Alla inlägg under augusti 2017

Av Ia Hornesjö - 30 augusti 2017 08:01

 

Efter en ganska så bra natt när jag äntligen somnade så blev det ju en hel del timmar med de som var även innan jag gick till sängs.   Stegen blev i alla fall mina 10,000 igår, ja egentligen hade det varit dryga 2000 till om jag inte hade tagit cykeln på morgonen.

I dag blir det åter en varm dag, de lovar upp till 24 grader men kanske lite åska och regn på eftermiddagen.

Opus hade en bra dag efter att han hade vilat ut unde hela förmiddagen och sedan fått i sig sin mat, så jag kände mig ganska så lugn för honom.. När vi skulle ta vår kvällspromenad blev han jättelycklig och ville följa med så jag satte på honom kopplet, men jag tror att han trodde att vi skulle åka bil för när vi sedan kom utanför tomten så ville han inte följa med

Dagen började i alla fall med en stor sol och jag tog efter att hundarna hade fått sitt morgonmål med mig Opus upp till alveret. Ska väl inte säga att han travade på, men han gjorde sina behov och så fick han gå i sin takt. Såg att grannen var ute så jag gick fram till muren och så stod vi och pratade en lång stund och Opus var hur med på att bli matat under den tiden med godis som jag hade i fickan.  Kom på att jag hade satt på potatis innan jag gick så nu var det nog dags att gå hem och kolla om det fanns något kvar i kastrullen.  Jo då, potatisen var precis färdigkokt och jag kunde påbörja min tänka middagsmat . Stekte en massa fläskfärs med mycket kryddor, buljong och krossade tomater, det fick stå och puttra ett bra tag för att alla kryddorna skulle sätta sig ordenligt innan jag förberedde allt för ugnen.  Så ikväll blir det en köttfärsgrotta.

 

Lasse hade börjat med lite trimning på Qling (igen) men det började regna när han stod ute, så han fick flytta in.  Men inte hade det behövt för det kom som vanligt bara några droppar.

Lasse ville in till brädgården för att kolla efter foder till vår köksingång, men hittade inget som vi ville ha, så vi tog istället en tur upp till Böda för att träffa cockervänner.

   

Att sommaren är slut kan man se här på Böda camping, de flesta som nu finns där är utställare till helgens stora utställning.

 Vi gick helt fel denna dag när vi skulle besöka vänner på campingen för att få se deras nya lilla valp. Gick helt rätt först men hittade inte så vi gick åt andara hållet. När vi sen var på väg tillbaka mot parkeringen så hörde Suss av sig och talade om var de bodde. Vi var då så trötta efter alla steg vi hade gått så vi stannade och köpte varsin glass innan vi fortsatte.

Väl framme blev vi bjudna på fika och så det vi var där för få se det nya lilla yrvädret. Så söt precis som sin mamma Moa och även deras fina golden som är så trevlig.

Vi hade besämt oss för att åka dit utan hundar, men Qling är ju ingen hund och tror att han alltid ska få vara med oss, så när han satt vid bilen innan vi hade hunnit dit så fick han som vanligt följa med.

   

Vilken lycka tyckte Qling, det fanns en massa hundleksaker som han gick runt med och så provade han alla deras soffor och sängar innan han intog en given plats vid fikabordet.

Nu är han ju så snäll så det är svårt att bli arg på denna kille.

Ville ha lite bilder på hundarna men att få lilla Greta med på bild var inte det lättaste

       

att sitta brevid Qling var jätteläskigt tyckte hon.

Upptäcke att klockan helt plötsligt var 16,00 och våra hundar där hemma var nog hungriga så det var bara att lyfta på baken och åka hem.

Det hade väl inte gått någon större nöd på dem och det var bara glada att nu få sin mat.

Även jag var jättehungrig och kände att jag inte skulle klara väntan till efter halv 7 innan jag fick något i magen, så jag gjorde iordning vår mat direkt så att vi redan vid halv 6 tiden kunde få äta.

 

Ja att jag var hungrig kan nog bilden berätta. Hann inte ens ta en bild av maten innan den var slut på tallriken, men jag lovar att det var hur gott som helst.

Sen var det bara för mig att slå mig ner framför TV:n för att invänta Glamour.

Tror inte att jag kommer att hinna med så mycker med denna afton och promenade har vi fått så det räcker denna dag.  Så jag stänger redan nu ner min blogg.

Ia 

 

Av Ia Hornesjö - 29 augusti 2017 09:51

Vaknade klockan halv sex denna morgon och hade inte alls någon känning av att jag hostat under natten.

 

Hade sovit färre timmar än vad jag trodde, men huvudsaken är ju att jag känner mig utsövd.

Kände att Yra låg och stirrade på mig och väntade på att jag skulle slå upp mina ögon, blinkade lite och tjyvtittade med mitt ena öga, vilket räckte för att hon skulle överfalla mig med pussar.

Inte kan man bli sur när man blir väckt på detta sätt.

Stegen igår blev lite få, men jag rörde mig i alla fall via cykeln och det syns ju inte på appen.

När klockan var 7 så öppnade jag dörren till våra hundar, alla sprang ut, till och med Opus vaknade utan att jag behövde peta på honom.

Men så fort de har gjort sina behov så blir de trötta igen och vill komma in och fortsätta att sova.

Själv satte jag på TV:n och satte mig för att kolla lite

     

Hundara var som vanligt med mig och snart hade även Lasse gjort klart vår frukost. När han öppnar sitt paket med flingor så är just dessa tre alltid med och ska få några flingor, så även idag, men något riktigt roligt hände. Olga som är mest hungrig var direkt framme vid hans händer, även Qling, men Yra satte sig upp och Lasse går fram till henne och ska ge henne några flingor, hon börjar direkt att ulka och hoppar ner och kräks lite galla. Inte kul när hundarna mår illa, men jag började skratta, tänkte på mig mig själv som gravid, doften av något kunde när som helst framkalla dessa ulkningar och nu hoppades jag ju att detta med Yra kanske är ett tecken på att det finns något i hennes lilla mage. Det är idag 24 dagar sedan hon och Qling hade sin date. 

Detta var i alla fall bara tillfälligt för när jag började skala mitt ägg så åt hon som vanligt direkt upp skalet.

När klockan var halv 9 så berättade Nemo att han höll pa att dö av hunger så det var bara att börja utfodra hundarna. Tyvärr så ville inte Opus alls ha något idag, han har inte haft den bästa matlusten på flera dagar och jag har bara fått i honom lite då och då. Tog honom på en liten kort promenad, något som han inte egentligen hade någon lust med, men känner att han måste röra på sig, han sover ju annars mest hela tiden. När vi kom hem så fick jag i alla fall i honom lite mat med att jag matade honom.  Vet att vi står infö ett svårt val, men huvudsaken är att vi vet att Opus inte ska behöva lida. 

Dagen fortsatte med en del jobb inomhus, sånt som bara har fått legat i ca 5 år fick vi nu tid att jobba med. Lasse fick upp några taklister (inte alla) i köket och fick ävn fast en tröskel till toalettrummet.

 

Ett enda kot blev det taget igår, men kunde inte låta bli när jag gick förbi denna skönhet.

Ingen av oss kände för mat denna dag så det slarvade vi med.

En  tur till Löttorp blev det i alla fall för Lasse skulle in till Kupan och kolla efter ett par jeans (tyvärr den enda affär vi har att tillgå nu på hösten.  Jag behövde både smör, margarin och lite annat

Jag bakade i alla fall en stor limpa eftersom jag upptäckte att den andra nästan var slut.

Vid 5 tiden så var Lasse rätt slut efter dagens arbete och tog sig en vila medan jag såg på mitt Glamour.  I pausen på denna passade jag på att skiva upp min limpa för att lägga i frysen, det blev 4 små kanter kvar som jag satte smör på och så tog vi två var.

När sedan mitt program var slut så tog vi redan nu vår kvällspromenad. Det där med middag var öveskattat denna afton så när vi kom tillbaka så satte vi oss vid grillen och grlllade ett par korvar var som middag.

Sen vet i sjutton var kvällen tog vägen.  Blev inget helt med TV-tittandet efter Idol utan jag somnade i soffan.

Så när klockan var 22 så blev det sängen och inte gick det att sova utan det var bättre att gå upp klockan 24,00 och skriva klart denna blogg.

God natt

Ia

Av Ia Hornesjö - 28 augusti 2017 09:10

Sova var inte lätt denna natt, trodde att det natten skulle bli jättebra efter allt mitt arbete och den långa lite krångliga promenaden på eftermiddagen. Men att krypa ner i sängen klockan 22 är nog inte så bra.

 

Det blev i alla fall en hel del timmar eftersom jag somnade om vi 5 tiden och som till klockan var halv 8, hade även två lite längre sovstunder mitt på natten. men över 5 timmar då jag vred mig, hostade och kollade vad hundarna höll på med, för även de var lite oroliga denna natt och hade svårt att koppla av.

 

Att jag fick så pass många steg i går berodde på skogspromenaden, annars var jag ju mest igång inomhus med ommöblering mm mm.

Solen sken i alla all denna morgon när jag äntligen klockan 08,00 steg ur sängen, men det var kallt.

 

Bara 10 grader och det kändes när jag som vanligt klev ut med bara shorts och linne, för det är det som ska vara på idag eftersom de lovar ca 17 grader och solsken hela dagen.

Men bara 19 grade inne när man är van med mellan 23 - 28 grader som de har varit den senaste tiden den 19 graderna ställer direkt till problem med mina leder.

Nu skulle vi inte vara hemma så länge till för vi hade bestämt att ta en tur till Borgholm.

 

Tomt som vanligt på vägarna och det gick riktigt fort till Borgholm

Nu hade det blivit varmt och termometern visade på 20 grader och det var en härlig dag att promenera runt i inne i stan.

       

Vi hade dagen till ära med oss tre av våra hundar och det är alltid någon man träffar som vill prata hund. Denna kvinna träffade vi utanför tobaksaffären och det visade sig att hon var en gammal uppfödare av tre olika raser och hade bott i Flen, men flyttat till Öland för 3 år sedan när hon blev pensionär.  Vi satt länge och pratade hund med denna trevliga kvinna.

Lite folk var det med desto mer kajor som gjorde allt för att tigga mat.

Hem och då satte vi oss ner och tog ett glas Rosé i solen.

Sen fick jag för mig att trimma och görja Opus lite i ordning och Lasse tog sig ann Qling

 

När klockan är närmare 18 så vill Lasse ta sig en liten lur medan jag ser på Glamour och medan jag gör de så stor middagen och kockar på spisen. Det ska bara bli vegomat denna dag och kronärtskockorna ska koka länge.

       

Gott är det och vi sitter ute tills klockan är 19,30 och då vill jag se på Halv 8 hos mig och sen på Idol, så någon promenad hinner vi inte med denna kväll.

Ja ja, vissa dagar får man väl vara lite slö.

Klockan är nu strax efter halv 10 och jag tänker avsluta bloggen och sätta mig igen framfö TV:n

I morgon är en ny dag .

Ia

 

Av Ia Hornesjö - 27 augusti 2017 20:14

 

Var inte ett dugg överraskad när jag vaknade av att det regnade, detta hade jag ju sett redan igår på appen, så jag hade planerat en innedag idag.

Kände mig även väldigt utsövd när när vaknade

 

Det var ju inte så konstigt, för så här många timmar brukar jag ju sällan sova.

 

Fick även känna mig nöjd med gårdagens steg.

Men nu var dagen igång och jag hade massor med planer inomhus denna dag. så efter frukost och utfodringa av hundarna så var det bara att sätta igång.

Lasse jobbade inomhus han också med att dreva runt fönsterner och snart skulle jag släppa bomen med vad jag ville ha hjälå med.

Men jag satte mig ner ett tag för att fundera och direk hade jag besök i soffan

 

Yra hon boade in sig i några filter och låg där så länge jag satt still.

Men nu måste jag få lite hjälp med att flytta möbler och jag visste ju inte hur Lasse skulle ta detta, så det var vktiigt att gå långsamt fram.

Jag började med att flytta möbler i storstugan.

 


Drog fram underslafen till bäddsoffan för skulle den flyttas så måste denna bort först, klart att Yra var med och tog plats i det som var nytt för henne.

Inga problem blev det med detta, Lasse släppte allt han höll på med och hjälpte mig med min flytt med den tunga bäddsoffan ut i den lilla hallen och den andra lilla soffan fick återigen komma in i storstugan.

Detta var faktiskt värt ett glas whisky, så vi bänkade oss framför TV:n för att kolla på SM i hästhoppning.

Sen fortsatte jag med mitt och Lasse med sitt.  Blev inte att jag var ute mycket denna dag.

När det sedan var dags för middag så stod jag vid spisen inne denna kväll. Även middagen serverades inomhus

 

Det fick bli färsk pasta med en helt underbar god köttfärssås-

Efter detta så blev det även denna dag en lite annorlunda runda på vår kvällsvandring.

Vi hittade ju inte vägen igår så vi tog bakvägen istället och jag trodde aldrig vi skulle komma fram.

Men lite bilder blev det i alla fall.

           

           

   

Gick ner förbi Tyskarnas gärde där Royne har sin husvagn. Vi visste att inte Royne var hemma för han hade tidigt på morgonen åkt till Malmö för att sedan åka till sjukhuset.

Trodde aldrig vi skulle komma fram till avtagsstigen upp mot vårt hus, tror inte att jag någonsin har tyckt att det varit så långt att gå,  Men hem kom vi och vädret var fortfarande jättefint. Ikväll blev det även bilder på sjöstugan, Göte gamla eka och vacker mossa.

Kunde inte låta bli att en e gång ta en bild på Lasses fädenäsgård.

Vädret var fint när vi kom tillbaka och klockan var bara 20,00 så vi satte oss i lampans sken och spelade lite kort innan vi bestämde oss för att inta soffan och TV;n

Klockan var bara 22,00 när jag bestämde mig för att krypa ner i sängen.

God natt

Ia

Av Ia Hornesjö - 26 augusti 2017 16:04

 

Vaknade strax före 7 denna morgon och kände mig allt annat än utvilad. Tyckte jag hade varit vaken mest hela natten och visst hade jag det, fast jag inte la mig förrän 00,43 och låg och lyssnade på radion fram till klockan var över 1 så var det svårt att få till en riktigt djup sömn.

Men mellan 4 och halv 6 fick jag tydligen till en djupare sömn.

Det där med promenad igår det visste jag ju redan att det hade det inte blivit många steg av och det visade sig även på appen.

 

Bara dryga 6000 steg var inte mycket att hurra för.

Men vädret var bra i dag och jag gillar ju lite svalare mornar 

 

Hade inte hämtat posten igår och idag var det ölandsbladet så jag tog cykeln ner till brevlådan, visst missade jag ju ca 2000 steg på detta, men ibland vill man vara lite lat också.

 

Efter frukosten så satte jag igång med att städa mitt datarum, vet inte varför jag har en benägenhet att strö saker omkring mig.. Hade inte plockat upp ordentligt ur väskorna sedan vi var i Roneby och det mest låg på sängen i datarummet, men nu blev fart på kärringen och fint blev .

Fick även upp två tavelhyllor och några av mina fotobilder.

När jag ändå var i farten så passade jag på att ta en trimning på både Qling , Yra och Olga.

Tänkte vara smart och ta rätt mycket på dem redan idag så det bara behöve bli en fintrimning efter badet på fredag inför utställningen till nästa helg.

Lasse var glassugen så det blev en tur till Löttorp för lite glassinköp.

Hem och jag kände att jag också var sugen på något, hade vitlökssmör kvar sedan gårdagen och lite vitt bröd fanns det i frysen, så lite vitlöksbruchetta till ett glas vin fixade jag till.

 

Lite enkelt i solskenet är ju alltid gott.

Efter detta blev Lasse trött och la sig i solen och somnade.

När klockan var halv 4 så talade Nemo om för mig att nu jäklar är det vår tur att få något i magen.

Bara för mig att lyfta på rumpan och gå in och göra 5 hundar glada.

Dagen fortsatte med arbete för oss båda.

         

En hel del målning blev det för Lasse men även lite vila för oss båda.

 

Även hundarna vilade en hel del.

Innan vi påbörjade vår middag så kände vi bara för att sätta oss ner och njuta av tysnaden och lugnet.


 

Dagen gick som den alltid gör i vår egen takt. Även idag blev det grillning och jag la allt på grillen och bad Lasse ställa fram varsin stol så vi kunde sitta där med en liten fördrink

 

Klart som korvspad var det när jag kom ut. för inte fanns det någon stol till mig, den hade Qling lagt beslag på..  Ja har ju ben att stå på så det fick väl duga.

   

Att stå gick ju lika bra för det var ju i allafall jag som fick springa runt för att både duka och lite annat.

Ikväll bestamde vi oss för att gå ner i vår egen skog ner till "vår" brygga. Så det fick bli en fotorunda denna kväll.

 Tog med mig min stora Nikon som tyvärr har något fel och bilderna blir inte alls som jag vill på  automatik, så jag fick börja med att hitta något att ställa in kamera på 

  

Det fick bli en svart snigel jag hittade på tomten.

Så fick vår vandring börja, men redan nere på vår stora äng var jag tvungen att vända mig om och ta bilder på vår stuga.

           


Den syns inte så mycket mellan buskarna på vår tomt, men själv tycker jag att den ligger så fint som sista bebyggelse innan skogen och insjön.

           

Mycket urgallring har det blivit under de senaste åren och nu ser man fort sjön när man börjar sin vandring.

Tyvärr var bryggan helt söndertrasad och det gick inte att gå ut på den, men lite bilder från strandkanten kunde jag i alla fall fånga

       

Ja nog bor vi vackert.

      

På hemvägen tog vi en annan stig, men den avslutades tvärt bland en massa ormbunkar så det var bara att vända igen.

När vi steg in genom grinden så kände vi båda att detta är paradiset och tystnaden går inte att beskriva, men vi satte oss ner och bara njöt av lugnet. .


Ja så är det att ha glädjen att få bo i skogen.

Längtar inte ett dugg efter storstan och allt jäkt, så nu gäller de att ta tillvara de sista veckorna på torpet denna sommar.

Det fick bli Morden i Midsommer som avslutade denna härliga lördag.

God natt

Ia
 


Av Ia Hornesjö - 25 augusti 2017 08:46

Vilken natt, kunde ha svurit på att jag inte sovit något alls, men det visade sig att jag hade gjort, men inte så bra, kände mig irriterad på Yra som envisades med att inte flytta sig en mm trotts att jag vekligen sparkade (nej det gjorde jag inte) på henne, men hon var som en cementklump som inte förflyttade sig alls.

 

   

Den jäkla förkylningen vekar ha satt sitt grepp i mig, för inte mådde jag bra, huvudet kändes som en klump och halsen kittlade och sved, nysningarna kom titt som tätt.  Ja ja, det får bli som det blir men ligga kvar i sängen går inte.

Måste i alla fall kolla vad väderappen säger

   

Det såg ju bra ut, fast det väntas regn under dagen.

Lasse steg upp och började med frukosten och jag tog äntligen tag i att lägga i våra nyinköpta påslakan i sängen, men jisses vilket jobb det är att få i täckena utan att bli trött i armarna, kände mig helt slut när Lasse öppnade dörren till sovrummet och bad mig komma och mickra morgonbrödet.

   

Var tvungen att kolla hur många steg det blev igår och det var precis det som jag trodde.

Nu var det viktigaste gjort på morgonen och dagen kunde börja, men först skulle jag få i mig lite frukost och även hundarna skulle utfodras.

Lasse började jobba utomhus och jag inomhus. Köket är pyttelitet men att städa det tar tar och det var vad jag gav mig in på idag, ugnen, alla skåpluckorna och även fönstret fick sig en omgång.

Hundarna var ute med Lasse och det märktes på dem att vädret inte var det bästa, för det blev mycket sova i sina korgar.


 
  Nån som inte riktigt kunde koppla av och sova var Qling som hela tiden pockade på uppmärksamhet och när han inte fick det av oss så tog han sig anna tvättning av både sin storebror Nemo och sin pappa Opus.

Detta tog ett par timmar och under den tiden hann det både regna och solen sken.

Kom inte iväg till Löttorp förren klockan var 13,00 och nu var jag jättesugen på något att äta. Ica hade inte mycket att välja på, nu märks det att turisterna har flytt vår ö och att det inte tas hem så mycket i affären.  Lasse säger "vi kan åka nåonstans och käka", nästan lite skrattretande, var då någonstans, inte mycket som finns om man inte vill åka till Borgholm eller Kalmar. Nej det fick bli en tur in till Rosas och köpa varsin god korv att lägga på grillen.

 

En lammbratwurst blir aldrig fel, det är som att äta en hel middag.

Eftersom himlen snart öppnade sig så gick jag in och satte på TV:n och där blev jag sittande en hel del denna dag.

När jag tittat klart på Glamour så var det dax för fredagsmidden som även den fick bli lamm denna dag.

Regnet höll sig borta medan vi grillade så vi kunde ta en liten Whisky framför grillen.

   

Gott blev det och fast det ikväll bara var dryga 16 grader så bestämde vi oss för att sitta ute och äta.

Ingen av oss kände för en promenad denna kväll uan vi satte oss framför TV;n som vanligt och där satt jag tills klockan var 23,30

Sen blev det att ligga och lyssna på radion fram till klockan var 01,00, då jag bestämde mig för att stänga av denna och försöka sova.

God natt

Ia

 


Av Ia Hornesjö - 25 augusti 2017 08:11

Idag skulle det regna enligt prognosen, så jag blev glad när jag såg solen på himlen 

Blev därför väldigt förvånad när jag öppnade väderappen över Vedbyskogsvägen och den visade att klockan 8,00 skulle det regna, men inget regn här så det måste ha varit en lokal skur någonstans på vägen för redan efter 5 minuter så visade den sol igen.

Sovit hade jag gjort rätt bra och jag är alltid nöjd när jag ser att det är 3 timmar plus på djupsömnen.. Även stegen fick jag vara nöjd med.

Men nu var det en ny dag igen och det var lastning av släpet, åka till återvinningen och en tur till brädgården.

Kände redan nu att min ork inte riktigt fanns och att jag åerigen började bli förkyld. något som irriterar mig så himla mycket, vill inte känna mig sjuk.

Lasse började stryka lite färg på de nya plankorna runt fönster och jag satt mest stilla och orkade ingenting, men just ingenting måste jag ändra på, in och kollade i kyl och skafferi vad som fanns att göra till en lunch. Hade ett halvt paket jäst kvar i kylen sen jag gjorde langos så jag var ju inte riktigt säker på att degen skulle jäsa med denna, men jag gjorde ett prov och satte en pizzadeg.

Under de 45 minuter som denna jäste så satt jag ute en del, Lasse frågade inte vad jag gjorde utan var koncentrerad med sitt eget.

Nu var det dax att börja plocka fram det som skulle finnas på pizzan.

 

Vitlöksstekta champinjoner är ett måste när det är skinka på pizzan så detta började jag med.

Sen var det bara att riva ost och skiva skinka och skära annansen innan jag kunde börja.

   

snart så var degen utbakad och allt pålagt.  

Nu borde det väl i alla fall börja lukta ut till Lasse och jag frågade honom om han visste vad jag höll på med.

Han svarar att han känner att det luktar bröd och undrar om jag gör en rulltårta, måste nästan skratta, detta är nog det jag gör mest sällan av alla bakverk, så vad han fick detta ifrån har jag ingen aning.

Han fortsatte att fundera och kom med många förslag på vad han trodde för nu hade han känt vitlöksdoften, men pizza kom han aldrig fram till.

När den började bli klar så frågade jag honom vad vi skulle dricka till maten.. Vatten. lättöl, starköl eller kanske ett glas rosé.

Han sa, vi tar lättöl och det passade även mig bäst.

   

En helt okej lunch blev det och mycket gott.

Plockade av och snyggade till i köket innan jag igen intog solstolen.

 

Även Yra är som sin matte, en riktig soldyrkare och lägger sig alltid mitt i den gassande solen, de andra uppsöker skuggan.

Ska väl erkänna att jag inte gjorde många knop denna dag, men med en förkylning i kroppen som gjorde att jag både kallsvettades och frös så var det lika bra att ta det lilla lugna.

Plockade lite lavendel och tog fram min symaskin och gjorde några lavendelpåsar att lägga i linneskåpen.

Lasses tid var nu inne för en powernap och jag själv blundade i min solstol och tror nog att jag sov lite till och från.

Klockan 17,00 gick jag in och började förbereda middagen samtidigt som jag kollade på Ernst och sedan lite på de okända innan Glamour började.

Lasse kommer in och säger  "räcker det om jag sätter på grillen strax före halv 7", men jag hade sagt till honom att jag skulle göra något med falukorv och han hade fattat att jag skulle grilla lammkotletter, nu blev det som jag hade sagt från början och korven stod redan i ugnen och riset på spisen.

 

Var tydligen jättehungrig idag, för jag hade påbörjat maten när Lasse sa "ska du inte fotografera", tänkte för låta bli men okej en bild fick det väl bli på en tråkig tallrik, men gott var det.

Sen blev det som vanligt en tur till brvlådan och idag fick Opus följa med och få lite ensamtid med oss. Han var jätteglad med viftande svans men vi hann bara gå halva vägen innan han började sakta ner på farten och jag sa till Lasse att han kunde gå i Opus fart så tog jag själv det långa benet före och gick i min snabba takt till brevlådan.. De hade inte hunnit långt alls när jag var på väg tillbaka. Men han orkade hela vägen, men i sin egen takt och bara att han följer med oss och får röra sig känns bra.

Ja så började även denna dag lida mot sitt slut.

De sedvanliga TV-programmen och en ny brittisk serie fick avsluta kvällen.

Hade i alla fall hunnit med mina dryga 10,000 steg och år jag alltid nöjd.

Kröp ner i sängen och släckte min sänglampa och mörkret föll över hela huset, tänk att det kan bli så svart att man inte ens ser sina egna händer framför ansiktet.

Bara att blunda och sova.

God natt

Ia

Av Ia Hornesjö - 23 augusti 2017 09:27

Vaknade med ett ryck i morse och klockan var 07,00. Härligt tänkte jag, nu hade jag fått sova en hel natt. Visst vet jag att jag varit vaken någon gång men somnat om 

Klev direkt ur sängen och öppnade dörren till hundarna som gärna sprang ut och gjorde sina behov, men kom in direkt igen.

Luften var så härlig, det gick lätt att andas idag och solen lyste så fint på himlen.

 

Som vanligt måste jag kolla min app med både väder, sömn och gårdagens steg.

10627 steg kändes nästan lite när vi hade varit runt i Hansa igår, men vi förflyttade ju oss mest med bilen.

Sovit hade jag gjort och tänk att man kan bli så glad när man ser dessa siffror och vekligen känner att man mår bra.

När vi hade ätit vår frukost så utfodrade jag hundarna, men Opus vill inte gärna äta på morgonen innan han har bajsat av sig ordentligt och det gör han helst på promenad, så jag tog honom även idag med mig upp en bit på alvaret och han var glad och viftade på svansen, men tyvärr så himla täppt i sin näsa och jag kan då förstå att det inte är kul att äta mat.  Väl hemma fick jag i alla fall i honom medicien och det känns som det viktigaste på morgonen.

Hade ju köpt en fönstertvätt igår, inte den dyraste utan detta var en Nilfisk, den måste jag ju prova nu och det första som händer är att jag ställer den med vätskan på bordet och den ramlar omkull, direkt går själva skruven till munstycket sönder så att den läcker när man håller den snett, men jag provde i alla fall och det bästa med den var att inte behöva ha massa trasor att torka med utan att allt smutsvatten på fönstret fastnar i en behållare när man drar skrapan över fönstret.

Nu när jag sitter här och uppdaterar så är klockan strax efter 9 och jag är redan igång med dagen och framförallt så känner jag ingen smärta i kroppen.

Nej dagen var helt okej och det blev en del gjort både inne och ute.

Provde min fönsterstvätt på nästan alla fönster. Den enda fördelen med denna var att man slapp trasor eftersom vattnet sugs upp i en behållare.

Vid lunchtid blev det rester från gårdagen

      

Makaronipudding är gott med lättöl.

Hade egentligen inte behövt åka till Löttorp idag, men Lasse ville ha fil till morgondagen så vi passade även på att åka till brädgården och se om de hade något bra fodervirke.

Inget blev köpt eftersom vi inte hade släpet med oss, men det får bli i morgon.

Vi 15-tiden var Lasse trött och gick och la sig på uteplatsen för lite vila, själv satt jag i en solstol och bara hade skönt, men måste ha somnat, för jag vaknade av att någon av hundarna ville påkalla att nu var det faktiskt middag för dem. Kollade på klockan och upptäckte att den var redan halv 5, så det var bara att sätta igång med deras mat.

Sen tog jag cykeln ner till postlådan för jag väntade på paket från Apotea, men fast klockan var öve 5 så hade det inte kommit någon post.

Började även denna dag att förbereda maten innan jag satte mig bänkad framför TV:n för att se Glamour.

Bad Lasse att han skulle grilla kotletterna, allt annat gjorde jag inne.

 

I kväll så här mitt i veckan och den så kallade lillördagen blev det grillad svinkotlett med rösti, bea sås och även pressgurka.

Efter maten så tog vi en promenad till postlådan och då hade posten kommit.

Nu är klockan snart halv 11 och jag har varit bänkad framför TV:n hela kvällen.

Men nu säger jag godnatt och lägger mig och lyssnar på radion i stället

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards