Alla inlägg den 13 augusti 2015

Av Ia Hornesjö - 13 augusti 2015 23:30

Morgon var fin och jag började med att ta cykeln till brevlådan. På vägen hem hade jag sällskap med en granne (de som bor på Lasses farmors och farfars gård) . På lördag blir det fest där uppe, de ska ha bröllop. Sonen ska gifta sig vid Alvedsjö Bodar och sen blir det fest på Vedby Skog. Jag berättade att vi tänkte komma ner till havet och få skåda detta, det är ju inte varje dag jag får se ett sådant bröllop i verkligheten, men har ju fått se det flera gånger via min serie Glamour.

När jag kom tillbaka hade Lasse redan satt igång med att måla på huset och jag satte mig tillrätta i en stol och kollade på honom och på de svarta molnen som kom med full styrka på himlen. Tänkte att nu kommer nog regnet.

 

Men molnen försvann snabbt och snart flödade solen igen över Vedby skog.

Jag tog på mig både långbyxor, långärmad tröja och stövlar för att plocka lite björnbär.. Dessa bär mognar nu mer och mer för varje dag och jag kommer att ta bara de mogna lite då och då.  Fick ihop ca 1 liter denna morgon.

När jag höll på där inne i buskarna så såg jag något vackert rött som glänste.

 

Denna buske hade jag aldrig sett innan och blev nyfiken på vad det var. Fick hjälp med detta genom FB och fick veta att det var en Olvon.  Den ska jag inte ta bort i alla fall, men det mesta av björnbärsrevorna måste Lasse hjälpa mig med att ta bort.

Lasse tog upp Olga på trimbordet och gick igenom henne, hennes päls är inte i bästa skick och jag vill inte visa mina hundar ovårdade om de ska få vara med bland folk.  Men det räckte med borstning för att hon skulle se hyffsad ut.

Även denna dag ville vi upp till Böda med några av hundarna och idag fick det bli 3 stycken. Känner att de inte får träffa så mycket folk och djur här hemma på Vedby Skog, det går ju ingen nöd på dem, de har sin flock som de trivs med, men lite

sociala måste de ju också vara.

 

Vandrade även denna dag runt i ca 2 timmar. Den lilla husvagnen på bilden har jag trånat efter i flera år, tycker att den är så söt och skulle passa perfekt för oss att ha om vi ville åka på utställningar och ha flera hundar med än de som ska ställas.  Men det är ju bara jag som vill ha denna, så jag får väl fortsätta att hoppas på att Lasse ska ändra sig.

Avslutade den långa och rätt jobbiga promenaden med varsin glass. Ja även hundarna fick glass denna dag.

På vägen hem bestämde jag middagen så det fick bli Rosas Handel som vi besökte.

En liten middagsdrink fick det bli även denna dag. Tänk vad solen ställer till med, men det är ju så gott att ta denna strax innan vi ska börja med maten.

 

Min absolut bästa drink på sommaren. Med massor av is.

Tog en tur ner till brevlådan för att kolla om vi fått någon post och idag var lådan full med brev. Så nu vet vi att det fungerar i alla fall och hoppas det inte ligger några även i lådan hemma i Slagsta.

Lasse hade lagt sig att vila när jag kom tillbaka och jag satte mig ner ett litet tag innan jag gjorde iordning hundarnas eftermiddagsmål.

Sen blev det det vanliga för mig.  Jag fick försvinna in i fantasins glamorösa värld i 20 minuter innan jag plockade fram middagen.  Lasse stod vid grillen denna kväll och grillade världens godaste korv.

 

Denna kan jag varmt rekommendera .

Det blev även denna kväll lite kortspel och till denna så bjöd jag Lasse på min hemgjorda glass.

 

Funderade lite på om jag skulle göra en glass med björnbär, men det blev bara med vanilj denna kväll.

 

Det fick bli en kvällsbild innan jag gick till sängs.

I morgon blir en jobbig dag för många. Min kära Biggan ska begravas, visst skulle jag vilja vara där, men jag vet att hon och alla andra förstår varför jag inte kan komma. Lasse och jag tar en tur upp till Högby kyrka och tänder ljus för Biggan. Jag saknar henne så mycket.

Ia




Av Ia Hornesjö - 13 augusti 2015 06:36

Även denna morgon bjöd på ett underbart väder.  Tog cykeln till brevlådan för att hämta tidningen innan frukost.

Lyx att sedan komma hem och sätta mig vid dukat bord.

Tog fram en stor kycklingfilé ur frysen och la in denna i kylen istället och så var middagen planerad för kvällen.

Gick en runda på tomten och såg att massor av björnbären hade börjat bli mogna, det gäller att hinna ta dem innan de ramlar av, tänkte jag och skred fram med mina bara ben och armar bland alla revorna.
 

Gick med hundarna till derars pool och det blev direkt bad för fyra av dem som vanligt.

Ville ta en tur upp till Böda med ett par av hundarna, denna dag fick det bli Nemo och Yra som földe med. Även Nemo är jätteduktig och inte ett skall fast vi mötte massor av hundar och även blev utstkällda av de som var uppbunda vid sina husvagnar eller tält.

 

Efter att vi hade vandrat runt i ett par timmar så var både vi och hundarna trötta och jag beslutade mig för att bjuda Lasse på gofika och till hans förtjusning så kom jag ut med en semla till honom. Ja winerbrödet var inte dumt det heller och det satt fint för mig.

 

Hundarna var helt slut efter promenaden och tungorna hängde som lång slipsar ur munnen på dem.

När vi kom hem var det meningen att Lassse skulle börja måla på huset. men han satte sig istället i skuggan med sitt korsord. Jag smög in och gjorde varsin drink

 

Har inga Martiniglas här nere, men innehållet är precis som en äkta Maritini ska vara och det smakade bra.

Sen blev Lasse så trött och gick in och la sig. Själv tog jag cykeln ner till brevlådan för att se om posten hade kommit, men vi hade inte fått något idag.

Solen brände och jag la mig tillrätta i solstolen och vaknade av att klockan var fem, konstigt att inte hundarna hade väckt mig för hungriga var de i alla fall.

Sen var det snart dax för mig att bänka mig framför Glamour innan jag serverade maten som även denna kväll blev en sallad.

 

Idag blev det pastasallad med kyckling, bacon och en god sås av avocado och creme fraich

   

Jag var ute för att kolla vilken av mina kameror jag skulle använda denna kväll för att få med stjärnfallen, naturligtvis var även Yra med mig, men hon är lite mörkrädd och höll sig nära mig hela tiden.


 

Vi satt och tittade på TV medan vi väntade på att få se några stjärnor falla. Det var ett perfekt väder för detta, himlen var alldeles stjärnklar och jag satte mig i en solstol och bara tittade rakt ut i skyn på alla dessa ljuspunkter. Men min kamera ville inte alls hänga med, så några fall fick jag inte med på bild.

Men det var i alla fall en underbar kväll med ljuma vindar.

De enda ljuspunkter man såg var från våra små lampor som finns lite överallt på tomten.

Så var även denna dag över.

Ia  





Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards