Alla inlägg den 16 augusti 2017

Av Ia Hornesjö - 16 augusti 2017 08:46

Idag vaknade jag vid halv 7 av att solen sken och det kändes bra. Men det varade inte länge för snart kom det svarta moln och regnet var över oss.

 

Var som vanligt nyfiken på hur mycket jag hade sovit. Jag tyckte att jag hade sovit rätt bra när jag äntilgen vid strax efter 01 lyckade somna. Qling ville inte alls flytta sig från min kudde så han fick ligga kvar och Yra la sig vid mina ben så det var inte lätt att hitta en bra sovställning.

Ja det blev i alla fall 3,5 timmes sömn till slut och det fick väl vara helt okej.

Även stegen som blev under kvällen fick duga denna dag.

Har hela tiden tittat på väderappen över Löttorp och tyckt ibland att det inte alls stämmer med hur vi har det på Vedbyskog, så i dag la jag till Vedbyskogsvägen i stället och då stämde det på pricken vad jag såg utanför huset.

De lovar i alla fall att vädret ska bli bättre under dagen, men med lite undantag för Öland.

Lasse har lite att jobba med när det gäller våra fönster så jag får väl vara med och assistera honom.

 

Själv jobbade jag lie med hundarna. La ut 8 stycken dofter på tomten för att låta mina hundar söka. Det var Nemo, Qling Yra ooch Olga som alla fick söka och alla fick belöning så fort de hittade en doft. Alla var superduktiga och mest impad var jag av Nemo som aldrig tidigare har visat intresse för detta.

Sen blev det Opus som fick lite egentid med mig


  Denna kille trodde vi nästan att vi skulle mista innan helgen och jag letade efter en tid hos vetereinär på på Öland och fastlandet, men det fanns inga tider, så jag tog tjuren vid hornen och satte honom på penicilin med ett par gamla tabletter som fanns hemma.

Sen i måndags så ringde jag min veterinär i Stockholm och berätta läget och hon sa direkt att det verkar som om han har lunginflamation och klart att han ska få hjälp.

 

Så det var en bra början på veckan för oss och idag var Opus jätteglad och uppe på benen igen.


  En jätteglad hund och lika glad matte

 

Det blev en tur till Löttorp och sedan till brädgården.

Sen hem och Lasse satte igång med att jobba och jag tog tag i lite mer trimning på h

undarna.. Lika så väl att hålla efter nu de 3 veckor som är kvar till nästa utställning

 

Satte om några av mina blommor och nu får de växa fritt i däcket.


Vi åt en ordentlig lunch idag på rester från gårdagens middag.

 

Passade på att göra en god grön ärtsoppa till middag. Något som Lasse har sagt att han aldrig kommer att äta, för just gröna ärtor är något som jag inte har fått honom att äta på de 51 år som vi har varit gifta.

Men jag lurade honom att det var sparrisoppa jag hade gjort och han åt med god aptit och till och med skrapade skålen.  Sen säger han att nästa gång du gör en sån här god soppa kan du väl ha pepparotsgrädde som topping.

Så nu äntligen kan han äta gröna ärtor.

   

Så var det dax igen för vår kvällspromenad och idag blev det Nemo och Opus som fick följa med.

   

 

Det var en trevlig promenad från början men avslutades med att jag blev nästan lite hotad av en sur pensionatägare, någon som jag trodde vi hade känt väl i många år och som jag har pratat väldigt gott om.  

Vi passade i kväll på att gå ner och kolla på ett av husen som de som äger pensionatet ska sälja, vi har en bekant som vill hitta något på Vedby skog. Nu såg vi att detta var absolut inget för dem, såg ut som en gammal friggebod och massor att göra.  Vi fortsatte över ängen för att komma upp på vägen och stannade till flera gånger med hundarna vid de andra husen för att det var så myckeet kaniner som killarna var intresserade av.  Passade även på att kolla på några av pensionatets uthyrningsstugor eftersom vi har många vänner som vill ha boenede någon natt i september när det är utställning på Böda.

När vi kommer upp på vägen så håller Jörgen (som äger penisionatet) på att kratta och vi stannar upp för att hälsa.  Han tittar surt på mig och frågar om vi letar efter något,  jag svarar att det gör vi inte utan vi bara kollar på alla kaniner.  Han säger då i hotfull ton att jag är en fönstertittare och man kollar inte i andras hus.  Jag förklarar att jag inte alls har tittat i någon hus och bara var intresserad av det som skulle säljas.  Sen vänder vi och går därifrån och nu vet vi att vi inte kommer att sätta vår fot på denna pensionat igen.

Kommer hem och det är en helt underbar kväll och fortfarande 20 grader varmt, sätter oss ute och spelar lite kort innan klockan 21 då vi går in för att se slutet på en kriminalserie.

Jag hör hur det är något som springer runt och tror att det är i hallen. men det är en mus som har fastnat i fällan och den är inte död utan springer runt med fällan efter sig. Så nu är det lite jobb för Lasse att få ut denna.

Ska nog gå och hjälpa honom.

Så nu när klockan är strax efter 22.00 så säger jag godnatt.

Ia

 


Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Ovido - Quiz & Flashcards