Alla inlägg den 13 augusti 2017

Av Ia Hornesjö - 13 augusti 2017 21:23

Så var de lördag igen och vi har masso att göra när det gäller våra hundar

Morgonen började bra och vi forstsatte hela dagen med hundgöra. Det var både bad och trim för alla de tre som skulle med till Ronneby.

        

Hann knappt sätta oss ner något denna dag, men en liten lunch var vi tvingade att ta och de fick det bli grillad stark korv.

Gjorde sen något som jag aldrig tidigare gjort och det var langos.

Tror att jag gjorde dem lite för tjocka, men det blir annorlunda nästa gång, men gott var det.

Gick tidigt till sängs för att få några timmars sömn.

Natten blev ju inte alls vad jag hade tänkt mig, klockan var satt på 5 och att vakna till klocka var många år sedan jag gjorde så inte kunde jag sova.

  1 timme och 53 minuter var nog lite i minsta lget att sova en natt innan utställning, men bara att bita ihop och dricka vatten så skulle jag nog kunna hålla mig vaken.

   

En del steg hade det i alla fall blivit på lördagen och solen sken redan nu vid 5 tiden.

Hoppade i alla fall snabbt ur sängen och upp för att göra lite frukost och några mackor att ha med oss.

Allt gick mycket bra denna morgon och vi kom iväg klockan 6 som vi hade planerat.

Vägen mellan Löttorp och Kalmar var i stort sett bilfri denna söndagsmorgon

 

Även Ölandsbron var nästan helt tom, en enda bil på väg mot Kalmar och ingen till ön.

Så var vi då på väg mot Ronneby och det var inte många bilar, men desto mer fåglar på vägen. Sen alla dessa fartkamror som gjorde att det plingade ofta i GPS:en.

Det blev en bra bit att gå med hundar och packning till parken och ringarna som då redan var helt fullbelagda med alla tält. Vi hittade en bra plats en bit från vår ring där vi hade skugga hela dagen.

Träffade som vanligt en massa trevliga bekanta och det är detta som är så roligt med denna utställning att man träffar de som man aldrig annars träffar på utställningar i Stockholm. Västerås och andra platser.

Den första för oss idag att visa var Qling och det var Lasses jobb.

Det var 2 veteraner anmälda och Qling vann sin klass

Hans kritik: 10 årig hane med utm propotioner och rastyp. Mkt vackert huvud o uttryckngt knipt fram. Rör sig med bra steglängd och glatt viftande svans.

     

Snart var det tikarnas tur och vi hade med oss Yra som inte alls tycker om att visa sig i ringen, men jag tycker att hon behöver lära sig att det även kan vara kul att springa där och den viftande svansen som hon använder vid nose work och andra atktiviteter borde hon väl kunna visa även i ringen.  Men jag hade efter att vi sett den stora gruppen öppenhanar där det haglade mest både gula och blåa kort inga större förhoppningar om att få något annat än Good denna dag.

Yra skötte sig i alla fall bättre än vad jag hade hoppats och fick Very Good något som jag var nöjd med.  Hon stod fint på bordet och inga problem med att visa sig, men så när vi ska springa då åker svansen ner och hon ser jätteledsen ut. Så hennes kritik var helt rätt:

Kritik: Tik med bra huvud och halskinn- Substansfull kropp. Stark rygg. Faller i sitt kors då hon går underställd bak. Vill inte visa sig för dagen. Tycker inte att det är så kul.

           

Det var en stor grupp med 13 tikar varav 9 fick exellent

Snart var det då vår lilla stjärna Olga som skulle in i ringen. Även här var det 2 vetererantikar och den andra är mycket fin, så här kunde det gå hur som helst. Olga var inte helt som vanligt efter sitt löp och ganska så långsam mot vad hon brukar vara. Men att hon är vacker kan ingen ta ifrån henne.

Olgas kritik: Utm. rastyp och propotioner. Bra huvud, uttryck och halsskinn. Utmärkt överlinje. Bra steglängd från sidan, vevar ngt fram. Ej i bästa kondition men riktigt fin rastypisk cocker.

1:a

     

Så nu var vi där igen, Lasse och jag med varsin vinnande veteran. Även här kände jag idag att det kunde gå lite hur som helst, för jag tyckte nästan att Qling hade fått en bättre bedömning.

Men Olga vann och blev bästa veteran denna dag på Ronneby.

            

   

Nu var det bara finalen kvar och frågan var om vi skulle stanna, men klockan hade hunnit bli nästa 14 så vi packade ihop allt och sedan begav vi oss till finalringen.

Fick se Cocker vinna bästa avelsklass och det var kul.

När sedan alla 19 valpar hade blivit bedömnda så var det dags för oss att gå till ringen, de var 23 veteraner och jag kände att det var nog dumt att stanna kvar, men har man kommit till final så kan man ju lika bra fortsätta.  Men det är ju bara 4 som går vidare och där var vi inte med.

Nu var både jag och Lasse trötta, mackorna som jag hade gjort på morgonen låg kvar i väskan, så dessa fick hundarna nu dela på.

Hemresan gick smärtfritt men mer bilar på vägen än på morgonen. 

Lasse frågade om vi skulle åka in till Löttorp på hemvägen och köpa pizza, men jag ville bara hem.

Vi tog bara ur det viktigaste ur bilen och sen satte vi oss ner med ett glas vin.

Plockade fram två langosbröd ur frysen och värmde dessa i ugnen och så fick det bli lite räkor till dessa

    . Det var gott även idag.

Trött var bara förnamnet men jag bestämde mig i alla fall för att inte somna innan 22 för att kunna sova ordentligt denna natt.

Blir intressant i morgon och se på mobilen hur mycket jag har sovit.

God natt.

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards