Alla inlägg den 8 augusti 2015

Av Ia Hornesjö - 8 augusti 2015 07:13

Idag vaknade jag av att det mullrade ute. Men något som gjorde mig extra glad var att jag inte varit vaken en enda gång denna natt på grund av hosta.

Vi hade planerat att åka till Kalmar och hämta hem Lasses hängmatta, han hade verligen längtat efter denna och klart jag förstår det eftersom han hade sett fram emot att kunna ta sin tupplur ute i det fria när vädret var bra.

Detta var på Jula och jag hade även ett presentkort där med 400 kr kvar som jag tänkte använda till att köpa ett Mölkkyspel.

Det var inte alls många på vägen denna tidiga morgon på väg mot storstan och allt flöt på bra och vi var framme vid 9,45 och såg att vi gärna kunde ha varit där tidigare eftersom de öppnade redan klockan nio.

Fick ett återköp på hängmattan för inte fanns det någon i butiken och ingen visste något om detta, så troligen sa killen att den hade blivit skickad till Kungens Kurva eftersom det var där den var köpt från början. Ja ja, igen glädje med den sorgen, nu fick det bli lite annat för Lasse att köpa för dessa pengar istället.  Något Möllky fanns det inte heller så jag som inte ville

gå ut helt utan något från affären passade på att köpa en pytteliten glassmaskin, passar för en snabb glass för oss två och så blev det lite till poolen.

Tittade snabbt på Price Runner och såg att ICA Maxi skulle ha mitt spel, så när vi ändå skulle in dit för att handla så hoppades jag att spelet nu skulle finnas, men det var slut och nu hade jag bara en leksaksaffär som ligger på baksidan av Giraffens centrum att hoppas på, där fanns den men till ett mycket dyrare pris än vad den hade kostat på ICA, men skit samma, spelet hade jag i alla fall hittat..

Det var tryckande varmt i Kalmar och lite regnskurar kom det, trodde nästan att vi skulle få uppleva samma väder som förra gången vi var här för några veckor sedan, men det kom av sig och snart sken solen igen.

 

 

Hade lovat en granne att gå ner och kolla på hennes kyl och frys som hon hade stängt av när de åkte hem i fredags, hon visste inte om hon skulle hinna torka ur dem ordentligt innan de åkte, men allt såg så fint ut så jag behövde bara titta.

När vi kom hem så la jag kräftorna i vatten för att få dem lite tinade. Vi vill ha varma kräftor och detta får jag genom att när de är nästan tinade hälla ett rykande gott nykokt lag över dessa. De blir då som nykokta.

När jag hade lagt dem i vatten så fortsatte jag med att göra en liten pajdeg till några små pajer. Istället för någon stor så tycker jag att det är så bra med dessa små och att då kunna använda samma deg och samma äggstanning till alla gör det så mycket bättre.

Började med att smörfräsa kantareller och det blev ju inte så mycket kvar av dessa små, men de räckte till de sex minipajerna i alla fall. Sen blev det fem minipajer med Västerbottenost och fem med  Chevre, tomat och basilika.

När dessa stod i ugnen så passade jag på att gå ut och sätta mig och lösa lite sudoko i solskenet. Lasse höll på att tillverka något att klättra på när ha målar huset, men när denna var klar så var han för trött för att börja måla och bad mig om något gott att dricka.  Visste inte riktigt vad jag skulle hitta på men det blev en Whisky med sockerdricka och varsitt kex med den chevreost som blivit kvar efter pajbaket.

Han ville sedan vila ett tag innan jag började med att servera middagen.

    

Kan väl säga att någon TV blev det inte denna kväll, somnande nog nästan direkt när jag satte mig i soffan tillsammans med alla hundarna.  Vaknade vid midnatt att jag var nästan ensam i rummet, de andra hade förflyttat sig till sovrummet och där inne snarkades det för fullt.

Söndag:

Natten blev ju därefter, har jag sovit i soffan så är det inte lätt att sova i ett sträck i sängen. Hostan som hade varit borta hela natten innan gjorde sig gällande igen och huvudet värkte, kan ju hända att det var av allt jag hade satt i mig, inte varje dag jag dricker både snaps, vin och drink.  Inte för att det blev mycket av varje, men nog kändes det i alla fall.

Nu när jag sitter här och skriver detta så är klockan strax efter 7 och vi har hunnit att äta frukost. 

Eftersom det är söndag idag så blir det ingen tur till postlådan, så jag får väl hitta på något annat att göra för att sätta igång min kropp.

Får se vad dagen har att erbjuda.

Ia



Av Ia Hornesjö - 8 augusti 2015 06:53

När jag vaknade hade jag hoppats kunna säga "idag är jag frisk igen" men tyvärr så kände jag mig mer vissen än vad jag hade gjort dagarna innan.  Hade inte heller sovit mycket på natten på grund av hostan.

Men detta var nu inget som fick sätta käppar i hjulen för mig, nog skulle jag väl kunna både få bada och röra mig en del under dag, solen sken och det var redan 20 grader denna tidiga morgon.

Cykeln kändes tung och det var svårt att trampa hemmåt då den lilla uppförsbacken närmande sig, men hem kom jag och svettig var jag.  Satte mig i en solstol och läste DN och den tråkiga sommarföljetången som fortfarande inte är en bok för mig, men att sluta läsa kan jag inte.

Handla var idag ett måste, hade ingenting att lägga på grillen, inne på Ica fanns inget i min smak, allat som var till grillen var sådant om redan var kryddat och klart och detta vill jag inte ha. Så det blev en tur till Rosas i stället.  De är dyra och något som jag inte gillar är att allt de har uppskuret är i sådana stora skivor.  Jag orkade inte tänka så mycket utan jag tog  2 skivor av fläskkarrén, dessa två skivor var på dryga 600 gram, ja ja, det fick väl duga.

Svetten lackade så fort jag rörde mig och nu ville jag bara hem och få lägga mig i poolen lite.  Men vad hade hänt, den var

bara halvfull, såg tusenlapparna flyga förbi när jag tänkte att nu måste det bli en ny pool.  Men så illa var det inte, för jag upptäckte att det var alldeles blött i vår källargrund och jag hörde hur vattnet porlade där.  Jag hade fyllt på vatten i hundarnas pool dagen innan och innan jag hade gått in för att stänga av vattnet så hade jag lagt slangen i min pool och fyllt på lite grann.  Slangen låg kvar i poolen och när Lasse skulle lägga sig så hade han bara dragit ur slangen från utkastet och släppt ner det på marken, så det var detta det handlade om, det hade blivit sug och poolen börjat tömmas.

Det blev att börja fylla den igen och jag la mig tillrätta i en solsstol medan Lasse försökte sig på att måla lite i värmen

 

Hundarna känner ju av denna värme och sökte upp de svala platser de hittade.  Även jag tyckte att det var lite väl varmt mitt i solen så jag tog en madrass och la mig i skuggan på marken. Måste nog ha somnat till för helt plötsligt vaknade jag av att det regnade, men inte var det regn, det var lilla Yra som hade varit och badat och stod precis över mig och ruskade sig torr. Hon fick mig snabbt på fötterna, men marken gungade under mig och jag var tvungen att stopp huvude under vatten för att komma igång.

Hade ju gärna lagt mig i poolen men eftersom jag idag var sämre av min förkylning så fick det bli duschen i stället.

När klockan var närmare 18 och jag skulle in för att börja med maten och även se på Glamour så kände jag att luften stod helt stilla inomhus, vår AC hade stannat  och det var varmt.

 

Nästan 29 grader inomhus är mer än vad jag klarar av. Fick i gång AC:n och snart började i alla fall inomhus temperaturen falla.

 

Så var även denna dag slut och jag kände när jag skulle gå och lägga mig att min förkylsning nog var på väg att lägga sig lite.

Klockan var nu strax efter 24 och det var bäcksvart både inom och utomhus.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards