grader i solen, så det blev att sitta ute och äta vår lite sena lunch.

Efter denna blev det åter köket för mig. Potatisen var nu klar och jag ställde mig att pressa denna och ställde undan bunken för att svalna medan jag skar och stekte det fina sidfläsket i små tärningar.

När detta var klart så var det dax att göra degen, mjöl och ägg blandades med den nu svala pressade potatisen, allt till en fin och smidig det som rullades till 29 stycken bullar.

Nu skulle de bara fyllas innan de lades i ett lite saltat sjudande vatten. Det blev tre kok och varje tar cirka 15 minuter.

Solen sken ute och jag gick mellan kök och solstol, för missa strålarna utomhus ville jag inte.

 

Så var då alla dessa 29 kroppkakor färdiga för att svalna och sedan placeras i frysen. Men 6 stycken sparade jag till middagen, det var ju inte tänkt att det skulle bli en sådan kraftig middag efter att vi ätit pannkakor till lunch, men vad sjutton ner gick de i alla fall.

Men innan middagen var jag rätt slut, konstigt att det kan ta på kraftena att egentligen bara laga mat.

 

Gick ut och satte mig i solen och tog ett glas rosé som jag tyckte att jag kunde unna mig. Lasse sov gott i solstolen och jag tror att även jag slumrade till ett par minuter.

Gick in för att städa av i köket efter min matlagning. Passade på att tömma diskmaskinen för att få plats med allt nytt. Tog 2 ölglas och skulle ställa in dessa i skåpet, Lasse hade gjort om där inne i morse när han satte upp det nya skåpet, så jag vet inte hur det gick till med helt plötsligt släppte glasen från min hand och jag tog tag i ett annat glas som också föll i golvet. Jisses vad mycket glas det kan bli av att tre glas går sönder. Lasse var precis på väg in och jag fick ropa till honom att jag hade golvet fullt med glas och att han inte fick släppa in några hundar.  Han kom direkt till min hjälp med sopborste och skyffel och bad mig gå ut från köket.  Hundarna som visste att det var mat på gång för dem ville naturligtvis in och var lite hysteriska utanför dörren, så jag tog en matskål och fyllde med torrfoder som jag kastade ut på gräsmattan så de fick lite att göra medans städningen pågick.

 

Det var fortfarande varmt och skönt ute och efter att jag hade sett på min Glamour så var tanken att sitta ute och äta. Men som vanlig här på Öland kan det ändras fort och helt plötsligt var det svarta moln och så kom regnet som det hade sagt på radion att det skulle komma under dagen.

 

Det blev att duka inomhus .

Att äta kroppkakor med sallad är inte så vanligt i vårt hus, men denna dag kände jag för detta och egentligen undrar jag vad det kan vara för fel, det är ju potatis och kött och till detta serverar man väl oftast sallad. Men naturligtvis fanns det både skirat smör och lingonsylt till dessa.

Efter att middagen var klar och köket städat så satte jag mig i soffhörnan för att se "kniven mot strupen", ett program jag gillar.  Bad Lasse om lite fotmassage och slipning av mina fötter, något som han direkt gick med på. Kände hur jag nästan somnade, men höll mig vaken för att börja se en film, men redan klockan 21.30 kröp jag till kojs.

I morgon är en annan dag och det väntas regn hela dagen.

Ia




Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards