Alla inlägg den 19 augusti 2017

Av Ia Hornesjö - 19 augusti 2017 08:30

 

Vaknade upp till en regnig morgon.  Natten kändes inte alls som det som visades på appen, för jag har varit vaken mest hela tiden mellan klockan halv 2 och 3, men enligt den så har jag inte varit vaken alls denna natt, men klart att jag har ju legat i sängen och tänkt och planerat och kallar man inte det för vaken, så tror jag inte ett dugg på appen.

Ingen kvällspromenad ger få steg och igår klarade jag inte mina 10,000 steg.

Idag är det någon fest i Byggdegården, med stompa och ståt om man läser vad som ska hända, så det blir intressant att se vad detta är.. 

Annars blir det väl mest att Lasse vill fortsätta med fönster. Åkte iväg strax före 12 för att kolla på det som skulle hända vid Bygdegården.

             

Så jättemycket med folk var det inte, men så är detta inte för turisterna utan för bygdens folk och så för oss sommarölänningar,  men det var en del att kolla på och att göra av med pengar på lotter var inte så svårt, men bara en vinst och det var jag som vann en vattenvarnare.

Många var det som satt och åt lufsa. Men för mig var denna lufsa inte vad jag tycker är en riktigt ölandsrätt, den ska vara lite tjockare, den här var som en tunnpannkaka, men kanske god för det.

På vägen tillbaka till bilen var jag tvungen att ta en bild på lite blommor som fortfarande finns kvar i vägrenen.

 

Detta börjar ta slut nu när det börjar klippas.

Hem och så blev det en enkel lunch med lite gillad korv.

     

Alltid lika gott med denna bratwurst och goda pålägg

Lasse återgick sedan till sitt fönster

 

Det här är så gott som klart, bara målningen återstår.  Lite mer pyssel med det andra eftersom han måste ta bort en massa panel och det sitter ordentligt (han har ju gjort det själv).

Själv gick jag in och gjorde smeten till 2 limpor och ställde dessa i ugnen. Gick sedan ut och bara satt och slappade medans de gräddes i ca 1 timme.

Klockan hade nu hunnit bli halv 4 och Lasse var redo för sin powernap.

När klockan närmade sig 17 så kom lilla regnet och Lasse öppnade dörren och alla hundar kom in och ville ha sin mat.

Tittade lite på TV medan regnet föll, men det blev nog inte många millimeter.

Sen var det snart dax för mig att påbörja middagen som idag fick bli kyckling på grillen.

          

Alltid lika gott med lite olika röror och såser. Med levande ljus på bordet blir det alltid fest.

Efter middagen kom min trötthet och inte heller i kväll kunde jag förmå mig att gå ut en runda.

   

   

Vi satte oss i stället i ljuset av min lampa och spelade kort.

 

Det var fortfarnade 20 grader ute, men nu blåste det så passa kalla vindar att jag var tvingad att gå in och sätta på mig lite mer kläder än mina shorts och linne.

   

Så länge solen visade sig så satt vi kvar ute och njöt av den fina lördagskvällen.

Även denna dag blev det bara dryga 9000 steg. Hoppas kunna rätta till detta under morgondagen då jag hoppas få med mig Lasse på lite äventyrsgolf.

Men nu efter en som vanligt TV-kväll hopkrupen i soffhörnan så säger jag 

GOD NATT.

Ia

 

Av Ia Hornesjö - 19 augusti 2017 07:20

Idag är det fredagen den 18 augusti och min mammas 91-års dag.

Ringde till henne på morgon och hon var glad och hoppades att det skulle komma någon av barnbarnen. Lite besviken för att hon inte hade fått någon tid hos frisören eftersom hon tyckte att hon skulle behvöva en permanent. Men hon är så fin ändå, så det fungerade säkert.

 

Det var inget vidare väder, men som vanligt lovar de bättre, men regnat hade det gjort och min sista tvätt som jag hängde ut i går kväll, var nog nu riktigt sköld, en bara att invänta solen så torkar den säkert fort.

Sovit hade jag inte alls gjort denna natt, två hundar som envisades med att ligga på min huvudkudde och 2 envisa flugor gjorde att jag flera gånger lämnade sängen. Så det blev som synes inte mycket till sömn. Det där med lätt sömn är det samma som att man är vaken men inte går upp och rör sig. Stegen blev i alla fall hyfsade fast det inte blev någon lång promenad under gårdagskvällen.

Efter vår frukost så var det nu dags att göra klart för turen upp till återvinningen, ville vara där när de öppnade för i dag hade vi mycket på kärran och det är jobbigt om det är fullt med bilar överallt.

   

Själv springer jag alltid mellan alla stationer för att sätta min i bilen är bara jobbigt.

   

Vi själva slänger bara skräp, men det är nästan skrämmande att se allt som ligger på denna hög där man kastar virke, för har nog aldrig sett så många fina hela möblemang som kastas under denna sommar. Så att folk skulle vara fattiga, det tror jag inte ett dugg på.

Åkte till Löttorp på hemvägen för att handla lite inför kvällen.

Hem igen och nu gick musten helt ur mig, kände att gårdagens slit hade gjort min kropp helt ur schack och det var bara för mig att sätta mig ner.  Lasse fortsatte att jobba på med panelen. Att bygga nytt är ofta lätt som en plätt, men att bygga om det som redan är befintligt, tar så mycket längre tid.

Vädret var som de lovade bra och det var även denna dag mycket svettigt på grund av den höga (100%) fuktighetern och då orkar jag ingenting.

Hade jag haft en fungerande madrass så hade jag legat i poolen, men dessa har luften gått ur och inget att göra åt, att köpa nytt så här sent på säsongen känns inte heller så uppmuntrande.

Började istället med att riva ner hundarnas pool, för nu blir det inget mer spontanbad för dessa, orkar inte med all trimning som blir efter detta.

Lasse blev idag fikasugn vid 13-tiden och önskade sig lite gott till kaffet.  

Tur att det fanns lite kvar i frysen, för att ställa mig och baka hade jag aldrig klarat i denna värme.

Men fika och bröd gjorde Lasse trött och nu kände han för lite vila.

Hundarna var även de helt utslagna hela dagen och det var så tyst och stilla här på Vedbyskog.

Hade velat tagit en promenad innan middagen, men Lasse kände inte att han hade tid, för nu ville han bli klar med det sista på den ena fönstret.

Vid 17.30 tiden började jag med att göra i ordning middagen, räkorna som vi skulle ha hade jag lagt i lag redan när vi kom från Löttorp på förmiddagen,

 

Så det var nu klara att sätta tänderna i.

 

Varsin rejäl cheevre macka hade jag också gjort.

     

Så nu var det bara att sätta oss till bords och smaska i oss lite godsaker.

Räkorna var precis i vår smak men den supersälta att suga ur rommen.

Vi satt länge denna kväll och igen av oss kände för den där kvällspromenaden.

Vädret var fortfarande varmt

 

Hade tänkt att gå in och kolla på Fångarna på fortet, men Lasse hade ingen lust att se detta och vi satt i stället kvar ute till klockan var nästan 21,00 och det var dax att gå in och kolla på ett fall för Wera.

Det fick bli avslutning på denna dag.

God natt

Ia

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards