Alla inlägg under juli 2017

Av Ia Hornesjö - 24 juli 2017 07:58

Morgonen började med stor sol.

Sovit hade jag inte gjort så länge som jag hade hoppats.

      

Stegen fick bli rätt okej.

Idag kommer Åsa, Julina och Lilian.  Vi ska hämta dem i Borgholm vid halv 4.

Passade på att förbereda middagen som skulle bli en pastagratäng.

Solen sken mest från en klarblå himmel hela dagen och varmt var det så det förslog.

Åkte tidigt till Borgholm för att både handla och titta lite på Sjöräddningen som hade uppvisning.

             

Avslutade detta med ett besök på glassbaren innan vi fortsatte till Netto.

     

Mycket folk var det i Borgholm denna dag..

Bussen kom strax innan halv fyra och det blev ett par stopp på hemvägen för att titta i affärer.

Så fort vi kom hem så åkte Lilians kläder av och hon hoppade i poolen.

Vi vuxna tog en liten drink medan maten stod i ugnen.

Det var gott med lite mat i magen och sen yog vi det bara lugnt fram till när barnen ville ner och kolla om det fanns några grodor på vägen ner till sjön.

Det blev jag Åsa och barnen som tog med oss 3 hundar

       

Nere vid vattnet blev hundarna glada. Nemo och Qling ville jag inte släppa utan det blev bara Yra som fick simma fritt.

                     

När vi kom hem så satte vi oss med att spela kort.

Klockan 21 gick jag in för att kolla film, men somnade direkt i soffan.

Ia

Av Ia Hornesjö - 23 juli 2017 07:07

Dagen började bra

   

Gårdagens steg blev rätt okej, men sömnen blir sämre för varje natt.

Men nu var jag i alla fall igång och tog stegen ner till brevlådan för att hämta hem Ölandsbladet tillsammans med Qling som jag måste få att tänka på annat än att Olga löper.

Efter frukosten så satte jag igång med att paketera lite Tradera prylar som jag fått mina första bud på. Tycker att det är skönt och stå ute i solen och göra detta och att även ha paketen klara den dag de ska skickas iväg.

 

Lasse klippte av lite gräs där vi skulle sätta upp tältet

     

Sen skulle vi ge oss på vårt nya utställningstält.   Har använt det en gång och det var inte alls så lätt att sätta upp som det står på beskrivningen och när vi sedan skulle ta ner det så sket det sig ordentligt och vi fick ta bort hela duken och packa det som ett vanligt tält. Men nu skulle vi försöka igen och utan tältduk var det ju ingen konst att få upp ställningen, men det är ju inte det som är vitsen med detta, man ska bara med några enkla steg kunna sätta upp detta på en minut.

Men hur en person ska kunna klara detta, det fattar inte jag, man har ju bara 2 händer och när man har satt upp en sidan så hinner ju tältet nästan ge vika innan man kommer runt.

Nej tacka vet jag mitt gamla.

Hundarna gillade i alla fall att det stod där och de använde det som koja hela dagen.

Sen fick vi veta att vår dotter Åsa hade fått tag på bussbiljetter hit och kommer i morgon till Borgholm. Så jag satte igång med lillstugan för att se till att sängen var i ordning för henne och två små tjejer.

Hämtad även poolleksakerna och fyllde dessa med luft

  

Nu får vi bara hålla tummarna för ett bra väder den kommande veckan.

Idag är det ju även Hornsjöloppet och detta måste vi ju kolla på. Missade tyvärr barnen som springer förbi hos oss på grund av att de inte alls hade hållit tiderna som var satta.

Vi satt som vanligt och väntade men fick höra att de redan hade sprungit förbi.

Eftersom vädret var så härligt så tog vi med oss varsin liten stol för att kunna sitta nere vid Hornsjön och kolla på stora löptävlingen.  Att springa nästan 1 mil i både sand och värme är ju inte alltid så lätt. Men stämningen var hög denna dag.

   

Dessa tre gubbar har varit med sedan början och sprungit i alla 40 år och det blev de hedrade för.

Sämningen var härlig och att se ca 500 löpare och deras härliga uppvärming var helt otrolig.

               

Själv blev jag svettig bara att se dem springa.

Kul är det också att se även ungdomar ge sig ut i det stora loppet.

Men nu var det dax för oss att bege oss hemåt för lite mat i magen.

Hade lite planer på att äta på Hornsjöns pensionat, men när Lasse sa att han kunde laga mat hemma så avstod jag gärna från restaurangmat.

Något som Lasse verkligen gillar är att laga isterband och få flambera dessa.

   

Att det blev gott det kan jag lova. Att ha något annat än saltgurka till detta kändes svårt, men man tager vad man haver och i dag blev det min goda annorlunda ketchup som är både söt och stark.

 

.Så var dagen slut och i morgon kommer mitt efterlängtade besök .

God natt

Ia

 


Av Ia Hornesjö - 21 juli 2017 07:53

    

Fredagsmorgonen var klar och fin

   

Det blev en del timmar fast jag låg vaken till nästan klockan var 2 även denna natt och lyssnade på radion. Gårdagens steg räckte inte riktigit fram till mitt mål.

Frukost som vanligt tillsammans med några av hundarna

       

Lasse hade som vanligt sällskap vid sin sida

 

Jag och min frukost 

 

Satt sedan ihop denna möbel. nu fattas det bara en ny TV modell större. Klarar inte av denna 36 tummare längre

Dagen började sedan bra med att solen visade sig mer och mer och varmt var det, ja ibland alldeles för varmt med inslag av lite åska.

Skulle åka till macken för att handla trisslotter (ingen större vinst denna gång. 90 kr på 20 lotter blev en stor förlust)

Tog även en tur upp till Högby kyrka

 

Tyvärr blev man lite ledsen när vi såg att alla våra blommor både rosorna och annat var borta från graven. Så det blir att inhandla lite nytt någon dag.

Hem och tog det mest lugnt, i alla fall jag.

Vid 15 tiden tog vi en promenad ner till Hornsjön för att kolla på de som skulle flyga helikopter denna dag.

Det var fullt ös där nere med förberedelser inför morgondagens Hornsjön Runt som har 40 års jubileum.

            

Strax efter 16 kom helikoptern och ca 30 personer stod på kö för att få åka de ca 5 minuterna för 300 kr

 

Häftigt pris för de små barn som föräldrarna hade i knät.

       

Men alla var som vanligt nöjda när de landade igen

Nu var det dax för oss att vända hemåt och börja med vår middag som idag skulle bli grillad lammkotlett

     

Till detta serverade ungsbakade rödbettor med chevre och naturligtvis tsatsiki. Efter middagen tog vi en promenad ner till Mona för att kolla på hur det hade gått med deras takbyte.  Jätteduktig kille hade de haft och det såg så fint ut, men var inte klart ännu.

Kanske vi skulle kunna få denna kille att sätta in våra två fönster som nu är ett måste innan glasrutorna faller ur de gamla.

Hem och rastade lite hundar innan vi placerade oss som vanligt framför TV:n

Ia

 

 

 

Av Ia Hornesjö - 20 juli 2017 08:59

Idag är det min namnsdag och solen skiner 

 

Har sovit bra även denna natt men låg vaken till klockan var strax efter 02 och lyssnade på radion. Så att mobilen visar på lätt sömn är heltfel , fast jag har märkt nu att när man ligger i sängen och är vaken så kallas detta för lätt sömn.

 

Om man kan tyda detta så är det när jag stiger ur sänger och rör Huvudsaken är att jag ser att jag får några riktigt sovande timmar.  Men med en Qling på huvudkudden är det inte alltid så lätt.

Var ju mest still hela dagen i går och bara latade mig, men med kvällspromenaden så blev det i alla fall att jag nådde mina 10 000 steg

 

Glömde ett kort i går som jag hade en liten berättelse om.

 

Kolla in bilden och då ser ni Lasses foppatofflor under hängmattan. När han vaknade så fanns det bara en och naturligtvis fattar man direkt vem som har snott den.  Jag kommenderade ut Qling på sök och snart satt han där mitt på gräsmattan med skon i munnen, men så fort de andra hundarna närmade sig honom så sprang han iväg igen och gömde den. Det blev många turer fram och tillbaka under huset innan han överlämnade skon och fick en liten belöning

 

Den väntade han i alla fall på så snällt sittande i en stol.

Nu är klockan 9,00 och vi ska snart åka iväg till återvinningen med allt som ligger på släpkärran.

    Mycket blev det och massa med riktigt tunga saker som vi hoppade kunna få hjälp med att få av släpkärran när vi kom fram. Men vi blev hänvisade till en grävskopa där han tyckte vi kunde lägga de tunga sakerna, det var ju inte lättare att få av dem från bilen, men det gick.

På hemvägen ville Lasse in till brädgården för att handla virke till sitt onödiga bygge.

   


Slit och släp blev det, men är man envis så går det mesta.

Hem och lastade av allt från bilen och sen ville Lasse till Byxelkrok och bjuda mig på glass eftersom det var Margareta.

 

Ingen hund skulle vi ha med oss eftersom det var så himla varmt, men Qling är ju ingen hund, tror han i alla fall och han satt vid bilen innan vi visste ordet av.

       Märks av vi är inne i en riktig turissäsong. Det var bilar och folk över allt.

Hem och Qling tog sig ett dopp direkt, även jag slängde av mig kläderna och hoppade i min pool, så varmt var det att man behövde svalka sig i vatten. Sen la jag mig på min madrass en timme och bara kopplade av. Lasse satte igång med ett annat projekt (även detta helt onödigt), men kunde väl inte låta bli.

Handla behövde vi inte, hade mozarella korvar hemma och dessa fick bli till middag tillsammans med vitlöksstekt potatis.

     

Det var gott. Sen spelade vi lite kort innan vi tog med oss killarna på en promenad

     

Hade tur och träffade flera grannar denna kväll och hundarna blev bjudna på lite godsaker.

När vi kom hem var klockan 20.30 och Lasse kunde inte koppla av så han tog fram färg och började måla något som han hade byggt idag.

Själv satte jag mig ner och bloggade.

Men nu får det vara nog för denna dag.

I morgon är det fredag och eftersom vi inte fick något besök denna vecka så får vi äta lammkotletter ensamma.

Ia 

 

Av Ia Hornesjö - 19 juli 2017 19:59

Även denna dag vaknade jag upp till ett helt underbart sommarväder.

 

Sovigt gott hade jag också gjort, var nog toppen att flytta i hop våra sänger igen och känna att man kunde röra sig i 160 cm i stället för 80 cm med hundar både runt benen och vid huvudkudden.

Lasse fortsatte med att sätta dit de sista lådorna i sin byrå och sen skulle han då föra över sina kläder från min byrå tills din egen och klart att han då även sortrade och kastade en del.

 

   

27 par strumpor fick han ihop och även en del tröjor som jag skrattade åt, men de fick jag honom till att kasta.

Sen började vi med tv möbeln, men den är i två delar och vi orkade bara få ihop en innan vi satte oss till ro men en liten sommardrink. Hade bestämt att idag skulle vi inte lämna tomten med bilen, så vad gjorde det om man drack något lite starkare mitt på dagen.

Att det var varmt denna dag kände både vi och hundarna.

           Nemo tog ut sig helt i badet och somnade sedan vid trappan.

Jag hade ju satt ihop Lasses hängmatta så nu kunde han få ta sig en vila där.

     

Han somnade gott och jag satte mig till rätta i poolen.

 


Det är inte så mycket vatten i denna eftersom den läcker, men nog för att jag skulle kunna halvligga i min stol med fötterna i vattnet och njuta någon timme.

Sen blev det snart dax för middag och idag grillade vi igen

     

Det fick bli fläskkarre med potatis

Efter detta så var klockan rätt mycket och vi skulle bara ta en liten promenad ner till brevlådan, så i kväll fick gammelkillarna följa med och få lite egentid med oss.

   

I lådan hittade jag detta

   

Ett namnsdagskort från mina föräldrar.

Nu är klockan ca 20,30 och vi skulle nog ha börjat med nästa paket som tillhör TV bänken, men den får nog vara tills i morgon. Nu tar vi kväll framför TV:n

Ia


Av Ia Hornesjö - 19 juli 2017 07:34

     

      

Vaknade upp till en bra morgon, både solen lyste och jag hade sovit gott i vår nybäddade dubbelsäng

Eftersom vi hade planer på att åka till Kalmar och handla lite på Jula och Ikea så brydde jag mig inte om min morgonpromenad till brevlådan.

     

När vi satt och åt så har vi alltid tre cocker som tigger och Qling är värst. 

När vi var klara så snyggade jag till i soffan, både överdraget och kuddarna var huller om buller efter hundarnas framfart. Jag säger till dem att nu får ni inte vara i soffan mer idag. Går på toa och när jag kommer in så ligger Qling i stället på glasbordet

   

Jo men visst, han hörde var jag sa, men får man inte ligga i soffan så får det bli bordet, tyckte tydligen denna lilla herre.

Resan till Kalmar påbörjades direkt efter att alla hundarna hade fått sin mat och varit ute ett bra tag.

       

Solen sken fram till Ölandsbron då det mulnade på ordentligt.  

Eftersom vi var tidiga in till Ikea så var det inte alls så mycket bilar på parkeringen. Även inne på Ikea var det svalt, ja jag nästan frös hela tiden något som jag sällan gör på stora varuhus.

Efter en timme var vi klara med att ha hittat allt som vi planerat.

   

Sen blev det en tur till Jula, men där var det bara Lasse som fick tag i det han skulle, själv hittade jag ingenting av värde.

Fortsatte sedan hemåt men tog en avstickare i Borgholm för jag skulle handla lite på Netto.

När vi kom hem så var vi båda trötta och innan vi började urplockning ur bilen så satte vi oss och tog en campari i solen

  Sen började jobbet med att först plockan ur de tunga paketen och sedan ihopplockning av de möbler vi hade köpt.  Lasse började med sin byrå, jag tog det lättaste och det var att sätta ihop hans hängmatteställning som vi köpt på Jula. De andra tunga hyllorna fick stå kvar i sina kartonger, dessa får vi ta tag i i morgon.

Det tog lång tid för Lasse att få ihop sin byrå, så jag kände att det inte var någon ide att ställa mig och laga riktig mat, så jag gjorde bara några varma mackor och medan de stod i ugnen så cyklade jag ner till brevlådan.

Meningen var att vi skulle ta en promenad innan Skansenkvällen, men vi var inte klara med mackorna innan klockan var kvart i 8 så det blev ett parti kort i stället.

Sen blev det som vanligt bara TV för oss fram till sängen kallade.

I morgon får vi fortsätta med ihopplockaning av Ikea möbler.

Ia

Av Ia Hornesjö - 17 juli 2017 19:56

     

Vaknade i alla fall upp tlll en stor sol på himlen, men jisses vad det blåste

  Hade i alla fall sovit lite mer än gårdagens natt, men vad hände med stegen.

Trodde nog att jag hade gått mina 10000 steg denna dag, men vad jag bedrog mig.

Det är ju en ny dag i dag och jag hoppas verkligen att jag ska kunna gå mina steg denna dag.

Så himla mycket blev det inte gjort idag. Jag tog till vara på solen och Lasse jobbade lite med sin uteplats.

 

Men mitt på dagen eller snarare på eftermiddagen så blev jag jättesugen på något att stoppa i magen. In  och gick igenom kyl och frys och vad passade inte bättre än varsin toast till ett glas rose.

Efter detta blev Lasse så där lagom trött och la sig på uteplatsen i solen och somnade.

Själv hade jag inte någon större lust att bara sitta still så jag tog tag i att möblera om vårt sovrum

När Lasse förra sommaren blev dålig och inte ens kom upp ur sängen så köpte jag nya sängar till oss. Vi har alltid haft en 140 cm säng i vårt sovrum, det var det som fungerade då.

Men så när vi köpte nya så blev det varsin 80 cm säng och de fick då stå på varsin sida i det lilla rummet.  I år när i kom ner så sa Lasse att han ville att vi skulle ställa ihop våra sängar och jag sa nej till detta, nu tyckte jag att det var rätt så skönt att ha min egen säng.

Men efter att ha haft hundarna i sängen varje natt så tröttnade jag och idag passade det bra att planera om vårt sovrum när Lasse sov,

 

När han vaknade så sa jag "nu får du kolla vad jag har gjort medan du har sovit".  Kan väl säga att han blev jättenöjd.

Sen hade jag äve påbörjat vår middag som bara skulle blir en enkel pastasallad med kyckling och bacon.   

Efter middagen tog vi idag med oss bara Nemo för att han skulle få ensamtid med oss och så gick vi på en promenad.

 

Det tog på krafterna att ha engentid med matte och husse

Hem och satte oss och spelade lite kort innan vi gick in för att sätta oss framför TV.

Ia

Av Ia Hornesjö - 17 juli 2017 07:33

          

Inte blev det många steg igår och natten var heller ingen höjdare. Så idag jag ta nya tag och hoppas i alla fall att stegen blir fler.

Efter frukosten så satte Lasse igång med att göra hundarna lite fina, för ska de med på vår auktion så vill vi i alla fall att de ska se ut som en cocker.

          Alla var som vanligt samlade runt trimbordet för att få komma upp när det blir deras tur.

Jag hade trimmat på tre av dem rätt ordentligt under lördagen så nu var det mest att få ut de nya tovorna som hade kommit (det blir nya varje dag i detta väder)

Jag passade på att gå ut och sätta upp lite möbeltassar på vägen upp till alvaret och även uppe på alvaret för att låta Yra få nosa upp dessa innan vi skulle åka.

Lasse hade tvättat en tvätt och när han sen skulle hänga den så passade jag på att ta med mig Yra för lite noswork.

Hade inte ens kommit upp på alvaret när jag hör hur någon kommer springade efter oss, det var natrurligtvis Qling som inte klarar av att jag bara tar med mig en hund.  Hade ju långlinan på Yra så det var bara att ta slutändan till koppel på Qling och så fortsatte vi vårt sök, som blev jättebra.

Hade bara hunnit öppna grinden så var både Yra och Qling i badet, ja nu kunde ju detta räcka tyckte jag, förr torra skulle de i alla fall hinna bli i solen innan vi skulle åka. Men lilla Qling nöjde sig inte med att bada utan måste sedan ta sig en tur under husgrunden och dess röda kalksand. Ja han var inte grann när han kom fram, men tog sig ett bad till och det mesta rann av i poolen. Nu var det bara att koppla upp denna lilla herre tills han var torr.

         

Denna autkion var som vanligt välbesökt, men mest skräp som inte vi hade någon nytta av.

Den första timmen var det bara lakan och dukar som ropades ut, visst är många av lakanen fina och det är ju äkta linne som inte trasas sönder i tvätten, så att det är många som vill ha dem kan jag förstå.  Det är bara det att det blir en sån hysteri och buden blir väldigt höga.

Vi orkade inte stanna och jag började även frysa så vi åkte hem och tog hand om tomten i stället.

Lasse håller på och ska bygga en liten veranda på sin snickarbod, mest tror jag att det är för att han vill ha något att göra.

Vi gick in och satte oss och kollade på Tour de France för att vara ute i det nu blåsiga och regniga vädret kändes inte kul.  Jag hade gjort varsitt spett till grillen och nu var det dax att lägga dem där, men skulle jag kunna komma ut i detta hällregn, det var frågan.

Men jag ville grilla.

      

Regnet piskade mot huset, men jag har ju tak över grillen så det gick bra.

Men sitta ute gick inte.

 

Så maten fick vi äta inomhus.

Jag hade velat ta en kvällspromenad, men vädret ville inte riktigt ge sig utan det blev att vi i stället slappade framför TV:n.

I morgon är det vardag igen

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards