Direktlänk till inlägg 14 augusti 2016

Söndag och sol

Av Ia Hornesjö - 14 augusti 2016 07:49

Trodde jag skulle sova som en klubbad gris i natt, men icke sa nicke

Gick och la mig vid 22-tiden och somnade ganska så fort, men vaknade igen när klockan slog halv ett. Lika gärna att lyssna på radion tänkte jag och började med detta, försökte slumra, men var klarvaken till klockan var halv fem i morse. Fick putta bort Qling flera gånger som envisas med att ligga ända uppe vid mitt ansikte.

Klockan kvart över 6 kom Lasse in och la sig i sägen brevid mig, jag bara kände, nej jag vill sova orkar inte prata. Han frågade hundarna om de ville gå ut och inte var det väl med direkt glädje de hoppade ur sängen, men alla fick sin kisstund i alla fall. Kände att det var lika bra jag steg upp och ställde mig i duschen för att kvickna till.

Lasse hade haft Olga och Nellie i sin säng och han tyckte det blev så trångt att han försökte smyga sig upp för att gå ut och lägga sig på soffan i storstugan, men innan hade hande hunnit upp så var både dessa hundar före honom in och hoppade upp i soffan.  Spelar ingen roll hur många saker hundarna har att sova på, för de ska vara precis där vi är. Tur att både Nemo och Opus vill sova i sina korgar i hallen.

Fick ett sånt där ryck i morse igen, kunde nog har vänt ut och in på hela huset. Äntligen har jag fått överta både tvätt och disk, något som Lasse har envisats med att ta hand om i flera år nu, men med hans värkande kropp så har han äntligen låtit mig ta över och vad härligt det är att få börja morgonen med att tömma diskmaskinen och sedan fylla den på nytt. Äntligen känns det som om mitt liv har en mening.

Nu är klockan nio och jag ska ta cykeln tilll brevlådan.

Hem och satte mig tillrätta för att läsa tidningen, Lasse var redan igång med att sortera virke och hundarna hade lagt sig utspridda i solen.

När klockan var vid 12-tiden så gick jag in och gjorde oss varsin toast i våffeljärnet, till dessa tog vi ett glas lättöl innan vi åkte in till macken för att jag äntligen skulle få byta mitt Keno.  Det blir ju aldrig några stora summor på detta , men av 14 dragningar så var det i alla fall 9 som hade gått in denna gång och 115 kr är nog det mesta jag har vunnit.

Middagsmat hade jag hemma så det blev inget Ica denna dag.


Hem och Lasse tog fram röjsågen för att slå av lite törner och annan stickande växter, som finns överallt på denna tomt.

Själv gick jag in en stund för att kolla på Stenson, men som vanligt får jag ju aldrig sitta och njuta för naturligtvis ska Yra och Qling sätta igång med dragkamp om mina tofflor.

Kände att det var nog lika bra att dra på mig stövlarna och gå ut och lägga ett spår till hundarna, fast aktiverade har de varit ändå för nu vimlar hela tomten av små kaninungar som springer runt med sina små söta hoppande bakben  

Ja mycket  kaninjakt har det varit denna dag, Qling, Yra och Olga jagar dessa små hela tiden, de andra tre bryr sig inte.

Gick in och gjorde ordning den mat som inte skulle grillas, sen tog gick jag ut och la lite dofter uppe på alvaret och ner i skogen, kände att att i alla fall Qling och Yra måste bli lite aktiverade.

Hann med dem båda innan Lasse ropade på mig att jag skulle komma och sätta mig och ta en drink

 

Kvällen var helt ljuvlig och vi satt som vanligt kvar ute och spelade lite kort.

Det luktade brandrök och man blir ju lite orolig när man vet att det inte finns några folk i husen och ändå luktar det. Det är ju också eldningsförbud på hela ön. Kanske var det någon som långt borta tyckte att det var kallt i huset och hade satt in en brasa. Ja vi såg i alla fall inget och lukten upphörde.

Vid 21-tiden skulle jag se Maria Wärn, ja ja, vad den handlade om har jag inte en aning om utan somnade gott i soffan.

God natt

Ia 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 08:07

      Natten blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, fick mer djupsömn än vad jag brukar, men jag var slut efter gårdagen, det vill jag lova.   Vaknade med magont även denna dag, men tyckte att det kändes bättre ända tills jag hade ät...

Av Ia Hornesjö - 9 september 2019 06:47

      Natten blev i alla fall bättre än vad jag hade hoppats på och det kändes extra skönt att hundarna accepterade att inte ligga i min säng.   Dagen började inte så bra, men jag tog ett par Alvedon, egentligen mot min vilja men kände att ...

Av Ia Hornesjö - 7 september 2019 07:21

      Vaknade upp till regn och hade helst velat vara kvar i sängen för mycket till sömn blev det inte denna natt, kroppen värkte och Yra vägrade att flytta sig från mina ben och det gjorde så förbaskat ont, men jag har ju så svårt att bara kast...

Av Ia Hornesjö - 6 september 2019 23:30

Så var det fredag igen och idag är det en del att göra både med hundar och annat       Värmen börjar sakta men säkert krypa neråt men så länge det är över 10 grader så är det i alla fall sommar.  Mina steg igår blev ungefär vad jag hade hoppa...

Av Ia Hornesjö - 5 september 2019 08:08

      Även denna dag blev det ett glatt uppvaknande av att se solen skina in genom vardagsrumsfönstret. Mycket att göra denna dag men som vanligt efter frukosten så tog jag med mig en av hundarna på en morgonpromenad för att hämta något i brev...

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards