Alla inlägg den 17 augusti 2015

Av Ia Hornesjö - 17 augusti 2015 23:00

Måndagen kunde inte börja bättre än vad den gjorde denna dag.Efter frukosten tog jag cykeln ner till brevlådan som vanligt, men idag fanns det inte bara DN i lådan, det fanns även ett stort paket. Först tänkte jag att det var något som var lagt i fel låda, tog upp detta och det var tungt och från systembolaget. Hittade ingen lapp i lådan om vad detta kom ifrån. Fick ta det i handen och leda cykeln hem. När jag kommer in så säger jag till Lasse, titta vad jag hittade i brevlådan och så öppnade jag paketet och ser två flaskor vin och en trevlig lapp.

 

Vad glad jag blev för detta. Jag tog bilder på brudparet för att glädja dem och de gjorde mig verkligen glad att detta uppskattades.

Ställde mig och gräddade lite pannkakor till lunch.

Det var redan så himla varmt och egentligen orkade jag inte så mycket, men lite tovutredning på Yra var bara ett måste, hon badar ju mest hela tiden och jag ska väl inte säga att jag torkar och borstar ut hennes päls efter dessa bad, så tovor blir det i stället.

 

Trött blev hon och så här lugn är ju inte så ofta man ser denna lilla dam.

Tog en tur in till Löttorp för jag skulle handla lite till min mamma som fyller år och så måste vi tanka.

Tog en tur in på Kupan  Lasse hittade en agilitytunnel och två keramikskålar till hundarna, sen köpte han 4 DVD filmer. Jag hittade som vanligt igenting som jag ville ha. Kom ihåg att jag skulle ha tittat efter martiniglas, men det får väl bli en annan dag.

 

Att det var varmt denna dag märktes även på våra hundar

 

De låg utslagna lite var stanns Qling han ligger under huset där det är svalast.

Lasse han jobbade inne med att slipa väggarna i storstugan inför vår tapetsering som vi snart ska börja med.

Själv gjorde jag ingenting i värmen, kunde inte ens vara ute fast jag gillar solen.

 

Detta fick igång alla hundarna som stormskällde för att det var så roligt.

Tog en tur ner till brevlådan för att kolla om det hade kommit någon post, men den var tom. När jag cyklade hemåt så började det blåsa riktigt ordentligt, det kom stora svarta moln på himlen och jag tänkte att nu kommer regnet innan jag hinner hem. Men som vanligt här så uteblev detta och snart så började solen skina igen. Men temperaturen sjönk ordentligt.

 

Man blir ju lite lätt frusen när temperaturen faller från 44 grader till 26 och jag var tvungen att gå in och sätta på mig mina långbyxor och en tröja.  Lasse fick välja denna kväll och då blev det middag inne.

Ja så var kvällen slut rätt tidigt.  Upp i ottan och i säng före midnatt.

I morgon är en ny dag och min mammas 89:e födelsedag. Tråkigt att vi inte är hemma, men det får bli som vanligt en tur till dem när vi kommer till Stockholm igen.

Ia


Av Ia Hornesjö - 17 augusti 2015 06:42

Tog cykeln tidigt till brevlådan för att jag hoppades träffa någon från gårdagens bröllopsfest. Jag hade gjort ett bildspel och lagt upp på ett stick som jag ville överlämna.  Turen hade jag med mig, mötte brudgummens pappa som var ute med hunden och kunde få överlämna detta. Han blev jätteglad och jag hoppas brudparet blir det samma.


Kände för att ta mig ett dopp denna morgon, men orkade inte ta av mig kläderna och bli blöt, så det fick vara, fast det var så varmt redan och i dag kändes det riktigt klibbigt på kroppen.  Lasse har alltid något på gång och jag blev nästan trött bara av att se honom jobba. Visste att tvättmaskinen var igång så jag kände att jag kunde ju i alla fall hänga tvätten, men när jag kommer in så är den redan tömd och ute står Lasse och hänger även denna.   Något måste jag göra tänkte jag och gick ut och plockade en hel del med riktigt mogna björnbär och sedan gick jag in och gjorde en pajdeg och gjorde 10 stycken småpajer så att jag skulle ha något att ta med mig till vår lilla utflykt vi skulle göra denna dag.


Hundarna var i alla fall duktiga med att bada mycket, det är så skönt att de känner när de behöver ett dopp.

Vi 14-tiden skulle vi möta våra gamla grannar Elisabeth och hennes dotter Linda med sin kille Linus vid kamelbondens minizoo.  Det var Elisabeth som hade föreslagit den platsen för hon ville klappa på lite kameler.  Vi kom dit innan de hade hunnit fram, solen strålade och det var helt vindstilla, inte en liten skugga fanns det och jag kände att här kan vi bara inte vara.  Tittade efter kamelerna och såg att det fanns en långt borta vid kamelridningen, sen är det ju bara lite kaniner och någon minigris och inget för mig att betala 80 kr för att gå in och ta en fika.  Sen fick vi även se att det stod slut på det mesta i fikaväg och ingen glass fanns det heller denna varma dag. Ringde till Linda och frågade var de var, de hade hunnit till Köpingsvik och jag sa "vänd tillbaka till Borgholm så träffas vi där".  Vi träffades på Nettos parkering och sedan åkte vi vidare ner till hamnen.  Där hittade vi direkt en jättefin plats att sitta vi.

 

Kajor finns det gott om i Borgholm och denna kom direkt och satte sig hos oss när vi började ta fram vårt fika.

 

Elisabeth ville helst att vi skulle ta med oss alla våra hundar denna dag, men både värmen och platsen vi skulle träffas på satte stopp för detta och det blev bara Qling och Yra som fick följa med.

Sen fick vi se Thord och hans vän Janne komma gående. Thord fick syn på oss och blev så glad. De kom fram till oss och vi satt och pratade.  Opus som såg att vi var upptagna med annat passade på att sätta sig mitt på fikabordet

 

Inte brydde han sig om att husse sa till honom att gå ner. Nej här satt han bra, tyckte han.

Vi träffades lite mer än en timme och snart var vi redo att vända hem igen.

Lovade Elisabeth att vi ska komma till Kalmar någon dag och fika med henne, innan sommaren är slut.

På vägen hem så passade vi på att besöka Netto, men det fanns inget speciellt att handla. Köpte ett paket med Scans grillhamburgare som är jättegoda och lite annat i matväg.

När vi kom hem vid 17-tiden så var det fortfarande så hett på vår veranda och fast vi hade fläkten på så visade sig temperaturen på över 30 grader. 

Vi kände oss inte direkt hungriga utan sa att vi gott kunde vänta till klockan 19 innan vi  åt.

 

Temperaturen sjönk sakta men säkert och den var i alla fall nere i 27 grader innan vi satte oss till bords.

När vi hade ätit och skulle spela lite kort så kändes det nästan lite kylslaget fast temperaturen fortfarande var ungefär 25 grader och jag fick sätta på mig en tröja.

Vi satt ute till efter klockan 21, gick då in för att se på Beck.

Tänkte att denna natt lär vi nog bli väckta många gånger av skott, bockjakten är ju på gång och då brukar det smälla ordentligt.  Men inga skott hörde vi denna natt. Inte heller bockens skällande.

I dag är det en ny dag och en ny vecka.

Ia



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards