Alla inlägg den 8 september 2016

Av Ia Hornesjö - 8 september 2016 09:52

Vilken natt det har varit, inte en vindpust har jag känt fast fönstret stod helt öppet ovanför mitt huvud. Sen att vakna upp och se att det redan var 18 grader gjorde min dag lycklig.

Hundarna var jättetrötta denna morgon och jag öppnade inte dörren för dem förrän klockan var 8. Hoppas detta håller i sig.

Jag trodde att vår post och tidningar skulle vara tillbaka till Stockholm denna dag, men tog ändå cykeln ner till brevlådan bara för att komma igång. Såg direkt att lapparna där det står DN och ÖB satt kvar på lådan. Att ta mig fram till denna var inte lätt för de hade redan tidigt denna morgon lagt på nytt oljegrus på asfalten och mina skor fastnade i detta. Tidningarn fanns och jag var nöjd utom med att skorna nu även fastanade på pedalerna.

Hem och kollade mina eftersändningar och upptäckte att post och tidningar kommer hit hela veckan. Tur att vi inte fick för oss att åka hem idag, som jag hade planerat.

Började direkt med att plocka bland allt som ska undan innan resan hem till Stockholm, fattar inte varför vi drar fram så mycket som sedan nästan inte får plats inne i huset. Önskar att vi hade ett garage där man kunde ställa allt, så mycket lättare det hade varit.

Bilen packades också med en massa som skulle upp till återvinningen. Så det blev en tur dit innan vi åkte för att äta lunch.

Eftersom det är sista torsdagen vi är här nu denna sommar så blir det kroppkakor på Morells.

 

Skulle kunna gå dit bara för att äta deras goda vitkålssallad.  En lunchportion hos Morells är fyra kroppkakor+dricka för 98 kr och så har de ett härligt salladsbord också.

Jag tog tre kroppkakor på tallriken och la en i doggybaggen som jag redan hade bett om eftersom jag visste att jag inte skulle kunna äta upp allt. Lasse gjorde detsamma. Åt två och en halv kroppkaka och det var en halv för mycket, Lasse fick i sig nästan tre, så det blev lite mer i doggybagen än våra två som vi lagt är direkt. Bra nu hade vi middagsmat också.

På vägen hem så visste vi att det kunde vara stopp på Hornsjögatan så vi tog vägen över gården istället. När vi kom fram till avspärrningen för korna så var alla sex där och jag vågade inte gå ur bilen för att öppna och kanske få ut kossorna ur hagen. Så vi fick vända igen och hoppades på att komma fram på Hornsjögatan, något som vi snart upptäckte kunde bli svårt. Det var en stor asfaltsvält på gatan och det går ju inte att mötas på denna väg, men med lite hjälp av att han försökte köra åt sidan så mycket som möjligt och vi ut i dikeskanten på vår sida så kom vi i alla fall förbi.

Hem för att fortsätta med undanplockningen.

 

Men innan jag började med det så gick jag min runda på tomten för att kolla lite på de buskar som finns.

 

Vad jag har saknat min gamla pool denna sommar, har inte klarat av att bada i denna lilla där vattnet bara har gått upp till strax under midjan, men varmt är det fortfarande i den.

 

Tyckte att detta var varmt när jag började städa, men varmare blev det och snart visade sig termometern på 40 grader.

 

Lasse kände att han måste få vila lite efter den tunga lunchen och medan han sov så började jag att plocka undan på uteplatsen och ta in de tunga möblerna under taket. Det var jobbigare än vad jag trodde och snart kände jag mig helt slut i kroppen.

När Lasse vaknade till så kom han ut och så hjälptes vi åt med de tunga möblerna.


 

Vi 15-tien upptäckte vi att det fanns mer som skulle till soppstationen och kände att det var lika bra att ta det redan idag, för i morgon ska släpet packas med det som ska hem.

Tänkte att nu borde de vara klara med vägarbetet och inga skyltar var uppsatta så vi började köra Hornsjögatan fram när vi hade kommit en bra bit på denna kilometer så ser vi att hela vägen är blockerad av en stor lastbil med asfalt och även den som kör på asfalten. Det var bara att börja backa tillbaka på denna väg och fullt hade vi i bilen så det gick inte att se bakåt. Stackars Lasse som har ont i sin kropp och har svårt att vända sig om fick det svårt nu, lyckades i alla fall backa så långt att det gick att köra in på en liten stig, men vad denna var lång innan vi kunde vända.

Nu började tiden ticka, fick ta kustvägen ut till stora vägen och sedan trodde vi att det skulle vara lugnt, men inte heller här var det någon bråska för den stora traktor som låg och fiskörde, vi försökte flera gånger att komma förbi honom men han hade hörselskydd och blilcken bara framåt.

När vi äntligen kom ut på 136:an så var klockan 15,56 och skulle i hinna fram till 16,00 ska fick det inte bli något mer stopp på vägen. Klockan 16,01 körde vi igenom grinden, det var bara den som leder ut bilarna som var öppen, men vi tog den och hann kasta vårt skräp.

Kändes som en mycket stressad resa och det första jag sa när vi kom hem var att nu sätter vi oss ner och tar en drink

 

Någon middag behövde jag inte tänka på, vi hade våra kroppkakor som var kvar från lunchen och dessa stekte jag i lite smör och så fick det räcka med detta
 

När klockan var 22.00 så var vi trötta och gick till sängs.

Ia




Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards