Direktlänk till inlägg 7 september 2015

Helgen med mycket på agendan

Av Ia Hornesjö - 7 september 2015 06:16


Lördagen började med sol, något som inte alls var utlovat. De hade pratat om massor med regn. Men det kändes ju bra för de som ställde ut denna dag. Vi själva hade en del att göra med hundarna och lite annat.

Bestämde oss vid 2-tiden att ta med oss tältet upp till Böda och se om det fanns plats att ställa det på. Det var rätt fullt, men vi hade med oss Qling och Yra och gick omkring och tittade lite på hundarna som fanns denna dag. Men så kom lilla regnet och vi snabbade oss på att springa till bilen och åka hem till ett torrt och fint Vedby Skog.

Tog en tur till upp till Böda lite senare för att kolla på finalen och se om det fanns några hundar med som vi kände. Men det var bara obekanta, men roligt ändå att se. Hittade i alla fall en tom plats precis vid ringen, så tältet kom på plats.

Träffade några cockerbekanta som också var där och satt sina tält på plats.  De flesta idag har så fina pop up tält som de sätter upp på ett par minuter, så detta är bara ett måste för oss om vi ska fortsätta med utställningarna.

   

Lite bilder från finalerna på lördagen.

När vi kom hem så blev det badning, föning och trim för Qling. Jag passade på att stå vid grillen medan Lasse höll på med honom.  Klockan hade blivit rätt mycket och det kändes i tarmen att vi inte hade ätit något under dagen.

 

Det blev enkel middag med grillad hamburgare i brist på annat kött på Ica denna dag.

Senare på kvällen började det blåsa och regna ordentligt och det kändes inte kul att släppa ut de hundarna som skulle med på utställningen i detta väder, men vad gör man.

Klockan halv 2 på natten ville Opus ut och naturligtvis tyckte alla killarna att de ville med. Så det var bara för Lasse att få på sig lite kläder och koppel på Qling för att han inte skulle skita ner sig och så en ficklampa.

Sen blev det lite ryckig sömn fram till klockan 06,00.

Upp som vanligt och fixade frukost gjorde Lasse.  Jag plockade i ordning de väskor som skulle med. Det duggregnade och jag kände ingen större lust att åka denna dag. Men efter att ha jobbat med hundarna så mycket så fick det väl bära eller brista med blöta hundar.

Vi åkte tidigt fast vi visste att vi kanske inte skulle komma in före klockan 11 med första hunden. Var på plats vid halv 9 och det var rätt så tomt på parkeringen, men flera av cockerutställarna var lika tidiga som vi.

Kom fram till tälten med dygnsura hundar så det var bara att börja torka och borsta igen.

  

Den första av våra hundar som skulle in denna dag var Qling i öppenklass. Han fick Exellent och Lasse kände sig ganska så nöjd  med hans kritik som löd:

Bra maskulin hane. Korrekt huvud och uttryck och bett. Passande lång hals. Står lite trångt i sin front. Kompakt kropp. Bra överlinje. Välansatt svans. Välvinklad bak. Fria rörelser, ej helt parallelt fram. Bra päls och temperament..


 


Sen var det Nemos tur som veteran. Han har ju lagt sig till med att han inte vill stå still utan då måste han prata och åma sig och Lasse blir helt slut. Men även han fick sitt Exellent och en bra kritik

Bra maskulint huvud och uttryck. Mörka ögon. Välansatta öron. Passande lång hals. Bra frontparti, Bra överlinje. Kunde vara mer kompakt i kroppen. Välvinklad bak. Rör sig bra för åldern, Bra färg och päls.

 


Sen efter lite paus så var det jag och Yra som skulle in i ringen, det var premiär för henne och jag hade haft så mycket att göra med Nemo medan Lasse var inne i ringen med Qling att jag hann inte springa runt med henne något, så hon var sprallig och glad när vi kom in i ringen och ville helst bara leka. Men det gick i alla fall att visa henne. Hon fick nöja sig med ett VG denna dag, men jag var ändå nöjd med hennes framtrände och en bra kritik

9 månaders tik. Välutvecklad för åldern. Bra feminint huvud och uttryck. Korrekt bett. Passande lång hals. Bra frontparti. Kunde vara lite mer kompakt i kroppen. Välvinklad bak. Lite fallande kors. Fria rörelser.  Behöver mer ringgträning,

 


Sen var det Olgas tur att få gå in i veteranringen.  Hon vet ju hur man visar sig så det är inget större problem med henne.

Att hon är fin vet jag så jag hade väl som vanligt lite förhoppningar på att få vinna. Men denna dag fick hon nöja sig med att bli 2:a mec Ck och bra kritik:

Bra feminin tik. Korrekt huvud, uttryck och bett. Bra längd på halsen. Korrekt front. Kompakt kropp. Fin överlinje. Välvinklad bak. Fria rörelser. Ställer i fin kondition för åldern, Bra päls och temperament.

Domaren sa att de två tikarna var precis lika bra och att hon helst skulle vilja ge dem första platsen båda två, men valde den andra för att den var äldre..


Sen blev det Lasse igen som fick springa in i ringen med Nemo för att gå mot denna tik som hade slagit Olga.

Hon fick Bir och Nemo Bim som veteraner


När vi ändå hade en uppfödargrupp så ställde vi upp. Fick hjälp av Ulrika och Sara.  Vi fick jättebra kritik och även hederspris så att vi fick även vara med i Bis-ringen denna dag. Men sen var det slut.

Kritiken för avelsruppen löd:

4 hundar i fyra kombinationer med rastypiska rörelser. Korrekta huvuden och uttryck. Fina färger och typiska pälsar.


Så var denna dag slut och vi var lika så.

Middagen fick bli en repris från gårdagen, fast denna kväll så fanns det ingen möjlighet att stå vid grillen, för så mycket regn som kom nu hade vi nog inte sett på hela sommaren.

 

Men det var gott ändå och efter ett glas vin till detta så var det inte lätt att hålla sig vaken.

Somnade gott i soffan och vaknade klockan halv 2 på natten, låg kvar i soffan till 2 och sen gick jag in och kröp ner i sängen till klockan var strax före 6.

Idag är en ny dag och solen skiner och vi har massor på agendan.

Ia


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards