Alla inlägg den 29 augusti 2015

Av Ia Hornesjö - 29 augusti 2015 23:00

      Morgonen började precis som vanligt här hemma på Vedby Skog med undantag av att jag var upp till katten Trullsan och gav henne mat innan jag cyklade vidare till brevlådan.

 

Ensam behöver man ju inte känna sig när man kommer upp på alvaret för dessa fyra kommer direkt springande för att kolla om jag har något med mig till dem.

Den första vi mötte när vi steg ur bilen var denna söta katt. Vi var i Borgholm denna dag för att gå på höstens storloppis.. inte fanns det något som jag ville köpa, eller fanns gjorde det ju säkert, men då var det alldeles för dyrt för min plånbok.


Visst är det bra att inte stressa i trafiken med höga hastigheter, men dessa egentligen bara dumma saker som att inte kunna gå åt sidan fast det finns plats gör stressen stor för många och skapar olyckor.

 

 Som vanligt var det varmt på vår uteplats när vi intog vår lunch. Var faktiskt lite sugna på någat att stoppa i munnen när vi kom från vår loppisbesök, det blev ett till på hemvägen vid vår Hembygdsgård, men dessa fyra loppisbord är de samma som har funnits varje månad under hela sommaren.

Tog en tur medan Lasse vilade. Det var en vit BMW som smög omkring runt våra småstigar på Vedbyskog, troligen letade de efter ett sätt att komma ner till Hornsjön, en med en sådan bil är det inte lätt att ta sig ner.

 

Tog en liten bild på vårt hus från vägen nerefrån sjön.

När jag kom tillbaka var det dax att ge hundarna deras eftermiddagsmat, den blir även en sysselsättning för dem eftersom de får leta efter sin mat. Det är bara Yra som vill in och äta ur skål.

   

Alla är i alla fall nöjda efter att ha fått i sig så mycket det orkar.

Kvällen var fin och klart att det blev att sitta ute och äta våra kräftor.

 

Fick för mig att gratinera våra havskräftor denna kväll och mums var det. Den blandning av det jag la på kräftorna fick bara det att vattnas i munnen, För de som vill veta vad det var så kommer receptet här:

70 gram smör (margarin) 0,5 dl hackad persilja, 1 msk hade timjan, 2 klyftor vitlök, 3 skivor formbröd utan kanter, ca 1 dl lagrad ost (riven) ca 1 msk pressad citron, salt och peppar.

Jag mixade allt detta och sedan skedade upp på varje kräfthalva.  Detta räckte till de sex kräftor vi hade.

Grillade i ugnen till de fått lite färg.

 

Även hundarna uppskattade denna mat.

Vi hade tänkt spela lite Möllky, men det fick bli lite kortspel istället. Sen lekte vi med hundarna som fick låta hur mycket det ville här nere i den tomma skogen.

     

Det blev ett sådant röj att min kamera inte kunde hinna med.

När hundarna hade fått sitt och kunde gå in och lägga sig så tog vi en tur upp till Royne för att kolla om vi kunde se katten, men vi hittade henne inte. Ställde ut hennes mat och hoppas att hon hinner äta upp den innan någon fågel har varit där och ätit sig mätt.

I morgon är det söndag och ingen tidning i lådan.

Blir väl lite hundvård som vanligt. Annars inget på agendan.

Ia


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards