Alla inlägg den 23 augusti 2016

Av Ia Hornesjö - 23 augusti 2016 07:10

Vaknade tidigt denna morgon, klockan var strax före halv sex men det var svalt och skönt i rummet, hade haft både sovrumsfönstret och fönstret i storstugan öppna och det gjorde att luften var helt annorlunda än vad den brukar vara med stängd dörr för att hålla hundarna utanför. Yra hoppade direkt upp till mig när jag gick och la mig igår kväll men jag var snabb på att skicka ner henne till golvet igen. När jag vaknade i morse så upptäckte jag att hon låg i Lasses säng, ja inte bara hon utan även Olga, tur att Nellie sällan vill sova i våra sängar.

Det blev en lång kväll framför TV:n igår, först halv 8 hos mig och sedan Idol med en spännande ny jury. Många riktigt duktiga artister fick de fram denna första dag.

Sen var det en ny serie som började och även den kollade vi på, efter detta blev det Beck, men den var ju gammal och redan sedd så då tog jag hand om köket i stället.

Upp för att ta reda på en liter mjölk som hade utgångsdatum den 20:e men inte var öppnad. Vispade ihop en pannkakssmet av denna

Vid 7-tiden var jag klädd i shorts, linne, sandaler och regnjacka för att ta mig först upp till alvaret med vår soptunna, ner igen för att hämta cykeln och sedan en stilla och härlig cykeltur till brevlådan.

Hem för att äta frukost och läsa DN innan jag direkt därefter ställde mig för att grädda pannkakor.

Det tar ett tag att grädde de små tunna pannkakor som jag gör, men jag är effektiv och använder två stekpannor åt gången, en för att grädda ena sidan i och sedan vända över i nästa så att jag kan börja på nytt med nästa direkt

När dessa var färdiggräddade så var det hundarnas tur att få sin frukost.

Lasse tog sedan Nellie med sig ut på en liten promenad eftersom hon fortfarande löper och inte kan vara lös med killarna.

Så var klockan 9.00 och dagen kan få börja.

   

Så var nästa etapp med dessa pannkakor igång. Det skulle bli en massa goda Crepes med vitlöksstekt svamp och gräddstuvning.

Detta tog ett tag innan allt var färdigt och Lasse hann under tiden med att både bada och tovutreda Qling. Men han var rätt mör efteråt, har ett bord som jag alltid ställer hundarna på i duschen men av någon konstig anledning så kom detta med till Stockholm förra sommaren och har inte kommit tillbaka till sin rätta plats Öland. Så det blir att sitta på knä och bada hundar och det är inget som varken jag eller Lasse orkar längre.

Här finns det inte heller några affärer att bara gå in i och försöka hitta det man söker, men vi vet att ibland kommer det in saker till Röda korset som man tycker sig ha behov av, så det blev en tur dit, men idag fanns det inget. Jo jag hittade en metallsökare för 25 kronor och det kunde jag ju inte låta bli att handla.

Fortsatte upp till Böda sand där vi vet att folk oftast kastar sina saker som de inte orkar ta med dig hem, det brukar vara både brassestolar, grillar och campingbord. Så kanske det kunde finnas något där så vi kunde använda i duschen

 

Tomt var det här på både bilar och saker. Verkade som någon städpatrull hade varit här före oss för så här rent var det länge sedan man såg detta ställe.

Hem igen och Lasse sa man får ta vad man haver, bara man skonar sin rygg

 

När detta var klart så var han nog lite torr i halsen så något att dricka gick jag in och gjorde

 

Vädret var helt underbart denna dag och det kändes som sommaren hade kommit tillbaka efter någon veckas tråkväder.

 

Ikväll kände jag för att få spela lite kort, men klockan gick så fort och jag ville även se Halv 8 hos mig, så vi gick in och satte oss för att kolla på detta
 

Lasse släppte ut killarna och gick med dem ut på tomten, jag passade då på att ta fram lite godis till honom, något som jag vet att han alltid uppskattar.  Bjöd mig själv på lite, men tog bara en tugga och kände att detta skulle bli för mycket för mig, men Lasse dök in på även mina rester. Se då för jag väl tro att kladdkakan var god.

Kollade Idol och sedan var det den nya serien (vad den heter kommer jag inte ihåg)

Klockan var nu 21.00 och jag trodde nästan att det brann nere i skogen, så röd var himlen. Tyvärr så tog jag ingen bild direkt, utan detta kom jag på när det mesta hade försvunnit och mörkret börjat infinna sig.

 

Ja så var även denna dag slut och jag känner väl inte att jag har gjort så mycket, men ändå så känns det i kroppen.

God natt

Ia




Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards