Direktlänk till inlägg 4 september 2015

Torsdag och räkor

Av Ia Hornesjö - 4 september 2015 07:32

Idag var det sol igen och man kunde inte märka så mycket av regnet som hade kommit under onsdagen annat än att det mesta hade ändrat färg i naturen. Det bruna hade blivit grönt.

 

Kärleksörten hade blivit rosa bara över natten.

Ja det var en härlig morgon att cykla till brevlådan i, luften kändes så lätt att andas och massor av djur visade sig på vägen.

På hemvägen tog jag en tur förbi grannen för att kolla hans nyinköpta bil, hans volvo skar på nedresan till Malmö och den gick inte att lag, så han var tvungen att hitta en billig kombi för att kunna ta sig hem tillsammans med hunden. Det blev en jättefin BMW-98, nybesiktad för en liten slant.

Efter frukosten så var det dags att fylla bilen med skräp igen och bege oss till återvinningen.

   

Själv passade jag på att gå ner och titta på alla rätt nyfödda kalvar som finns i sina bås

 

De är så många men så fina. Man får inte gå in till dem på grund av smittorisk, men tyvärr så finns det de som lyfter in sina barn till dessa kalvar för att de ska få klappa.

På vägen hem så åkte vi till Löttorp för att handla lite och där ser jag skylten utanför Morells med "NYKOKTA KROPPKAKOR"  tänker att det blir ju den sista torsdagen vi kan äta detta innan vi far till baka till Stockholm och vi brukar ju både börja och sluta med ett besök på denna restaurang.

 

Klockan var bara 11,45 och de öppnar halv tolv så de enda gästerna som hade kommit var några jobbarkillar som satt ute och slogs med getingarna

 

Inne var det alldeles tomt, i alla fall i ca 10 minuter men sedan började det komma folk som ville ha antingen kroppkakor med sig hem eller sätta sig ner för att äta.

 

I år har Morells haft sin restaurang i 33 år och känner för att hitta på något annat så den är till försäljning, Tror nog att jag kan säga att vi har besökt denna minst 2 gånger varje år under denna tid och kroppkakorna har alltid varit en höjdpunkt.

Efter denna lunch var det inte lätt att ta sig för så mycket, magen stod i alla hörn och man var både så där härligt mätt, samtidigt som man nästan mådde lite illa av att ha ätit för mycket.

Jag hade i alla fall bestämt att röka lite räkor till denna kväll och detta satte jag igång med när jag kom hem efter att ha suttit ner ett litet tag och bara tagit det lugnt för att smälta lunchen.

 

Satte igång min rök och medan jag satt och väntade på att de första 10-15 minuterna skulle gå innan jag tar bort röken från elden så satte jag mig ner för att läsa lite på FB, men att sätta sig ner är ju inte alltid så lätt, alla våra hundar måste ju då vara med och kolla vad jag gör,

 

När jag var klar med mitt och Lasse med det han höll på med så slog jag upp varsitt glas Martini, något som jag tycker passar så bra i solen.

Men bara sitta och ta det lugnt är ju inget för mig så jag fick för mig att försöka ta bort en rutten stubbe som jag alltid brukar snava på när jag ska upp till gungställningen för att hänga något där.  Lasse hjälpte mig med att ta fram spett och spade och sedan satt jag igång, men den jäkla stubben satt mycket hårdare fast än vad jag hade räknat med och spetten var jättetunga, så jag kände bara att detta orkar jag inte. Lasse ser att jag ger upp och kommer till undsättning, ja även han hade svårt att få upp denna men gav sig inte.

 

Han jobbade på och hans killar var med som vanligt och höll sig nära.

   

Både Opus och Qling lekte tittut med husse bakom glasskylten.

Lasse frågade mig om jag hade sett vad som fanns i min getingfälla, jag sa att ja det är väl getingar, men jag kollade och det var mest flugor

 

Såg väldigt äckligt ut, så denna ska jag nu kasta på elden.

Ja dagen gick som vanlig och snart var vi framme vid vår middag.

 

Vädret var fortfarande fint och jag tyckte att vi kunde sitta ute, men Lassse tycker att de dumma getingarna är så påträngande att han ville sitta inne. Så då fick det bli detta.

Vi spelade i alla fall lite kort innan vi satte oss till rätta tillsammans med alla hundarna i soffan för att kolla på TV.

 

Kvällen var ljus väldigt länge och jag hade lite svårt för att hålla mig inne, så ut och fotografera ville jag i alla fall, så detta fick bli vad kvällen gav fast klockan var över åtta.

Vaknade vid halv fyra tiden av att det var väldigt trångt i sängen och insåg att det var fyra tikar och en hane som trängdes med oss. Gick upp på toa och hörde hur regnet smattrade mot taket. Hörde även några åskknallar innan jag intog sängen igen och snällt försökte få bort åtminstående några av hundarna ur sängen.

Somnade om och vaknade igen vid 6-tiden av både huvud och nackvärk.. tog en alvedon och la mig igen till klockan var 07,10 då jag hörde att Lasse var igång med frukost.. 

Så var en ny dag till enda.

Ia






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards