Alla inlägg den 29 juli 2016

Av Ia Hornesjö - 29 juli 2016 16:49

Idag vaknade jag i bra tid och kände mig rätt utvilad

Solen sken och det var 20 grader redan vid 8 tiden och vi som hade bestämt oss för att städa tomten och åka till återvinningen. Kändes som om jag inte alls skulle orka med detta.

Hundarna fick äta först idag

 

Men det gick och efter frukost och min morgoncykling så satte vi igång att lasta bilen.

Upptäckte att vi inte hade så mycket hundmat hemma så en tur till Borgholm för att handla detta på Netto var något vi måste göra. Så direkt efter Återvinningen så fortsatte vi Borgholm.

 

På vägen tillbaka till bilen så ville jag ta en titt på Röda korset. Kanske skulle jag hitta någon snygg glaskarott eller något annat i glas.  Nu hittade jag inget sådant men något annat som jag inte alls hade tänkt mig, men när det står en stor skylt att alla kläder idag kostar 10 kr styck så måste jag ju bara kolla vad de hade

  

Alla är i  min smak så det kändes lite kul att handla dessa och jag gillar ju återvinning.

Sen direkt till Netto för att storhandla allt som man behöver till hemmet som toa och hushållspapper, diskmedel och en massa annat. Köpte även räkor för att ha dessa till kvällens middag.  Lyckades handla för 800 kr i alla fall.

På väg hem tog vi även en till i tältvaruhusen vid Köpingsvik. Hittade inget direkt men köpte lite kökssvampar och lina till vår tvättställning.

Var även tvungen att springa in på Ica i Löttorp för nu hade jag kommit på vad jag ville göra med räkorna och då måste jag ha krondill. Naturligtvis blev det även lite annat.

Hemma igen, trötta och törstiga

 

Sen var det dags för mig att ställa mig i köket

 

Nu var Lasse trött och ville lägga sig och vila någon timme, själv tog jag tag i att byta lina på torkvindan, Först skulle ju all gammal lina bort och sen var det bara att börja trä den nya, ja bara och bara är nog inte sant, det tog på mina krafter vill jag lova att jobba så min mina armar, men det gick och bra blev det.

Nu hade klockan hunnit bli nästan 17, så nu var det dax för mig att ta cykeln ner till brevlådan och se om vi fått något i denna. Tyvärr var den lika tom som den varit varje dag denna vecka.

Nu började i alla fall klockan närma sig matdax, så lika bra att börja duka.

 

Vi satt där i lugnan ro och åt och sedan när vi var färdiga så plockade vi av och började spela lite kort. Konstig nog var hundarna väldigt frånvarande denna dag, inte någon av dem var framme och tiggde vid matbordet som de brukar.

Rätt som det är så hör jag Yra (hon har ett speciellt skall) skälla, det låter som om det kommer långt bort, men jag tror att hon står bakom stugan vid parkeringen.  Men rätt som det är så ser jag henne komma uppifrån ängen och fram till vår tomt. Vi ropar in henne och undrar hur sjutton hon har kunnat ta sig ut.  Snart ser jag även Qling komma springande mot tomten.  Ja ja, dessa två hittar då på en massa tokigheter. Troligen måste det har varit någon hare som fått dessa två att ta sig över staketet. Qling har ju gjort det tidigare, men aldrig Yra. 

Men hur sjutton får vi reda på var de har tagit sig ut.

Nej nu stänger jag datorn för i kväll.

Ia


Av Ia Hornesjö - 29 juli 2016 07:14

Idag skulle vi besöka en marknad i Sandvik. Eftersom inte Per och Nasek hade varit vid den platsen så passade det ju bra att ta sista dagen där och sedan åka direkt till Stockholm efter detta.

Men först skulle dagen börja och den började med regn och rusk. Vi satt inne och åt vår frukost, men Per med familj satte ute och regnet hade då upphört.

Vid halv 11-tiden kom vi iväg och då sken solen över Vedbyskog. Jag ända fram till Källa var det vackert väder, men sen kom regnet och vilket regn.

   

Lasse och jag envisades i alla fall med att gå en runda och kolla på de som hade vågat börja sälja något från stånden. Nu var det inte mycket att se så det blev ingen förlust för Per och Nasek, men de hade nog gillar fiskrestaurangen.

Vi vände hemåt rätt snabbt och passade då på att besöka Löttorp för lite inköp av filmjölk.

Tog även en tur in i en butik som säljer hantverka från öland. De har även en syatelje så de är lite skräddare också.  Deras loppisavdelning är vekligen en fröjd att besöka, det är så fint upplagt allt och lika smakfullt med färger och form som i den övriga butiken.

 

Denna butik borde vara ett måste för alla Löttorps besökare, men när det är dyrt att annonsera så är det inte lätt, så jag lovade att ta med mig lite annonser och sätta upp och henne.

Hem igen till ett soligt Vedbyskog

 

Vi hade idag även en stor fin padda utanför lilla stugan vid parkeringen.

Jag får alltid en sådan ångest inom mig när våra ungar åker härifrån efter ett par dagar. Det går ju över så fort jag vet att de är hemma igen, men det är jobbigt och har så varit i alla år oavsett hur gamla barnen är.

Det var varmt och blev bara varmare och varmare i vår gryta på tomten.

 

Det var inte lätt att hitta en helt skuggig plats, så jag tog istället cykeln och åkte ut lite för att få koppla av. Passade på att titta i brevlådan, men där fanns det inget ännu.

Hem och bjöd Lasse på lite kall saft medan han jobbade, själv hade jag inte ork till något.

När klockan var ca 17 så tog jag med mig Yra på en promenad ner till postlådan igen för att kolla om mina apoteksvaror hade kommit och nu fanns de i lådan.

Att laga middag denna dag var lätt. Vi hade massor med både kött och annat kvar sedan gårdagen. Bara att skära kyckling och flanken i tunna skivor så blev det kallskuret denna dag.

 

Av matens mängd att dömma så hade vi kunnat gott kunnat bjudit Lena och Rolle på middag dagen innan som Nasek ville att vi skulle göra.

Vi satt ute till 20 då vi gick in och kollade på en svensk kriminalserie.

Sen var dagen slut

Ia



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards