Alla inlägg den 20 juli 2015

Av Ia Hornesjö - 20 juli 2015 07:06

Natten var lite orolig, gick nog och la mig lite för tidigt för jag var upp två gånger för att kissa under natten.

Hade bara en hund i sängen, så det var inte så trångt men ändå svårt att sträcka ut och jag kände nu att det inte vara var mitt högra knä som värkte utan även min vänstra fot. Ja ja, efter en rolig dag brukar det te sig på detta sätt några dagar efter utställning. Blir väl lite ledsen över att kroppen inte vill det som jag vill, men att bita ihop har jag lärt mig under alla mina år med fibro.

Det regnade när vi vaknade och hundarna fick finna sig i att stanna i hallen när de hade varit ute och morgonkissat. De verkade känna av detta väder för ingen oponerade sig utan alla kröp ihop tillsammans och somnade om.

Lasse tog bilen ner till brevlådan och jag skötte hans ägg. Men han kom tillbaka tomhänt och sa att det inte hade kommit någon tidning. Kollade på klockan och ser att den är inte ens halv sju och tidningen brukar aldrig komma före sju så det blir en ny omgång dit ner tänkte jag och då tar jag cykeln för jag måste komma igång. Denna gång fanns DN i lådan och jag kunde cykla hem och få läsa min sommarföljetong.

Lasse jobbade lite i toalettrummet och jag tog mig ann poolen.  Det är Margareta idag fick jag veta när jag fick en grattishälsning från mamma och pappa. Lasse föreslog då direkt att vi skulle åka upp till Böda och han bjuda mig på en fika och gott fikabröd.  Han hoppades själv på att det skulle finnas semlor men just denna dag fanns det inga. Han tog en Budapestbakelse och jag  tog ett fyllt supergott bröd med massor av vaniljkräm.

 

Naturligtvis var både Yra och Qling med.  De sköter sig så bra och det är en fröjd att kunna gå omkring bland alla hundar utan att de varken tittar på dem eller gör något för att försöka hälsa. Men vi träffade en fin cockerkille på 2 år som var från någon i Boxholm.

Solen sken hela tiden när vi var där och det var mycket folk i rörelse på stranden.

När vi kom hem så satte jag mig för att lyssna på en bok, vet i sjutton om jag inte somnade för helt plötsligt så var det så konstigt det jag hörde, så det blir nog att lyssna om på denna första skiva.

Efter fikat på Böda så skulle vi nog ha valt en sallad till middag,

 

Men  det blev lite mer kraftig mat denna kväll. Lufsa med tjock grädde och lingon.

Satt sedan ute till klockan var vid 20.30 och spelade kort. Alla hundarna hade gått in före oss denna kväll och när jag kom in för att sätta mig i soffan och kolla på Lotta på Liseberg så var alla sofforna fyllda med hundar.

   

Lilla Yra hade tydligen inte fått plats för hon låg utslagen på golvet.

Kunde inte för allt i världen väcka dem för att få plats. Men när de hörde att vi hade kommit in så vaknade både Opus, Qling och Yra till och valde att gå in och lägga sig i sägen i datarummet. Så nu kunde jag få sitta i soffan och se på TV hela kvällen. Det blev även Wallander denna kväll.

Lyssnade på Karlavagne fram till den var slut klockan 24.00

I morgon är en ny dag och då blir det en tur ner till en granne på lite ost och vin.

Ia


Av Ia Hornesjö - 20 juli 2015 06:42

Morgonen började bra. Tog cykeln till brevlådan, träffade Jills mamma som idag hade med sig 4 hundar på sin promenad.

Själv hade jag ont i ett knä och hade aldrig kunnat göra någon hundpromenad denna morgon.

Hem och vi satte igång och lägga ihop det nu torra tältet och plocka lite på tomten.

Jag började smått undra var vår fina lilla fågel befann sig. Kom på att jag inte hade sett henne sedan i fredagskväll då hon jobbade hårt med att hämta mat till den lilla fågelungen som hade fötts.

 

Hade kollat ner i boet på fredagen och såg då att ett ägg var på gång att kläckas och förstod varför hon jobbade så hårt. Denna fågel har varit en kärt sällskap för oss när vi suttit ute och ätit eller gjort något annat. Hon har inte visat någon som helst rädsla över att vi befunnit oss så nära henne och inte en hundarna har hon varit rädd för.  Frågade Lasse om han hade sett henne och han sa att nej inte sedan vi satt ute i fredags, men på lördagen var vi ju inte hemma mycket och hon kunde ju har varit där hur mycket som helst. Men jag började känna mig orolig och klev upp på stolen och kollade i boet och där ligger en helt naken och död liten fågelunge och sedan 2 fina gröna ägg. Något måste ha hänt fågelmamman för som hon har jobbat med detta så har jag svårt att tro att hon bara lämnat allt.

Åkte in till Löttorp för att handla lite som fattades i kylen.

Som vanligt hade Yra och Qling hållt sig framme och vägrade att gå in när vi skulle åka och det var bara att sätta dem i bilen.

När vi kom hem så gick jag snabbt in med det vi handlade och sen tog vi dessa två på en kort promenad ner till en granne som hade kommit under veckan. Vi satt där och fikade och fick nybakade bullar till kaffet.

Min mobil ringde och det var min kusin Janne som undrade var vi var, han själv satt på vår trappa och hade det skönt i solen.

 

När vi kom hem så satt vi länge och bara pratade innan jag gick in och gjorde några goda mackor till fikat.

När han åkte hem så var det dax för hundarna att få sin mat och sen så blev det inte så mycket mer, mycket beroende på mitt onda knä. Måste ha gjort något när jag sprang mina vänstervarv på lördagen, för jag märkte detta redan på kvällen när vi skulle promenera till pensionatet för grillkvällen.

Men bara sitta stilla är ju svårt för mig så jag tog kameran med mig och promenerade långsamt upp till alvaret och tog lite bilder

 

Det finns så mycket färg där uppe nu och det är en fröjd för ögat.

 

Dessa två väntade innanför grinden på mig när jag kom tillbaka.

Gick in och fyllde ugnen med lite kycklingvingar, hade en macka kvar som vi delade på.

 

enkel middag som smakade bra.

Kollade sedan på TV och Wallander. Denna fick avsluta kvällen och det kändes skönt att krypa ner i sängen och somna.

I morgon börjar en ny vecka.

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards