Alla inlägg den 22 augusti 2017

Av Ia Hornesjö - 22 augusti 2017 07:53

Ja inte blev natten bättre av att inte ha Qling på huvudkudden.

Vaknade titt som tätt av att jag mådde illa och hade lite huvudvärk, hostan har börjat komma tillbaka igen och jag kände mig allt annat än utsövd när jag vaknade

  

Inget av regnet som de hade lovat syntes till och det var även 1 grad varmare än igår.

Trodde nog att min riktiga vakentid hade varit mer men det är som vanligt vaken liggande på rygg blir lätt sömn. Dn korta kvällspromenaden gjorde i alla fall att jag lyckade med mina 10,000 steg

Tanken var i alla fall att vi skulle åka till Kalmar/Hansa. Behöver lite nya sängkläder, de håller inte länge här nere i det ganska så fuktiga vädret och dagens kvalitet gör att det bara efter några tvättar och torkar blir sköra, så igår när jag skulle bädda rent så gick tre påslakan sönder så dessa kastade jag direkt.

Kändes i alla fall som det vore en bra dag att åkt bort, när det i allafall skulle regna, något som klockan 8 inte visade sig.  Idag är det en rätt jobbig dag med mina leder och de värker som tandvärk så för ovanlighetens skull fick jag börja dagen med alvedon.

Igår hade Opus en toppendag, han var mer på benen än vad han vilade och följde Lasse som en skugga när han jobbade, trodde då att nu hade dessa 5 första dagar med penicilin gjort verkan, men idag är han mer seg än vanligt och någon mat ville han inte ha. Tog honom i alla fall i koppel och gick upp till alvaret för att han skulle komma igång och han både kissade och bajsade. Väl hemma igen tog jag fram hans mat men inte ville han äta och jag ville i alla fall få i honom hans tabletter, så jag tog den kroppkakan som var kvar och delade den i små biltar tillsammans med medicinen och det fick han i sig. Så nu hoppas jag att han i alla fall ska bli lite piggare, samtidigt känner jag nog att det blir nog hans sista sommar, för så här kan han inte ha det.

Jag hatar sjuka hundar, det gör mig helt ur balans.

 Tar nu i alla fall vår tur på några timmar till Kalmar och Hansa för att handla lite.

Åkte hemmifrån strax före 10, vädret var bra, inget regn men fortfarande lite mörka moln på himlen

   

Vid Källa började molnen skingra sig och det blev mer blått på himlen och detta fortsatte och vädret blev bara bättre och bättre.

     

Nu var molnen helt vita och himlen blå när vi paserade på en rätt lugn ölandsbo, det enda lilla hindret var ett vägarbete

       

Framme vid  köpcentret i Hansa och vi hade precis allt klart för oss vad vi skulle handla och vilka affärer vi skulle gå till. Började med Rusta, därefter blev det först Jysk och sedan Claes Olsson, lite handlade vi i varje affär. Gick sedan en snabb runda inne på Mode, men inget som vi behövde.  Brukar normalt stanna där inne och ta en räkmacka, men ingen av oss var sugna.

Sen blev det Jula och där var det jag som skulle handla för mitt presentkort, men det enda jag hittade var en fönstertvätt, Lasse däremot som inte alls skulle handla där inne hittade massor och det blev en ny skruvdragare, modell bättre än de han har.

Nu var det bara Citygross kvar och där var det egentligen inget annat än entrecoat som jag skulle köpa, men den såg inte alls så bra ut som den brukar så det fick vara.  Visst blev det lite i korgen för några 100 lappar men inget som vi egentligen behövde.  Jo köpte en falukorvsring och makaroner, fick ett sånt sug efter min morfars långkok av stuvade makaroner, något som vi sällan äter.

När vi kom hem så gick jag in och satte på en kopp kaffe medan Lasse började plocka ur bilen.

Vi hade köpt färska småfranska och medvurst och det smakade bra nu efter resan från Kalmar.

Solen sken som vanligt och värmen höll sig på sina dryga 20 grader så Lasse ville jobba lite innan han skulle vila.  

När klockan var närmare halv 6 så frågade jag Lasse om han inte skulle vila innan maten och sa att han nu bara hade en timme på sig. Han släppte då allt han höll på med och tog sin tupplur medan jag lagade maten.

 

Att få laga makaroner med mjölk och grädde, salt, peppar och socker och på svag värme och länge, passade bra nu när jag sen skulle se på mitt Glamour.

 

Under pausen stekte jag korven så nu var allt klart att bara börja servera när jag hade sett klart på Glamour.  Lasse steg upp ur sängen vid 18,20 så han hann göra sig iordning innan jag bad honom duka.

Sen var det bara att sätt oss ute i solen och inta en höstmiddag

   

Passade utmärkt med lättöl till denna mat.

Sen blev det en tur till brevlådan och tjejerna fick hänga med.

Olga var jätteseg denna kväll och fick uppmuntras hela tiden för att jag skulle få lite fart på henne.

Men hemåt gick det bättre.  

När vi kom hem var det lagom att sätta oss vid TV:n och kolla på "halv 8 hos mig"

Sen blev det Idol och fuskbyggarna..  sen var det köket som skulle tas hand om.

Så då avslutade jag denna dag vid datorn.

Ia

 

 

 

Presentation


Öland i mitt hjärta

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besök

Välkommen till Öland

Här blir jag glad om du skriver några rader och berättar vad du tycker om ditt besök här på sidan.


Skapa flashcards