Alla inlägg den 13 augusti 2016

Av Ia Hornesjö - 13 augusti 2016 07:40

Nattsömnen blev så där, ja precis som den brukar bli när jag går och lägger mig för tidigt. Klockan halv två vaknade jag av att min arm värkte och jag visste inte riktigt var jag skulle placera den. Upptäckte också att Lasse låg brevid mig i sängen och så ett par hundar.  Eftersom jag satte igång och hosta också så vaknade Lasse och sa att han skulle gå in till den andra sängen.

Snart var det bara jag och två hundar kvar och jag kunde sträcka ut mig och hitta ett läge för armen så jag kunde somna om.

Sov sedan till halv 7 och det var väl helt okej. Hundarna verkade helt utslagna och ingen av dem visade att de behövde gå ut. Jag gick i alla fall upp och öppnade dörren och fyra av hundarna sträckte på sig och gick ut. Inne hos Lasse låg Olga och Nellie och dessa var jag tvungen att peta på för att de skulle förstå att det var dags att stiga upp.

Lite regn har det kommit i natt och morgonen var ju inte så där inbjudande när jag tog min cykel till brevlådan.

Efter frukosten och hundarnas utfodring så var vädret vacker och jag fick en kick av att solen visade sig. Sa till Lasse att jag skulle börja plocka ur allt ur lilla stugan så vi fick fram bäddsoffan som jag skulle skänka bort, men nu hade jag ändrat mig och tänkte behålla den. Lasse sa direkt ifrån, han orkade inte hjälpa mig med detta och jag sa att det var okej, jag skulle nog klara mig själv.

Att få ut sakerna tog tid och jag var faktiskt tvungen att be om lite hjälp och naturligtvis sa inte Lasse nej.

Skulle hinna  med en tur till macken för Lasse skulle spela på hästar och jag skulle förnya mitt 2-veckors keno.


Gick ut i köket för att hämta min kenolapp som skulle förlängas idag. Tänkte att Jag tar disken först. Sen blev det att jag började med att torka av dörrar och göra rent ugnen. Nu sitter jag i bilen på väg till macken, men var är kenolappen. Hoppas att det inte blir mina nummer ikväll.

,Var även in på Ica för att handla lite

Jaja, det blev mer jobb än jag hade tänkt mig.  Men vi kämpade på så att svetten lackade och yrseln kändes komma smygande, Lasse sa flera gånger "detta går inte",  men nu tänkte jag inte ge mig.

Men det är ju inte bara en sak att göra, för att få in den i huset så måste jag ändra en del saker där först och våra dörrar är inte så breda. Men med envishet går det mesta.

Vi fick in soffan och ställde den på plats, nu är den inte så snygg och min tanke var att jag skulle göra om den lite med lite snygga kuddar och något överdrag i svart/vitt.  Trött var jag och satte mig ner i soffan som kändes så djup, lutade mig bakåt och ryggen var stenhård och kantig. Visst ja, var är ryggkuddarna tänkte jag och började leta, ingenstans fanns de hur mycket jag än letade. Var på väg ner till Lasse som höll på i lillstugan när jag kommer på att där inne står två fotöljer som ofta hundarna ligger i och för två år sedan sydde jag nya dynor till dessa för hundarnas skull, ja just så var det och det var ju mina ryggkuddar som jag hade använt.

Tanken kom, men jag visste att jag inte kunde säga till Lasse "vi bär tillbaka soffan igen för det finns inga ryggkuddar", hade jag sagt detta så tror jag att Lasse hade blivit arg så trött som han var.

Så soffan får stå kvar och jag ska nog kunna ordna snygga till den med lite nytt tyg och stora kuddar till ryggen.

Lasse påtalade att vi kanske skulle stoppa något i magen och bad om en öl och macka. Ja en öl var allt vi hade och något gott pålägg hade vi inte heller, men jag slängde i hop varsin dubbelmacka bara med ost och pizzakryddor som jag grillade i våffeljärnet.

 

Nu var Lasse trött och sliten, han gick in och la sig och flera av hundarna följde med honom in.

När jag ändå var i gång så tog jag hand om Opus'

 

När detta var klart så var klockan nästan halv fyra och lika bra att ge hundarna deras mat.

Medan de åt så tömde jag maskinen på massa lakan som jag hade hunnit med att tvätta och som jag nu passade på att hänga ute.

Snart kom även Lasse upp och sa att han inte fattade att jag orkade vara i farten hela tiden.

Satte mig faktiskt ner ett par minuter och kollade på hundarna som jagade kaninungar på tomten. Tydligen tyckte Yra att det var jobbigt för hon tog sig ett bad.

  Nu när jag kommer in och ska börja tänka lite på middagsmaten så ska jag även byta kläder och upptäcker att jag har gått med min tunika ut och in hela dagen och så var jag ju inne på Ica och visade mig. Ja ja det bjuder jag på.

Kollar ut och ser att det regnar, nu är frågan, ska jag gå ut och hämta allt tvätt på linan och stoppa den i torktumlaren, eller ska den få hänga kvar och vi hoppas på lite sol efter regnet. Ja det fick bli det sista, men om de hinner torka i kväll tror jag inte, men då får de väl hänga ute en dag till. Det luktar ju alltid gott om nytvättad soltorkad tvätt.

Nu börjar det kännas lite i min kropp och värken som fanns i morse kommer smygande tillbaka. Men vad sjutton spelar lite värk för roll när man känner sig nöjd med dagsverket.

Nu är det bara middagen kvar.

 

Det var mörkt och trist ute så vi satte oss inne och åt med tända ljuslyktor på bordet.

Hundarna har redan hittat sin nya plats

 

Ja detta ser ju inte så snyggt ut, men man ska inte bara visa det fina, viktigt är också att visa det fula som kan förvandlas till något bättre. Nu är det bara Ikea och jag som kan komma på något och sen vågar jag kanske visa soffan igen på min blogg.

Klockan är nu 19.30 och så mycket mer än att stoppa in disken i maskinen och torka av bänken orkar jag nog inte med denna dag.

 


Kan ju alltid hoppas på någon bra film på TV som man kan somna gott till.

Vi syns och höres i morgon.

Ia 


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards