Alla inlägg den 10 augusti 2015

Av Ia Hornesjö - 10 augusti 2015 20:15

Oj oj oj, var tar veckorna vägen.  Idag är det måndag igen och Lasse han målar och jag har tagit fram min sågmaskin och ska göra ett par större cockerdekaler till våra grindar.

Jag behövde svart färg till dessa och denna färg står kvar hemme i Stockholm, så jag ville iväg för att köpa lite färg. Lasse tyckte att vi skulle åka upp till Byxelkrok och deras Ica för han skulle köpa ett nytt färgtråg.  På vägen dit upp så fick jag ett meddelande att Lasses brorsa med tjej och hundar ville komma på en fika. Superkul tyckte vi och skulle köpa med oss något gott fikabröd, men det fanns inte mycket att välja på i denna affär så det fick bli en påse med kanelbullar.

När vi kom hem så målade jag den ena sidan på en av dekalerna och sen skulle jag fortsätta med den andra, men jag ändrade mig och gjorde lite annat istället-  Hundarna fick sin mat en timme tidigare för att de skulle vara klara innan besöket-

Så kom de med sina tre härliga hundar, däribland en liten valp på 11 veckor.  Jisses så söt hon var och Lasse smälte som vanligt när han såg valpen.

Eftersom det var en liten valp med denna dag så tok jag det lite lugnt med våra hundar, så det var bara tre ute när de kom, men sen så tog jag ut en och en för att de skulle få känna av att vi hade andr hundar på tomten.

Bilder blir det ju alltid och naturligtvis mest hundbilder.  Gjorde ett bildspel av de jag tog.


  Ber om ursäkt för att jag stavade Anna Carins namn fel.


Sen kom vi på att vi inte hade ätit något sedan frukosten klockan 7 i morse, så jag gjorde snabbt en sallad  och ett par glas vin till oss

 

Sen var det bara att sätta sig ner och kolla på TV.

Ia

Av Ia Hornesjö - 10 augusti 2015 07:16

Även denna dag åkte linne och shorts på så fort jag vaknade. Himlen var alldeles blå och varmt var det redan denna tidiga morgon.

Trodde inte att det hade kommit någon DN denna dag eftersom det var söndag, men kände i alla fall att jag måste ta cykeln och köra en sväng för att få fart på kroppen.  Cyklade runt lite och kollade på vilka som är kvar i sina hus och det var inte många,  På hemvägen tittade jag i alla fall i postlådan och där låg en DN, så nu är sommaren slut kändes det som, ingen utburning på söndagar är det annars ända fram till skolstarten.

Mötte grannen Royne på vägen och stannade och snackade en del, fick veta att Egon hade avlidit. Han var en mångsysslare sedan han låtit sin son ta hand om hela verksamheten. Han gjorde många jobb åt oss sommarölänningar. Så nog känns det lite konstigt att han är borta, men sånt är livet.

När jag kom tillbaka var hundarna igång med att bada och hade roligt tillsammans. 

Lasse fortsatte med sin ställning till huset och jag passade på att få sitta i lugn och ro och läsa DN.

Innan vi gjorde en liten nöjestripp så placerade jag min lilla glassmaskin i frysen, för nog skulle jag kunna anvädna den idag, tänkte jag.

Tog en tur upp till Byxelkrok, det var många bilar och mycket folk i rörelse, men de små bodarnas dörrar var stängda.

 

Inte så många båtar fanns det heller kvar, men de som fanns hade folk ombord som jobbade med sina båtar, så vi köpte varsin glass och satte och och tittade på sjöfolket.

Vi hade med oss Qling och Yra och det är så härligt med dessa två för de bryr sig inte ett dugg om de hundar vi möter, hur mycket de än skäller och gläfser.

Fortsatte upp till Böda Sand där jag förväntade mig en nästan tom parkering, men vad jag bedrog mig, har nog aldrig under sommaren sett så mycket bilar och långa köer till P-automaten. Folk vallfärdade med sina barn, hundar, badringar och stolar mot vattnet.

 

Själva gick vi runt och kollade på alla fina husbilar och Qling passade på att ta sig ett dopp i äventyrsgolfens anläggning.

Gick in och kollade lite i affärer som nu hade 40% rabatt på alla varor, men hittade inget jag ville ha.

På väg till bilen så mötte vi en familj med två barn som ville hälsa på våra hundar, men när det visade sig att båda barnen ville hälsa med sparkar så sa Lasse att om de inte hälsar med händerna så får de inte hälsa alls. Föräldrarna sa ingenting.

Fortsatte vår resa hemåt och upptäckte att det fanns en butik med bara DVD filmer, utförsäljning stod det som det just nu gör på de flesta affärer.  Stannade till och killen sa att filmerna kostade 14,90 styck eller 10 för 100 kr.  Klart att det blev 10 stycken, men vad svårt det är att välja när det finns så mycket och när man inte ens är ute efter något. Men som sömnmeldel brukar de flesta filmer kunna användas till.

 

Låg faktiskt kvar efter att Lasse hade avslutat sin målning för att gå in och ta sin middagslur.

Även jag somnade i poolen och vaknade av att hundarna berättade för mig att klockan var faktiskt fyra och de var hungriga.

Det var bara att kliva upp ur denna blöta madrass och gå in och göra middagsmat till våra vovvar.

 

Spelade ett parti kort innan vi gjorde ett försök att spela Möllky tillsammans med hundarna.

     

Så var även denna dag över och vi kunde gå in och sätta oss framför TV:n.

Kröp ner i sängen vid 23-tiden och tror nog att jag somnade direkt.

Vaknade av att jag drömde att det föll stora snöflingor, men det var ju tur att det bara var en dröm.

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards