Alla inlägg den 20 augusti 2015

Av Ia Hornesjö - 20 augusti 2015 22:30

Idag var det en lite kylig morgon, bara 12 grader visade termometern på, men det skulle ändra sig fort.

 

Ja efter den lunchen mådde jag som jag redan visste att jag skulle må. Tål ju inte fett och nu efter att ha ställt mig på vågen denna morgon och nästan fått en chock så undrar man ju hur jag tänker. Men Lasse mådde som en prins.

 

Att bara vara hemma i grytan orkade vi inte, hade tänkt ta med oss våra gamlingar upp till hundlekplatsen denna dag, men avstod på grund av vädret. Men vi tog i alla fall med oss tre hundar och åkte upp till Böda och gick en promenad på de svalaste ställena. Det var i alla fall bättre temperatur där uppe än i vår skog och det var fortfarande en hel del med folk i rörelse denna dag. Vid parkeringen växte de nya maskrosor, så man börjar ju undra om det är en ny sommar på väg.

 

Kunde inte låta bli att ta en bild på denna lilla söta husvagn.  Tänk vilken skillnad det har blivit på standarden och jag trodde inte att någon skulle nöja sig med denna nu för tiden.  Men här var det livat i alla fall.

Det blev sedan bara en snabb tur upp till Byxelkrok och deras Ica för lite inköp till middagens sallad.

När vi kom hem och släppte ut hundarna i bilen så sprang de alla tre direkt ner i sin pool och svalkade sig.

Som vanligt så ville Lasse ta sig en liten vila innan det var dax för hundarna att få sin mat. Själv tog jag ett snabbdopp och sedan la jag mig i ca 30 minuter på madrassen och bara vilade.

Efter hundarnas mat tog jag cykeln till postlådan och den var idag rätt fylld med post. Fick bland annat från SKK att jag har en uppfödargrupp på Böda.  Vi får väl se hur det går med detta och vilka som kan tänkas hjälpa till.

Vi väntade med maten fram till klockan 19 denna kväll för att det skulle bli lite svalare på vår uteplats.

 

Ja så var även denna dag över, men de lovar varmt väder fram till måndag. Får se vad man orkar med, men det finns en del saker att göra inomhus som vi har tänkt börja med i morgon.

Ia


Av Ia Hornesjö - 20 augusti 2015 06:38

Morgonen var som den har varit nu i flera dagar, helt ljuvlig.

Hundarna var i full gång med att leka och bada när jag kom tillbaka från brevlådan. Hade fyllt upp deras bassäng med nytt vatten och det märks att de då gillar den ännu bättre.

Gjorde det vi skulle innan klockan 11,00 då vi hade bestämt oss för att ta med oss Yra och Qling på lite socialträning till Borgholm.

Började med att stanna upp i Köpingsvik och gå in och kolla i Sport tälten, det var idag 60% rabatt på det redan tidigare billiga priserna.  Det fanns mycket jag skulle vilja köpa, men efter sommarens viktuppgång så känns det inget roligt att köpa kläder, men två sport BH-ar blev det i alla fall.  Lasse köpte ett par nya solglasögon.

När vi kom in i stan så kände jag mig hungrig. Vi ville inte gå på någon hamburger eller pizza restaurang utan det skulle vara något pitoreskt med hembakat. Det ställe vi tänkte på var redan stängt för säslongen så vi vandrade vidare genom stan för att leta efter något.

 

Där bland alla småkåkar och den gulliga biografen hittade vi vårt ställe.  Det stod i alla fall Café på skylten.

Gick in på en bakgård där det fanns många små¨bord på den ojämna marken. Det var så gott som fullbelagt och även ett par småhundar låg under borden med sina mattar. Vi knölade oss in mitt i denna lilla röra och hittade ett bord som  var litet och vingligt.  Men vad gjorde det, vi såg på de andra borden att det som stod där verkade gott och mycket trevligt upplagt.

Fick en femhundring av Lasse som bad mig gå in och beställa något.  Tittade på deras meny och det fanns en massa gott, men som alltid så faller jag för en god smörgås med salami och brie. Så det fick bli detta.  Allt gjordes iordning vid beställningen, inget som låg framme och blev torrt.

 

Jag lovar att det var en helt underbar macka. Det var något gott nybakad bröd i rätt tunna skivor och sedan men härlig grönsallad med en dressing som var så god. Brie i massor och sedan skivad salami i lite tjockare bitar. Mums vad gott det var. Våra hundar skötte sig perfekt. båda la sig tillrätta under bordet där vi satt och inte brydde de sig ett dugg om de andra hundarna som kom och gick.

Sen när vi var klara så fortsatt vi vår lilla vandring genom stan. Lasse ville spela på hästar och jag ville till Kupan för att leta glas.

 

Hittade inte de glas jag letade efter, men två Camparieglas fick duga.

Sen vände vi hemåt på rätt tomma vägar.

Det var som vanligt varmt och klibbigt hemma på tomten, Lasse kände för lite vila och jag tog mig ett dopp och la mig sedan tillrätta på madrassen

 

När Lasse vaknade och hundarna hade fått sitt eftermiddagsmål så provade jag glasen med lite Martini.

Det var gott och glasen var goda att dricka ur.

I kväll blev det grillning och det var Lasse som stod vid grillen

 

Det blev spett med kryddstark korv och fläskfilé, därtill min goda rosmarinpotatis.

Lasse hade köpt ett vin på systemet som vi provsmakade, det var lite väl starkt tyckte jag. Inte så ofta vi köper ett som har 14% alkoholhalt.

Kvällen var så där lagom skön.

Gjorde lite glass till efterrätt

Sen blev det som vanligt TV och sova.

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards