Alla inlägg den 5 augusti 2016

Av Ia Hornesjö - 5 augusti 2016 10:51

I morse var jag seg.

Kanske det berodde på att jag har varit vaken en hel del i natt, troligen för att jag somnade för tidigt.

Ja ja, hade en del att tänka på direkt när jag vaknade. Skulle ner till Mona och hämta blåbären som antingen skulle ligga kvar i den avstängda frysen eller stå på diskbänken. Såg inga blåbär, men däremot en sjö med vatten på köksgolvet. Det var frysboxen som hade läckt ut detta när den blev varm. Bara att börja leta trasor och börja torka, men hur mycket jag än torkade så kom det fram mer vatten. Kylskåpet var stängt och även avstänkt så jag öppnade dörren till detta och där låg en stor rättika helt ensam och alena. Jag letade överallt efter blåbären som jag hade tänkt gå hem och göra en paj med, men ingenstans fanns det. Troligen har de fått med sig dessa hem.

Hem igen för att ge hundarna mat. Hade fortfarande inte varit till brevlådan, men tog det sedan när hundarna var klara. Nu äntligen fick jag sätta mig ner och läsa gårdagens följetong för att sedan fortsätta med dagens.

Kollade i frysen efter middagsmat och hittade 2 tunna entrecoteskivor som jag gjorde en marinad till och stoppade i en plastpåse och sedan in i kylen.

Strax före 11 kom Robban, Kerstin och Amanda

 

Som vanligt hade de med sig underbara winerbröd från bageriet i Böda.

Även Oliver var naturligtvis med

 

 

   

Vi fikade och pratade om hus på Öland, de vill så gärna köpa ett ställe här uppe i denna trakt. Så vi får hålla ögon och öron öppna om vi hör något.

När de hade åkt så gick vi ner till Mona igen för att kolla så det verkligen var torrt på golvet. Lasse såg då att blåbären stod i frysen, fattar inte hur jag kunde missa dem i morse.

Men nu blev det tre stycken små pajer av dessa blåbär.

 

En snabb tur till Löttorp blev det även denna dag. Men när vi kom hem så bjöd Lasse mig på ett glas rött ute i solen.

Middagen började jag med vid 17 tiden, Lasse fick stå vid grillen och jag som vanligt i köket

 

Enkel och god middag blev det ialla fall.

När klockan närmade sig halv 8 så gjorde jag lite vaniljkräm och bjöd Lasse på en blåbärspaj.


Kvällen avslutades med ett fall för Wera.

God natt

Ia


Av Ia Hornesjö - 5 augusti 2016 07:35

Vaknade i lagom tid denna morgon. Hade en del på agendan denna dag, bland annat skulle jag ner till Mona och hämta hem lite saker som de inte vill forsla tillbaka till Nässjö.  Blev som vanligt en tur till brevlådan innan frukost

Istället för att sätta mig ner i lugn och ro och läsa följetongen i DN så satte jag en deg.

 

Meningen var att jag skulle hinna läsa medan denna jäste, men jag vet i sjutton var tiden tog vägen, för innan klockan var strax före 10 så hade jag inte kommit längre än att jag hade bakat ut bullarna och lagt den ännu en gång för jäsning. Nu var det dags att även gå ner till Mona, tur att Lasse hängde med för det blev två stora kassar fulla med både mat och annat.

Hem igen och började sätta in bullarna i ugnen, det var tre plåtar som skulle gräddas och min varmluft har slutat fungera i ugnen så det blir en åt gången.

 

När jag ändå var igång så fick det bli en dubbel kladdkaka, en sån där som man bara måste ha ibland, riktigt kladdig med saltlakrikts, flingsalt och citrongrädde.

Nu när denna var klar så var jag redo att sätta mig ett tag i solen och kanske ta DN. Men just då kom Lasse och sa att om vi skulle handla något så måste vi göra det nu. Lite måste jag ha så det blev i alla fall lite vila från köket.

Hem och då kom jag på att jag kan ju göra kroppkakor eftersom jag hade fått en massa bra potatis och även ett bit fläsk av Mona. Fram med bakbordet igen och en massa saker. Orkade inte stå inne och skala potatis utan tog med mig en kastrull ner till mitt land där jag har en liten kompost. Ställde mig att skala potatisen rätt ner i komposten.  In och skar denna i mindre bitar och satte den på plattan. Nu då, kanske jag skulle hinna med DN medan potatisen kokade. Men gick istället och kollade på vad Lasse höll på med och blev kvar där denna stund.

Medan potatismoset nu svalnade så blev det spisen igen och fläsket, löken och kryddpepparna som skulle stekas.

Snart var allt detta klart och jag kunde börja rulla potatisdegen och fylla 19 stycken kroppkakor.

 

Nu hade även klockan blivit nästan halv 3 så det var väl lika bra att slå ihop lunchen och middagen och sätta oss till bords för att äta helt nygjorda kroppisar, tillsammans med skirat smör och lingonsylt.

Ja paltkoma blev det och jag kände att jag måste ut och röra på mig. Tog en promenad med ett par hundar.  När klockan var ca 16 så hände det något som jag inte alls var beredd på. Mina hundar började slåss, tror att de själva inte visste vad de höll på med utan det blev bara ett virrevarr av hundar och det var Qling som fick mest stryk av Nemo. Nu hände det ju inte så mycket, men det är jobbigt när man inte vet vad som har utlöst detta. Kan vara så att Nellie är på gång att löpa och då behövs det inte så mycket.

Detta tog i alla fall musten helt ur mig och jag var tvungen att lägga mig ner för att vila en liten stund, mådde riktigt illa.

Efter denna lilla vila så bad jag Lasse att följa med mig ner till Mona för att hämta blommor som jag också hade fått men inte kunnat ta med mig hem på morgonen.

Någon mat var vi inte ett dugg sugna på när kvällen kom. Vi satte oss ute och spelade lite kort och jag frågade om Lasse ville smaka på kladdkakan, ja svaret hade jag ju väntat mig, ett stort leende och ett klingande jaaaaa. Men jag orkade inte vispa grädde och det blev bara en pytteliten bit, i alla fall för mig.

 

När klockan var 21.00 så skulle vi kolla på någon film, men jag vet egentligen inte alls vad den

handlade om och när klockan var 22.30 var det lika bra att gå till sängs

 

Så var denna dag slut. I morgon bitti måste jag ner till Mona igen för att hämta frysta blåbär, nu är ju inte dessa frysta längre eftersom de har stått framme sedan i går när de åkte hem, men det får väl bli en paj av dessa. Men innan jag börjar med någon så ska vi ha besök av Olgas bror Oliver med familj

God natt

Ia

 


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards