Alla inlägg den 14 juli 2015

Av Ia Hornesjö - 14 juli 2015 09:13

Idag är det vår tur att få samma regn som gårdagens i Kalmar.  Hann precis hem efter att jag och två hundar varit till postlådan.  Idag var det mycket för hundarna att  se först alla fina hästar.  Sen ett vilset rådjur fich även hälsa på en hund som bor på gården.  Sen kom vi precis när Jills mamma kom från skogen med sina tre hundar  där även Elsa som är valp efter Lycka ingår.  

Lasse badade Qling och skulle precis börja föna honom när inte fönen som vi har här nere ville fungera.  Det var bara att torka och kamma, men inte kul.

Innan vi skulle till Löttorp för att försöka få tag i en ny fön så släppte vi ut alla hundarna i regnet.

 

Ja ja det är ju sådant man får ta när man är här nere och inte har så mycket plats.

När vi kom in till Löttorp så var det ännu mer vatten på vägar och gator än vad vi hade upp vid Vedby skog

  

Att hitta en plats att parkera på utan att det var vatten överallt gick inte och jag klev ur bilen och vadade i vatten upp till anklarna, inte kul med blöta gympadojjor.

Några bra föner hade de inte och när man bara har en affär så får man ta det som bjuds, det blev en liten som vi i alla fall hoppas ska kunna torka hundarna lite grann.

Är det sol ute så tycker jag att det är lättast att soltorka hundarna medan jag trimmar.

Hemma igen och då ville Lasse ha lunch. Men huvudet var tydligen inte med idag heller, öppnade kylen och den gapade nästan tom. Gick ut till Lasse och sa att vi har ingen lunch, men han sa att det fick bli varsitt stekt ägg och korven som jag hade sparat till hundarna fick vi ta.

 

Det var väl rätt okej, men min matlust ville inte infinna sig.

 

Bad Lasse om hjälp med att följa med mig ner i skogen och plocka lite blåbär. Orkade med ca 5 dl och det fick räcka för denna gång.

Dagen blev bara finare och finare och solen flödade. Satte mig i en solstol och skulle bara koppla av men somnade och vaknade med ett ryck av att jag hade sovit nästan en timme. Kanske var det något som min kropp behövde för detta är inte vanligt när det gäller mig. Lasse sover så fort han sätter sig i en solstol och jag avundas honom detta och har alltid sagt att jag också vill kunna koppla av.

Tittade som vanligt på Glamour innan vi åt vår middag. Idag hade jag gjort en Carbonara även detta som var längesedan, men gott var det och jag åt nog lite för mycket.

 

Efter detta spelade vi kort och åt av kladdkakan som fanns kvar tillsammans med lättvispad grädde och en massa blåbär.

Gick in vid 20.30 och tittade på Allsång på Skansen. Fortsatte TV-tittandet med Viktoriadagen.

Lasse gick och la sig innan det var slut men jag satt uppe och tittade till slutet.

Gick in och la mig i sängen för att lyssna på Karlavagnen och min middagslur hade gjort så att det var svårt att sova, så jag fortsatte att lyssna på Vaken någon timme. Men sen somnade jag i alla fall.

Ia




Av Ia Hornesjö - 14 juli 2015 06:21

Det var en ljummen morgon jag vaknade till och dagen var redan planerad. Det skulle bli ett besök i Kalmar.

Efter att jag varit och hämtat tidningen så gick jag igenom vad som skulle inhandlas. Pratade med pappa och fick veta att det var lugnt med Birgit. 

Solen sken nästan hela tiden till Kalmar, men det kändes tungt i luften, jag tyckte det var svårt att andas och det brukar betyda åska.

 

När vi hade handlat klart på Ikea så blev det en tur till Rusta för inköp av färg och tapeter.

Lasse ville även in till Giraffen för att gå på Jula och det passade mig utmärkt eftersom min visp hade gått sönder och jag hade ett presentkort som jag fick av mina föräldrar när jag fyllde år. Hittade en billig visp och tyckte att den fick duga här nere. Något vi kanske skulle ha köpt var en ny kaffebryggare men detta kom jag ihåg när vi var på väg hem igen.

 

Lasse var hungrig och längtade efter en god macka, men vi hittade inget som passade honom för som alltid var just det vi ville ha slut. Så det fick bli det vanliga Mc Donald när vi ändå var i Kalmar.

 

Precis när vi kom innanför dörren så smällde det till ordentligt och det började blåsa. Tror att nästan alla vuxnad satt med mobilen i handen för att försöka få bilder på detta hemska oväder.

Sprang fort till bilen, hade bara ett linne på mig och kände inte för att bli allför blöt och kall.

Vi hoppade allt med inhandling av mat, har så mycket i frysen och bättre att göra av med detta än att köpa nytt.

När vi var mitt på Ölandsbron så kom solen tillbaka

 

Vi var hemma vid 15-tiden och hade varit borta lite väl många timmar från våra hundar, men det går ju ingen större nöd på dem, de har varandra och brukar sova mest när vi är borta.

 

Har kommit på Yra flera gånger att ligga och bita i våra mattor så att det var hon som var boven i dramat denna dag är inget jag mistar mig på.

 

Hela Vedby skog badade i sol och jag satte mig ner och bara tog det lugnt innan jag började med att göra rent hundarnas pool och sätta ett täcke på detta. Hundarna ska badas inför utställningen på lördag och får då inte bada när de vill i poolen eftersom de då får massor med tovor.

Men inte förstod Yra vad det var jag hade gjort, helt plötsligt låg hon i poolen och hade dragit med sig täcket ner i vattnet.

Mådde inte så bra, hade fjärilar i magen och kände en olust som inte går att beskriva. Hade läst meddelandet från pappa om och om igen men det liksom inte gick in. Var min fina faster borta eller sov hon bara.

Bestämde mig för att se Glamour innan jag ringde till pappa för att få veta och naturligtvis förstod jag både vad han skrivit och vad han sa, men denna förlust gjorde så ont. Vi är jämgamla och har alltid varit mer som syskon och jag vet inte hur många gånger jag har lurat mina kompisar att det var min storasyster.

Det var i alla fall så skönt att prata med pappa och höra hur lugnt och fint allt hade varit.

Lasse stod vid grillen och grillade korv, det var vad middagen bestod av denna dag.

Vi satte oss ute och åt denna korv och pratade om alla år vi hade haft tillsammans med Birgit och Lasse, Vår tokiga fester, våra familjeträffar, ja allt spelades upp som en gammal film och det var så skönt att sitta och ibland även skratta åt våra minnen.

Vi spelade lite kort, drack ett par glas vin innan vi gick in för att se på Wallander.

Hade lite svårt att koppla av, tog med mig Yra på en promenad när det var paus för nyheterna.

Lasse orkade inte vara uppe utan gick och la sig. Själv såg jag hela filmen innan jag somnade i min säng tillsammans med 4 hundar, idag fick de sova hos oss. De ger en lite speciell värme.

I morgon är en ny dag.

Ia



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards