Alla inlägg den 1 juli 2017

Av Ia Hornesjö - 1 juli 2017 07:11

   

Inatt blev det ialla fall nästan 3,5 timme så jag är ganska så nöjd. Gårdagens steg blev några med kvällspromenaden så jag hann i alla fall att nå mitt mål.

 


Så var det frukost och för mig det vanliga. Idag var det även min tur att prova lyckan på Triss, men inte ens 30 kr blev det.

Regnet finns kvar men inte så häftig som igår så jag tog med mig både Qling och Yra denna morgon till brevlådan

     

Båda visste vad det var frågan om när vi närmade oss postlådorna och båda satte sig ner och väntade på att de skulle få något att bära. Hade ingen lust att ge någon av dem tidningen när det regnade, så det fick bli varsin liten reklamlapp istället, men huvudsaken för dem var ju att de fick vända hemåt igen men något i munnen. Båda hundarna tvärstannade och stod alldeles stilla och kollade på något, jag såg en stor orm och blev skiträdd och drog till mig hundarna, samtidigt tyckte jag att den låg väldigt stilla. Gick hem med hundara och återvände till stället där jag sett ormen.

        Ska väl erkänna att jag blev glad att den var död, för vad hade denna stora huggorm kunnat ställa till med om den levde.

 

 

När vi kom hem så där lagom blöta så var Lasse klar med det som skulle upp till Återvinningen denna dag. Här på ön har vi inte som i Stockholm att det är öppet varje dag utan det är bara 2 dagar i veckan och man ska då komma ihåg att ta med sig allt, något som vi inte gjorde när vi vär där igår.

 

  

Skönt är det i alla fall att komma dit tidigt, det var bara vi och så killen som sprang efter oss hela tiden för att kolla att vi inte la fel sak i fel container.

Sen blev det en tur till Löttorp för att handla lite mat

 

Hittade inte allt vi sökte på Ica så det fick bli ett litet djupare hål i plånboken hos Rosas i stället. Men som jag alltid säger så är det värt varje öre att bara få gå in och känna doften där inne.

Sen blev det att köpa jordgubbar hos vår lilla Thailändska som idag försökte lura mig på 5 kr, nej så farligt  var det inte, men när jag sa att var det inte 35 kronor jordgubbarna kostade så fick jag tusen förlåt, förlåt, förlåt.  

Hem och Lasse satte igång gräsklipparen igen.

 

Inte lätt att få klara bilder med mobilen när det hela tiden småregnar.   

Ja nu börjar man se att vi faktiskt har en gräsmatta bakom allt högväxande gräs.

 

Jag passade på att försöka rädda de smultron som fanns efter vårens torka innan Lasse körde över dem med gräklipparen.  Lite blev det i alla fall och ganska så lagom till Lasses morgon fil.

 

Nu var Lasse både hungrig och trött så jag gick in och gjorde ett par mackor och en lättöl till honom. Efter detta så blev det vila, har aldrig varit med om någon som kan somna så fort.

Själv satte jag mig framför TV:n och såg en rolig film som hette Smekmånad.

Nu var frågan, utegrill eller grilla inne. Ja detta fick vänta, men jag började med att skrapa potatis och göra sallad innan vi bestämde oss för var vi skulle grilla.

Lasse sa att nu börjar det ljusna och det regnar inte så jag grillar ute.

Gick in och gjorde varsin chevrëe macka, denna ost kan man bara inte låta bli att köpa när man är på Rosas.

 

Vi tog den som en förrätt medan kotletterna låg på grillen.

 

   


Sen gick vi ut och tog oss en riktig sommargrogg, när solen inte visar sig för man i alla fall lite sommarsmak med en gin och grappo och massa is.

Inne bestämde vi oss för att sitta i alla fall.

Mycket spring ut och in blev det men snart så var all maten klar och vi kunde sätta oss till bords med vår goda kotlett.

 

Det var nog en av de saftigaste och möraste griskotletter vi har ätit.

Efter maten sa Lasse att han skulle börja rensa jordgubbarna men jag ville ta en promenad även denna kväll och fick med mig Lasse.

 

Alvaret är så vacket oavsett vad det är för väder.

Gick åt andra hållet denna kväll och jisses så mycket gräs det är överallt

     

Var ute någon timme och gick och det var en jätteskön kväll.

Hem och Lasse hade ju lovat att rensa jordgubbar så jag ställde mig att diska och torka disken (hoppas vi får någon som kan laga kopplingen till diskmaskinen så den inte läcker). Samtidigt som jag tycker att disken tar mycket tid så måste jag väl erkänna att det är rätt så mysigt att stå med händer i diskhon.

Så var det kväll och vi satte oss framför TV:n och åt våra jordgubbar

 

Inte smakade de som de brukar göra dessa sommarjordgubbar från Öland, nej de var hårda och sura.

Nu avslutar jag dagen med lite TV och kanske någon film.

I morgon är andra dagen på denna nya månad och jag hoppas åter på sol.

God natt

Ia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards