Alla inlägg den 3 juli 2016

Av Ia Hornesjö - 3 juli 2016 07:06

Vaknade redan klockan 5 denna morgon och det var blött och ruggigt ute. Det kom en hel del regn under gårdagens eftermiddag så nu får vi hoppas på bättre väder idag. Något som de i alla fall har lovat.Släppte ut hundarna vid 6-tiden och direkt blev det att jaga harar.

På söndagar kommer inte vår tidning förrän framåt 10-tiden så det blev att äta frukost utan denna, vi satt även inne och åt, det kändes allför kyligt att sitta ute.

Vid 8-tiden klarnade det upp och även solen visade sig stundtals, men ingen vidare värme.

Vid halv tio tog jag cykeln ner till brevlådan och då hade DN kommit. När jag kom hem så satte jag mig i en solstol och läste denna tidning och även följetongen, som bara blir bättre och bättre.

Rätt som det var så springer Qling upp till slutet av vår tomt och ställer sig och hoppar tills han hade kommit över staketet, tror att det var en hare han var sugen på att jaga, men när jag ropade tillbaka honom så kom han direkt och ställde sig vid grinden.

Fick för mig att leta fram vårt stora sandfilter, hundarna måste ju få bada om det blir varma dagar och på något sätt så skulle jag nog få ihop det så det passade på hundarnas pool.

 

Lite hjälp behövde jag av Lasse, men det mesta klarade jag själv, men nu är det fritt fram för våra hundar att bada precis som de vill.

En liten lunch behövde vi nu efter allt jobb på tomten

 

En tur till Löttorp blev det även idag, jag hade fått för mig att göra något med kyckling och det hade jag inte hemma.

När vi kom hem så ville Lasse vila lite och jag själv la mig på min madrass i poolen och tror till och med att jag slumrade till lite.

Innan jag skulle påbörja vår middag så var det utfodringa av hundarna.

Middagen blev lite speciell idag, det var första gången jag gjorde detta, men jag lovar att det var gott

 

Kycklingmiddagen bestod av både surt, salt och sött. Prova gärna för det var jättegott och både enkelt och billigt.

Middag för två gick på ca 35 kr

6 kycklingben

125 gr rabarber (dessa hade jag i mitt eget land)

1 pkt bacon

Sås: 2 dl kycklingbulgong (jag använde tärning)

1 msk honung

2 dl vispgrädde

Tillagning: Stek kycklingbenen, salta och peppra. Lägg dessa i en eldfast form. Gör såsen och häll denna över kycklingen tillsammans med hälften av rabarberna som är skurna i mindre bitar.

Låt puttra i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.

Stek bacon hårt och knaprigt.  Stek resterande rabarber i smör, salt , peppar och lite socker.

Häll upp sås på tallriken och placera ut kycklingbenen, garnera med bacon och rabarber.

Jag lovar att det är en rätt som ni kommer att gilla.

Vi hade färskpotatis till som var underbart god att blanda med såsen.

Vi avslutade denna middag med jordgubbar  

Mätta och belåtna tog vi ett parti poker innan vi gick in och bänkade oss framför TV:n

Detta får bli dagen blogg-

Ia



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards