Alla inlägg under juni 2017

Av Ia Hornesjö - 30 juni 2017 09:26

Sov inte så bra denna natt, kändes som om jag nu var tillbaka på ruta ett igen, men dålig sömn.

   

Ja inte blev det så många timmar med riktig sömn denna natt.

Även gårdagens steg blev inte så många som de borde, men inte så kul när vinden viner och kylan känns isande i kroppen.

Inte blev man mindre glad när regnet piskade mot taket och till och med hundarna ville in direkt efter morgontoaletten.

Efter vår frukost och hundarnas mat så blev det att börja leta efter sånt som vi inte ännu har funnit, bland annat vår stora lampa till uteplatsen och hundarnas pool, detta är ju inte små saker och vi har bara små hus att leta i så det borde inte vara så svårt att hitta dessa saker.

Men Lasse letade igår och fann inget av dessa saker, så idag blir det jag som får gå husesyn.

Lampan hittade vi, men inte hundarnas pool, men den kommer säkert fram den också,

Lasse kunde inte låta bli gräsklipparen fast det regnade och så sågade han av lite kvistar på enbuskar.  

När klockan var 11 så blev det en tur till återvinningen med lite brännbart och lite annat.

En tur till Ica för att handla lite, ja det var sånt vi inte behövde men när vi ändå var där så var det ju lika bra att köpa hem lite konserver mm mm.

Klockan 13 hade regnet upphört.

Eller upphört var väl att ta i, det regnade till och från hela dagen.

Poolen hittade jag i alla fall, den låg på botten i den andra poolen som var övertäckt, så nu när det blir varmt finns det i alla fall något för hundarna.

Blev mycket med innesittande denna dag för mig.

Hade planerat att grilla denna kväll, men det var bara att inse att det inte skulle fungera i regnet.

Tog i alla fall en tur tillsammans med Lasse ner till brevlådan vid 5 tiden, det blåste och regnade, men vi behövde en promenad.

     

Det hade kommit post både från Bring och Postnord, så nu vet vi att det fungerar i alla fall.

Middagen blev hemgjorda hamburgare, pommes och svensk sparris.

               

Sen blev det bara att krypa upp i soffan och kolla på TV hela kvällen.

Gick och la mig klockan 23 och hoppades att få sova.

God natt 

Ia

 

 

 

Av Ia Hornesjö - 29 juni 2017 08:37

I natt har jag sovit gott, visst har jag varit vaken någon gång med att sen kolla på min mobil och se att jag har fått sova dryga 4 timmar det känns toppen.

   

      

Även stegen fick vara helt okej denna dag, men det vore bra om jag kunde förbruka flera kalorier, men jag har inte ätit några 1500 dessa tre senaste dagarna, så jag borde i alla fall inte öka i vikt.

Idag lovar de stora mängder regn ja de säger att det kan komma upp till 90 mm, så när jag kollade på himlen klockan 7 så var den mörk.

   och såg inte direkt ingivande ut för en morgonpromis till brevlådan. Men redan efter en kvart så klaranade det upp och jag tog med mig Olga på vår första morgonpromenad till brevlådan för att hämta Ölandsbladet.           Den stora fula högen med massa skräp som ligger på alvaret hade jag hoppats skulle vara borta, men den ligger där och skräpar.

Efter att Olga har fått gå i sin takt och luktat så var vi i alla fall framme vid brevlådan och vår eftersändning av Ölandsblandet hade funkat perfekt.

Så vände vi hemåt och nu började det blåsa ordentligt

    Som alltid  på mina morgonpromenader så var det stilla och fridfullt, det enda som hördes var rovfågelns skrikande läte.  Vår väg ner till stugan har inte blivit klippt av markägaren och det blir nog Lasse som även detta år får ta det. 

Hann med lite rensning av mitt land igår, men det har varit så torrt att det inte finns så mycket kvar.

          Det enda som egentligen har klarat sig är gräslök, persilja och oregano. Men var har alla rabarber tagit vägen, det finns bara några små tunna blad kvar och lika så med mina jordgubbar, hittade 3 små kart och inte finns det alls så många plantor kvar heller. Ja detta är vän kontentan av att man inte finns på plats hela tiden och kan vattna. När jag kom in så frukostbordet dukat och jag kunde sätta mig ner och äta mitt lilla ägg och dricka mitt kardemummakaffe.

 

Olga var tydligen trött efter promenaden för hon la sig på golvet och glömde helt bort att hon normalt alltid tigger vid vårt frukostbord.

Lasse fortsatte ute med gräsklippning av vår nerfart från Alvaret fram till klockan var 11.30 och då ville han åka in till Morells och äta kroppkakor.

Detta är ju bara ett måste för oss första torsdagen vi är här nere inför sommaren.

  Klart att vi inte kunde äta upp alla fyra som ingår i dagens lunch, så jag fick be om en låda att ta hem de fyra som blev kvar.  men det passar ju bra, då slipper jag tänka på middag denna kväll.  Åkte sedan en tur upp till nya Valles   de har fått en helt ny hall där allt finns under samma tak, ja detta måste vara ett riktigt lyft för Valles.

Sen fortsatte vi upp till Byxelkrok för jag ville gå på Ica och handla hem lite varor till mitt bak, passar ju bra att baka bullar en sån här ruggig dag.

Så fort vi kom hem så stöp Lasse i säng och sa att han behövde en timmes vila. Själv tog jag fram assistenten och började med att sätta en deg   Medan denna stod och jäste så satte jag ingång med att lägga upp annonser på Tradera. Detta höll jag med på de 45 minuter som jag hade degen på jäsning. Nu var det bara utbaket och forma lite kanelbullar som gällde innan de än en gång skulle stå på jäsning en halvtimme. Nu fanns det tid för mig att diska rent alla skålar och annat som jag tagit fram inför bakningen.

När första plåten stod i ugnen så kollade jag in på Lasse som fortfarande sov gott och hade så gjort nu i över 2 timmar.  Men han vaknade av den goda bulldoften och var snart på benen igen för att få smaka den första bullen.

Inga promenader blev det för mig denna dag, vädret var inte alls kul och kallt var det också.

  Syntes på hundarna att det var tråkväder för alla sov mest hela dagen. Kunde inte låta bli att ta en bild på Yra, hon är så lik sin mamma som alltid intog denna soffa när vi var här på Öland.

Middagen blev som jag redan hade skrivit rester från dagens kroppkakor, men denna gång stekta

  till dessa passade det bra med en lättöl.

Jag kände att jag var uppe i varv och ville se en bra film på TV, det blev på 8:an som visade en helt underbar film med Julia Robert m fl.

 

Som jag redan förstod så hade det inte blivit några 10000 steg för mig denna dag och då en alldeles låg kaloriförbrukning. så denna dag med två gånger kroppkakor så blev det norg inte så bra.

Låg sedan och lyssnade på radion till klockan var närmare halv 2 på natten.

God natt 

Ia

 

 

 

 

Av Ia Hornesjö - 28 juni 2017 07:17

Vaknade till och från även denna natt, men det var kul att se på mobilen att jag för första gången på länge haft mer sömn än dvala, om inte så mycket. Trodde nog att det skulle bli några flera timmar efter en tröttsam dag

   


Att det även hann bli en del steg igår fast vi satt i bilen i över 6 timmar kunde jag nog lätt ha räknat ut, bara stegen fram och tillbaka för att tömma bilen blev nog några. Sen var det mycket traskande fram och tillbaka på tomten och en hel del lyft för jag ville så fort som möjligt få fram våra gamla tunga möbler och detta känner jag att jag får sota för idag då rygger värker ordentligt.

Nu strax efter 7 har alla hundar varit ute och som vanligt här på ön vägrar Qling att komma in .

Han har som vanligt hittat sin plats på ett bord.

   

Tro inte att jag tänker komma in säger Qling.

Men så där jätteroligt är det inte att sen se matte och husse sitta och äta frukost.

Efter frukoste satte Lasse igång med att klippa gräs igen'

   Själv tog jag tag i mitt datarum för att städa av allt skit som de smä mössen hade lämnat efter sig. Efter nästan 2 timmars jobb inne så gick jag ut och satte mig ett tag innan det var dags att stoppa något i magen igen.  

Det fick bli öl och mackor.

När vi precis var klara så kom det två killar från Borgholms Energi för att kolla på vår pump som hade lagt av och det resulterade i att det luktade skit i hela huset.

         

Det var två duktiga killar som fixatde detta och bytte ut vår trasiga pump

 

Nu blev det en tur till Löttorp för att besöka sommaren första loppis


 

Den var välbesökt med det var i stort sett samma saker som det är varje år.


   

När vi kom hem var Lasse trött och passade på att ta sig en tupplur i mitt nystädade datarum. Själv bestämde jag mig för att sätt upp taket på vår grillpaviljong. Inte så lätt när man är som jag kort i rocken och behöver klättra, men jag fixdade det i alla fall.

      

Sommarens första grillning på Vedbyskog blev bratwurst och bröd

 


Min basilika fick stå på bordet och lukta gott.

Sen tog vi med oss två hundar och gick på en promenad ner till Hornsjön och köpte även varsin glass på hemvägen.

Skulle besöka Royne i hans husvagn men den var tom och det visade sig att han hade åkt till Kalmar.

Nu har klockan hunnit bli snart 23.00 och jag ska lägga mig tidigt denna kväll och lyssna på radion tills jag somnar.

I morgon väntas det regn i massor, så det blir att jobba inomhus då.

God natt

'Ia 

 

 

Av Ia Hornesjö - 27 juni 2017 22:38

Vaknade tidigt denna morgon.  Inte hade jag heller sovit speciellt mycket denna natt, men så är det ju oftast när man ska iväg på något.

   

Men det var skönt att komma igång tidigt och inte hade vi någon direkt tid att planera heller, utan allt fick ta sin tid.

Men klockan 9 kom vi iväg

    Bilen packad och klar för avresan till vår Ö

Resan gick bra , men det gick inte fort, har väl aldrig sett så många traktorer och andra fordon som bara fick köra i ca 30 km på E22:an och inte går det då heller att köra om,

Efter ca 4 timmar så tog vi i alla fall rast på vårt vanliga ställe vid Emån strax innan Mönsterås

   

Lite kisspaus för oss alla och så en snabb macka att stoppa i magen.

Sen kröp vi vidare fram tills den härliga skylten visade sig

     

och snart var vi uppe på Ölandsbron.

Väl framme vid stugan så var det en glädje för alla våra hundar att få sträcka på benen ordentligt på tomten och det höga gräset

   

Nu var det bara avlastningen som gällde innan vi fick sätta oss i bilen igen för att åka in till Löttorp för att köpa bensin till gräsklipparen och lite mat att stoppa  i magen. Men innan upptäckte jag att fast vi hade haft strömmen på hela vintern för att ha musvarnarna på så hade detta inte hjälpt ett dugg utan det hade varit många möss inne och gjort sina behov. Bara att ta fram dammsugaren och göra så rent som möjligt. Sen blev det en tur till den dyra Ica affären. Blev inte så mycket köpt utan bara det viktigaste för att vi skulle ha något till frukosten i morgon.

Hem och jag kollade på mitt fina land som växte så fint förra sommaren.

      Nu var det inte mycket kvar av det goda. Men imorgon ska jag rensa och så får vi se vad som finns kvar.

Nu passade Lasse på att sätta på vattnet och när detta var gjort så stod vi ett tag och pratade med grannen.  När jag kommer in hör jag ett tjutande larm och fattar först inte vad det är, men snart visade det sig att hela golvet i köket var vattentäckt och det visade sig läcka från diskmaskinens avlopp. Nu blev även golvet tvättat innan vi fortsatte våra arbeten.

Nu kom nästa bakslag, motorn till avloppet hade lagt av och detta fick vi inte igång, så nu gäller det att vara sparsam när man går på toa innan de har varit här och fått allt att fungera igen.

Upptäcker att ett fönster står öppet i vår storstuga, jag frågar Lasse om han hade öppnat detta och han säger, nej det såg jag när vi kom och tänkte att vad bra att du vädrade ut. Ha ha, här har vi inga tjyvar, detta fönster har varit öppet sedan i september.

Nu äntligen satte vi oss ner och tog de mackor vi skulle ha stoppat i magen när vi rastade.

Sen ville Lasse klippa lite gräs.

  

Det gick väl rätt trögt, men lite hann han med innan han kände att orken försvann.

Nu var klockan strax efter 21 och vi tänkte sätta oss ner framför TV:n men den talade om att vi inte var berättigade till någon kanal, så nu blev det ett samtal till Viasatt som sa att tyvärr blir det så när boxen har gått i i viloläge och då måste de skicka en signal. Men detta gick snabbt och vi orkande väl titta lite. Men nu är klockan snart halv 12 och  jag hoppas kunna sova lite  denna natt.

I morgon är en ny dag med en massa åtagande, men det känns bara roligt.

God natt

Ia

 

 

 

 

Av Ia Hornesjö - 24 juni 2017 08:15

Snart är vi på gång igen med denna blogg. Vet att det finns de som längtar lika mycket till Öland som vi gör men inte kan åka dit och därför uppskattar denna blogg mycket.'

På onsdag den 28:e juni sätter vi igång igen.

 



Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards